رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد:

روش جدید اعتبار بخشی ارتقا یافته تر از روش قبلی است

برنامه اعتبار بخشی جدید روش ارتقا یافته ی ارزیابی اعتبار بخشی قدیمی است که به استاندارد های درمان توجه به خصوصی دارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر باقر لاریجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران امروز در همایش بین المللی مدیریت بیمارستانی با عنوان نقش رهبری و منابع انسانی در اعتبار بخشی بیمارستانی که در سالن همایش های ساختمان ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شده بود افزود: مادر شرایط فعلی هزار بیمارستان داریم و در این بیمارستان ها با توجه به ضوابطی که وجود دارد بحث اعتبار بخشی عنوان شده است.
 در سالهای گذشته با توجه به مطرح شدن بحث اعتبار بخشی در بیمارستان ها این بحث در شورای سیاست گذاری مورد تصویب قرار گرفته است و با عنوان ملاک ارزشیابی بیمارستان ها قرار گرفته است.

وی گفت: وزارت بهداشت به عنوان استراتژی ارتقا خدمات به اعتبار بخشی توجه ویژه ای دارد و آن را دنبال می کند، در طول بیست سال گذشته ارزش یابی بیمارستان ها منوط به مراجعه ارزیابان به بیمارستان ها و پر کردن مخفیانه چک لیست ها بوده است ولی در چند سال اخیر نگاه جدی به این مسئله شد و مردم و ارزیابان واقعی وارد پروسه ارزشیابی بیمارستان ها شدند.

لاریجانی با اشاره به اینکه امروزه بیمارستان ها با روش جدیدی که ارتقا یافته روش های قبلی است ارزیابی می شود اظهار داشت: این روش جدید به فرآیند توجه بیشتری دارند و ارتقا یافته تر است.

واحدها باید آماده شوند که اعتبار بخشی را براساس مصوبات جدید در بیمارستان های درمانی اجرا کند در واقع بحث اعتبار بخشی در مراکز درمانی اجرا می شود ولی بیمارستان های آموزشی باید کف اعتبار بخشی مراکز درمانی را داشته باشند.

*واحدهای بیمارستانی پیچیده ترین واحدهای اجتماعی هستند
وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد در حیطه سلامت مباحث زیادی مطرح است اما ارائه خدمات بحث زیادی را به خود اختصاص داده است در وزارت بهداشت دو سند مهم وجود دارد 1: سند جامع علمی کشور که استراتژی اساسی آن 15 سال آینده برای آموزش و پژوهش است.
2. سند تحول نظام سلامت که این سند استراتژی وزارت بهداشت برای نظام سلامت در 15 سال آینده است.

وی ادامه داد: یک سوم استراتژی ها به بحث های بیمارستانی مربوط است واحدهای بیمارستانی از واحدهای اجتماعی پیچیده و مشکل هستند که اداره و کنترل آنها نیاز به برنامه درست و تدوین شده دارد تا خدمات درمانی ارتقا پیدا کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه در رابطه با اعتبار بخشی تا به حال تجارب زیادی را کسب کرده ایم، تصریح کرد: اما باید این اعتبار بخشی ها را با توجه به فرهنگ خود پیاده کنیم.

وی افزود: در اعتبار بخشی به مسائلی مهمی همچون بحث منشور اخلاقی بیمار، ایمنی بیمار و رضایت مندی بیمار پرداخته می شود.

لاریجانی خاطر نشان کرد: امیدواریم با آموزش های نیروی انسانی و با نظارت روشن تر از قبل بتوانیم این فرآیند را به نحو احسن در بیمارستان ها پیاده کنیم .

* پزشک خانواده چالش های نظام سلامت را برطرف کرد
وی در ادامه به بحث پزشک خانواده اشاره کرد و اظهار داشت: بیمارستان های ما باید امروزه خودشان را برای اجرای پزشک خانواده آماده کنند اما زمان استقرار این نظام باید درنظر گرفته شود چرا که پیاده کردن چنین برنامه ای کار بسیار دشواری است اما می تواند بسیاری از چالش های نظام سلامت را حل کند.

لاریجانی یاد آور شد: در طراحی ساختار جدید و نظام ارائه خدمات بحث پزشک خانواده یک جایگاه خاص دارد ما باید یک مدل روشن و یک پکیج ارائه خدمات در این زمینه داشته باشیم.امید است که اجرای اعتبار بخشی می تواند ارتقا خدمات درمانی را تضمین کند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار