یادداشت/

هزار توی ژانر اجتماعی با ریتم تند «عصر یخبندان»

«عصر یخبندان» روایت متفاوت از شرایط امروز است و همین امر آشنایی کامل نویسنده را با شرایط اجتماعی نشان می‌دهد.

حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران - حمیده سادات آقامیری؛ در جشنواره فیلم فجر سال گذشته بود که فیلم «عصر یخبندان» کیایی توانست از میان آثار نسبتاً متوسط، حرفی برای  گفتن داشته باشد.

فیلمی با نگاه اجتماعی به وقایع امروز که توانست سبب جذب مخاطب در جشنواره‌ای شود که بسیار از فیلم‌ها با فیلم‌نامه ضعیف در آن ظاهر شده بودند.

«عصر یخبندان» فیلمی دیگر به کارگردانی و نویسندگی مصطفی کیایی است. کارگردان نسبتاً جوان و خوش‌آیند سینمای ایران که محبوبیت آن در سینما با فیلم ضد گلوله آغاز شد. فیلمی کمدی در قالب جنگ که اکبر عبدی بعد از تماشای آن گفت: حسرت بازی در این فیلم به دلم ماند در سال 92 بود که این کارگردان با تیم کاری متفاوت وارد جشنواره شد. خط ویژه که هم داستان آن و هم بازیگران آن توانستند سیمرغ را به نام خود بزنند و بعد از این دو اثر بود که نگاه بینندگان آشنا به آثار مصطفی کیایی شد.

و اما «عصر یخبندان» در نگاه اول فیلم‌نامه خوب، انتخاب بازیگران و روایت داستان‌ها و خرده داستان‌ها است که ذهن مخاطب را حتی تا آخرین لحظه فیلم درگیر می‌کند. این سه ویژگی، ویژگی‌های مشترک آثار کیایی است.

در نگاه بعد به زیبایی داستان فیلم نسبت به آثار دیگر کیایی کمک می‌کند، تنوع لوکیشن این اثر است. «عصر یخبندان» از آپارتمان خارج شده و مکان‌های متفاوت فیلم‌برداری را تجربه می‌کند. این عمل نشان می‌دهد که برای روایت داستان فیلم هزینه شده است.

نکته دیگر اثر بیان آسیب جامعه به زبان سینما است تا هنجاری اجتماعی که در این فیلم به آن اشاره شده مشکلی است که برای امروز جامعه است نمی‌توان گفت برای قشر خاصی است و همین مهم نشان می‌دهد که نویسنده به هنگام نگارش فیلم‌نامه در شرایط امروز اجتماعی حل شده تا توانسته این داستان را به نگارش درآورد.

از دیگر نکته متفاوت این فیلم زمان کوتاه ساخت آن است طبق گفته کارگردان «عصر یخبندان» این فیلم در مدت زمان کوتاه ساخته شده در اردیبهشت تصمیم به ساخت آن گرفته شده و در پاییز به جلوی دوربین رفته است.

اما اگر از کارگردان و محتوای فیلم بگذریم انتخاب بازیگران این فیلم انتقادی است که به آن وارد است. داستان فیلم در شرایط خانوادگی زن و مردی شروع می‌شود که زن احساس می‌کند که مرد به او توجهی ندارد و همین زمینه‌ساز می‌شود تا به سمت اعتیاد برود و در این میان عنصر ضیافت است که برای ادامه داستان کافی است. نسل‌هایی متفاوت و بازی‌های بعضی‌ها ضعیف که زیبایی بازی بازیگران دیگر سعی در کمرنگی آن دارد.

در این فیلم شاهد بازی جذاب از مهتاب کرامتی، فرهاد اصلانی و بهرام رادان هستیم. اما اگر بازی دیگر بازیگران را کنار بگذاریم نقش متفاوت از مهتاب کرامتی را شاهد هستیم نقشی را با حضور در خانواده آغاز می‌شود و در ادامه جای خود را به یک معاد می‌دهد.

فردی معتاد با تیک‌های عصبی که این خود نشان می‌دهد کرامتی از قالب نقش تک بعدی بیرون آمده و می‌تواند کاراکتری چند وجهی داشته باشد.

در مجموع «عصر یخبندان» نشان می‌دهد کیایی می‌تواند کارگردانی صاحب سبک در ژانر اجتماعی باشد. این فیلم شب‌ها میزبان مردم است. هرچند برخی بر این عقیده‌اند که سطح متوسط جشنواره امسال این فیلم برجسته کرد اما آثار دیگر کیایی به ویژه داستان و فیلم‌نامه‌‌های مناسب آن گویای واقعیت دیگری است. باید منتظر آثار دیگر کیایی بود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار