تعمیق اختلافات میان سران رژیم صهیونیستی پس از طوفان‌الاقصی

خوانشی از اختلافات میان سران رژیم صهیونیستی که اخیراً آشکار شده نشان می‌دهد که عملیات طوفان الاقصی موجب عمیق‌تر شدن این اختلافات شده است.

اگرچه سران رژیم صهیونیستی که جنگ علیه نوار غزه را هدایت می‌کردند، اصرار دارند که نشان دهند میان آن‌ها همبستگی و هماهنگی وجود دارد، اما به نظر می‌رسد که پس از علنی شدن بسیاری از اختلافات، دیگر امکان تداوم این تظاهر وجود ندارد.

اختلاف شدید میان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر و یوآو گالانت، وزیر دفاع آن، موضوع تازه و ناشناخته‌ای نیست، اما برای اولین بار در پی انتقاد اخیر نتانیاهو از او در انظار عمومی این اختلاف علنی شده است.

این اتفاق به نظر تحلیلگران، شکاف موجود میان مقامات رده بالای تصمیم گیر در جنگ را برجسته کرده و موضوع کنفرانس مطبوعاتی فقط جزء کوچکی از شکافی است که مدت‌ها قبل از هفتم اکتبر ایجاد شده و از آن زمان روبه وخامت گذاشته است.

اختلافات نتانیاهو با دیگر سران رژیم و افکار عمومی عمیق است

در همین زمینه، ناصر اللحام، تحلیلگر المیادین در امور فلسطین و منطقه، گفت: اختلافات تنها بین نتانیاهو و ارتش نیست، بلکه او با دستگاه اطلاعات، افکار عمومی داخلی و سایر احزاب رژیم اختلاف دارد؛ بنابراین شکاف عمیق است و نمی‌توان آن را پنهان کرد، که برجسته‌ترین آن اختلافات نتانیاهو با گالانت بوده است.

اختلافات به دنبال شکست ارتش در غزه آشکار شد

چارلز ابی نادر، تحلیلگر المیادین در امور امنیتی و نظامی نیز به نوبه خود در مورد این اختلافات و تأثیر آن‌ها بر روند جنگ صحبت کرده و می‌گوید که تصمیم به جنگ یکی از تصمیمات اساسی است که دولت جنگ یا کابینه می‌گیرد و این موضوع فقط مربوط به نظر یا تصمیم نخست وزیر یا وزیر جنگ نیست.

ابی نادر خاطرنشان کرد: علت اصلی تأثیر این اختلاف بین وزیر جنگ و نخست وزیر، عملکرد ارتش در عملیات رزمی است و این موضوع را در عملیات نظامی در داخل غزه به خوبی می‌بینیم؛ به گونه‌ای که به نظر می‌رسد در عملیات نظامی به دلیل همین اختلافات توازن وجود ندارد، بنابراین شاهد این عملکرد ضعیف از جانب ارتش رژیم اشغالگر هستیم.

ابی نادر تأکید کرد که این اختلافات اثرات میدانی و نظامی دارد و شاید تاثیرگذارترین آن‌ها تاکنون در این جنگ، شکست یگان‌های ارتش در تحقق اهداف اصلی نظامی تعیین شده باشد.

اختلافات به کابینه جنگ رسیده است

قاسم عز الدین، تحلیلگر مسائل سیاسی و بین المللی المیادین نیز در خصوص ظهور این اختلافات در افکار عمومی توضیح داد که این اختلافات تنها بین گالانت و نتانیاهو نیست، بلکه اختلافات زیادی در این زمینه آشکار شده است. برای مثال، شاهد اظهارات بنی گانتز علیه نتانیاهو بودیم؛ این در عمل به این معنی است که کابینه جنگ (یعنی کابینه کوچک امنیتی) از هم گسسته است و هیچ کدام از آن‌ها جز در موضوعات ثانوی با یکدیگر اتفاق نظر ندارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار