دبیرکل سازمان ملل خواستار اصلاح شورای امنیت شد

گوترش ضمن انتقاد از شورای امنیت سازمان ملل خواستار اصلاحات ترکیب و فرم کاری آن شد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه هیچ چیز مجازات دسته جمعی مردم فلسطین را توجیه نمی‌کند، تاکید کرد که با توجه به کشتار ده‌ها هزار غیرنظامی در غزه، قوانین بین المللی بشردوستانه در معرض تهدید است.

به گزارش المیادین، گوترش تاکید کرد که حمله همه جانبه رژیم صهیونیستی به رفح، آخرین میخ را بر تابوت برنامه‌های کمک رسانی خواهد زد. دبیرکل سازمان ملل متحد با انتقاد شدید از شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: عدم وحدت شورای امنیت در مورد غزه و اوکراین به شدت اقتدار آن را تضعیف کرده است.

او خواستار اصلاح جدی در ترکیب و کار شورای امنیت شد. منظور گوترش از عدم وحدت شورا در واقع حق وتویی است که منجر به کشته شدن هزاران بیگناه در غزه شده است. آمریکا با استفاده از حق وتو، ۳ پیش نویس قانونی را که خواستار توقف جنگ در غزه بودند، رد کرد.

جدیدترین آن‌ها پیش نویس قطعنامه الجزایری بود که خواستار آتش بس فوری بود و در جلسه بیستم همین ماه شورای امنیت به رای گذاشته شد و رای گیری با تنها با یک رای مخالف آمریکا و رای ممتنع انگلیس به پایان رسید.

این نخستین بار نیست که آمریکا اقدام به سوء استفاده از حق وتوی خود در شورای امنیت کرد. از آغاز دور جدید درگیری فلسطین و رژیم صهیونیستی، شورای امنیت سازمان ملل متحد هشت بار اقدام به رأی‌گیری درباره اوضاع فلسطین کرده که تنها با تصویب دو قطعنامه همراه بوده است. در جریان این رأی‌گیری‎ها، آمریکا با نادیده گرفتن زندگی مردم بی‌گناه غزه، بارها اقدام به سوءاستفاده از حق وتوی خود کرده و همین موضوع تبدیل به بزرگترین مانع برای اتخاذ تدابیر لازم از سوی شورای امنیت سازمان ملل شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۱۸ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
شورای امنیت خودش یک میدان جنگه. چه توقعی باید ازش داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
شورای امنیت را بشر که هیچ خداوند هم این شورای امیت را که چندین کشور از اعضای آن حق وحشیگری دارند تمسخر می کند
آخرین اخبار