انرژی تاریک با گذشت زمان خواص خود را تغییر می‌دهد

دانشمندان دقیق‌ترین نقشه سه بعدی کیهان را تولید کرده اند که تجزیه و تحلیل آن حاکی از تغییرات احتمالی در خواص انرژی تاریک است.

در تحقیقات جدید، تفاوت‌هایی بین محاسبات نظریه کیهان شناسی و نتایج اندازه گیری‌های انجام شده توسط دانشمندان با استفاده از رصدخانه DESI ثبت شده است.

مایکل لوی، مدیر پروژه DESI گفت: نقشه سه بعدی ما از کیهان با مدل‌های پذیرفته شده جهان مطابقت دارد، اما ما همچنین تفاوت‌های جالبی بین نظریه و مشاهدات پیدا کردیم که وجود آنها احتمالاً نشان می‌دهد که خواص انرژی تاریک ممکن است در طول زمان تغییر کرده باشد. 

دانشمندان هنگام تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از رصدخانه DESI در اولین سال رصد پس از عملیاتی شدن دستگاه در اکتبر ۲۰۱۹، به این نتیجه رسیدند. در این مدت، این رصدخانه تعداد بی‌سابقه‌ای از طیف کهکشان‌های دور، از جمله تعداد زیادی از اجرام آسمانی را اندازه‌گیری کرد که ما آنها در وضعیتی که در اعصار اولیه وجود کیهان بود می‌بینیم.

راندمان بالا به DESI اجازه داد تا تنها در یک سال از دستاورد‌های قبلی خود، پروژه eBOSS، پیشی بگیرد و دقیق‌ترین نقشه سه بعدی کیهان را که شامل چندین میلیون کهکشان و حدود ۴۵۰ هزار اختروش است، به عنوان ستارگان سیاه پرجرم فعال به دست آورد.

این موضوع به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا تخمین‌های نرخ انبساط جهان، جرم نوترینو‌ها و سایر پارامتر‌های مهم کیهان‌شناسی را که ارزش دقیق آنها هنوز مشخص نیست، بهبود بخشند.

مقایسه نتایج این اندازه‌گیری‌ها با پیش‌بینی‌های نظریه‌های کیهان‌شناسی مورد توافق عموماً به طور غیرمنتظره نشان داد که برخی از این مشخصات متمایز برای اجرام آسمانی که در جهان نسبتاً نزدیک به ما هستند، دقیقاً از نظر مقادیر با نتایج محاسبات نظری به ویژه، دانشمندان تفاوت‌هایی را در اندازه‌های معمولی و الگو‌های توزیع حفره‌ها و تجمعات ماده مرئی در فواصل ۱-۶ میلیارد سال نوری کشف کرده اند.

دانشمندان بر این باورند که چنین ناهنجاری‌هایی شواهد احتمالی است مبنی بر اینکه ویژگی‌های انرژی تاریک می‌تواند در طول زمان تغییر کند، و امکان این موضوع در سال‌های اخیر به طور فعال توسط کیهان‌شناسان برجسته روسی و خارجی مورد بحث قرار گرفته است. زمانی که تیم علمی DESI تجزیه و تحلیل داده‌های جمع آوری شده طی سه سال اول فعالیت رصدخانه را به پایان برساند، پاسخ دقیق تری به این سوال در آینده نزدیک به دست خواهد آمد.

منبع: تاس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار