تحویل موقت طرح حفاظت و مرمت حمام چهارسوق آذرشهر

معاون میراث‌فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی از عقد قرارداد و تحویل موقت طرح حفاظت و مرمت ،آهک‌بری و نقاشی‌های سربینه حمام تاریخی چهارسوق شهرستان آذرشهر خبر داد.

آقای نواداد با اشاره به لزوم مرمت و حفاظت از چهار پایه‌ آجری، گنبد و سربینه بزرگ حمام تاریخی چهارسوق آذرشهر گفت: تاریخ دقیق و سال ساخت این حمام نامعلوم است اما طبق ویژگی‌های کالبدی بنا و نحوه ساخت بنا و نیز تحقیقات میدانی به عمل آمده این اثر متعلق به دوره قاجار است.

وی گفت:وجود یک کاروانسرا، حمام و خانه‌های قدیمی در پیرامون این بنا حاکی از اهمیت تاریخی این بنا در گذشته است و این اثر در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۴۱۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معاون میراث‌فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی افزود: قرارداد حفاظت و مرمت ،آهک‌بری و نقاشی‌های سربینه حمام تاریخی چهارسوق به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان در تاریخ ۱۶ مرداد ماه ۱۴۰۲ منعقد و در نهایت در روز دوشنبه ۲۵ دی ماه ۱۴۰۲ به مرحله تحویل موقت رسید.

او ادامه داد: آجر، سنگ، ملات و به‌ویژه ملات ساروج از مصالح تشکیل دهنده این بنا هستند و دراین بنا در حال حاضر تزئینات و ریزه‌کاری‌های به‌خصوصی دیده نمی‌شود تصاویر و نقاشی‌هایی از داستان‌های شاهنامه فردوسی از قبیل رستم و سهراب بر روی طاق‌ها و جرز‌ها در قسمت سربینه وجود داشته که به مرور زمان در زیر نازک کاری‌ها و گچ کاری‌های متعدد پوشیده شده است و با برداشتن لایه‌های فوقانی احتمال آشکار شدن تصاویر وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار