ماهواره ها دارای دو بخش اصلی محموله و حمل کننده هستند

ماهواره هایی که ساخته و به فضا پرتاب می شوند از دو بخش اصلی به نام محموله و حمل کننده تشکیل شده اند.

 محمد حسن نیا،  کارشناس ارشد هوا فضا در گفتگو با خبرنگار نجوم باشگاه خبرنگاران گفت: با وجود تفاوت هایی که در کارکرد و استفاده از انواع ماهواره ها وجود دارد باید توجه کرد که ماهواره ها در خیلی از اصول ساخت و طراحی با هم مشترک هستند.
وی افزود: ماهواره ها از دو بخش اصلی حمل کننده و محموله تشکیل شده و در انواع ماهواره ها تغییر می کند و هر کدام از این بخش ها از زیر سیستم های مختلفی تشکیل شده است.
حسن نیا اظهار داشت: حمل کننده ماهواره ها شامل زیر سیستم های سازه، تغذیه الکتریکی، زیر سیستم فرمان و سنجش از دور، کامپیوتر داخلی، تعیین و کنترل وضعیت، پشتوانه و کنترل حرارتی است.
وی تصریح کرد: تمامی ماهواره ها دارای بدنه ای از جنس فلز و یا فریمهای ترکیبی هستند که معمولا سازه خوانده می شوند.

** تمامی زیر سیستم ها بر روی سازه نصب می شوند
حسن نیا عنوان کرد: سازه در واقع اسکلت ماهواره محسوب می شود به طوری که همه زیر سیستم های دیگر روی سازه نصب می شوند و سازه از زیر سیستم های ماهواره در مقابل اجرام فضایی که ممکن است برخورد آنها با ماهواره ایجاد مشکل می کند محافظت می کند.
 وی برقراری  اتصال و ارتباط بین قطعات مختلف ماهواره را از دیگر کاربرد های زیر سیستم سازه دانست و افزود: این سازه مقاومت لازم را برای فشار های اولیه در زمان پرتاب ماهواره فراهم می کند.
حسن نیا تاکید کرد: آلیاژ بکار رفته در سازه باید بسیار سبک و مقاوم باشد تا در برابر تغییرات دما در شرایط مختلف فضایی مقاومت کنند.
 وی خاطر نشان کرد: طراحی سازه ماهواره توسط کارشناسان خبره در این صنعت و به کمک کامپیوتر و شبیه سازی کامپیوتری انجام می گیرد.
حسن نیا عنوان کرد: پس از طراحی و ساخت، سازه را تحت شرایط مختلف آزمایش می کنند تا در شتاب های بالا و ارتعاشات متفاوت مقاومتش سنجیده شوند.
 وی یاد آور شد: در صورتی که همه آزمایش ها با موفقیت انجام شود می توان آن را به عنوان مدل پروازی ماهواره مورد استفاده قرار داد./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار