فجر سی و یکم در آینه ی سیمرغ بلورین؛

وزیر ارشاد: حضور میهمانان خارجی بهانه ای برای بیان واقعیت های ایران است/"گهواره ای برای مادر" رکوردار بخش بین الملل شد

جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور میهمانان خارجی و برگزاری کنفرانس های هالیوودیسم بهانه ای برای بیان واقعیت سینمای ایران است.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، مراسم اختتامیه سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با تلاوت آیاتی از قرآن مجید آغاز شد و در ادامه با صحبت های محمدرضا عباسیان دبیر جشنواره فیلم فجر ادامه پیدا کرد.

در ابتدا محمدرضا عباسیان دبیر سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر ضمن قدردانی از تلاش عوامل برگزاری گفت: سی و یکمین دوره جشنواره، این فستیوال را به دهه چهارم برگزاری رساندکه 430 عنوان فیلم از 73 کشور خواهان شرکت در جشنواره بودند.

وی ادامه داد: علاوه بر فیلم های سال گذشته جشنواره، دبیرخانه امسال 8 بخش رقابتی و غیررقابتی را در برنامه برگزاری قرار داده است و تا زمان اختتامیه بخش ملی سینمای ایران نمایش فیلم های بین المللی ادامه خواهد داشت.

عباسیان تصریح کرد: در بخش جام جهان نما 16 فیلم از 15 کشور حضور دارند که در میان آن ها 3 فیلم ایرانی نیز قرار گرفته است. همچنین در بخش سینمای سعادت 13 فیلم از 16 کشور، بخش غیررقابتی 13 فیلم از 17 کشور، بخش نمایش های ویژه 12 فیلم از 12 کشور و با توجه به ریاست ایران بر جنبش غیرمتعهدها، 12 فیلم خارجی و 2 فیلم ایرانی شرکت دارند.

وی افزود: همچنین 2 بخش چشم انداز از سینمای ایران و چین در جشنواره امسال برگزار شد که مسئولان و فیلمسازان معروف چینی و لهستانی در آن حضور داشتند. و بخش جذاب فیلم های سه بعدی با حضور 20 فیلم خارجی و اولین فیلم سه بعدی ایران به نمایش درآمد.

عباسیان با اشاره به بازار فیلم جشنواره اظهار داشت: شانزدهمین دوره بازار فیلم با 110 کمپانی شامل 75 کمپانی بین المللی کار خود را در روزهای ابتدایی جشنواره آغاز کرد. همچنین همزمان با برپایی جشنواره سومین نشست هالیوودیسم در طول برگزاری جشنواره را داشتیم که در روزهای بعدی با برگزاری آخرین نشست به پایان می رسد.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم مهمانانی که در جشنواره امسال حضور داشتند تصویری از سینمای ایران را معرفی کنند و ایران نیز در سال های آتی افتخارات سینمای اش را افزایش دهد.

در ادامه سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به استقبال خوب از جشنواره امسال گفت: با توجه به شرایط تحریم استقبال خوبی از بخش بین الملل جشنواره صورت گرفته و این نشان از ارتباط خوب فرهنگ و هنر سینمای ایران با سینماگران دنیا است.

وی ادامه داد: برگزاری هفته های فرهنگی و فیلم جایگاه و ارتباط سینمای ایران را در بین جهانیان نشان داده است و باعث حضور دو برابری کشورها نسبت به سال گذشته در بخش بین الملل شده است.

حسینی عنوان کرد: حضور بخش جنبش غیرمتعهدها حرکت قابل تحسینی است که در سال آینده با درنظر گرفتن جایزه بهتر خواهد شد و با تولیدات فیلم های دینی و مذهبی الگویی برای فیلمسازان باشیم.

وزیر ارشاد اظهار داشت: کنفرانس هالیوودیسم مجال خوبی است برای نقد صهیونیسم و حضور سینماگران بهانه ای برای بیان نجابت سینمای ایران و واقعیت های این کشور است.

وی تاکید کرد: سینماگران متفکر با حضور خود روحیات مردم و واقعیت های ایران را به جهان بازگو کنند و بگویند که ایران در مقابل تحریم ها تهدیدی برای مناطق مختلف است.

حسینی خاطرنشان کرد: تصویر ایران باتوجه به ترک نکردن آرمان های ایرانی و مقاوم در مقابل فشارها توسط این سینماگران به جهانیان منعکس شود.

بعد از پایان سخنان حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش مسابقه سینمای سعادت برگزیدگان این بخش مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بخش بهترین دستاورد فنی با هنری "محمد احمدی" برای فیلم "گهواره ای برای مادر" جایزه بهترین سیمرغ را دریافت کرد.

همچنین جایزه بهترین فیلمنامه به "علی قوی تن" برای فیلم "آفتاب،مهتاب،زمین" تعلق گرفت.

الهام حمیدی نیز به خاطر بازی در فیلم "گهواره ای برای مادر" سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن سینمای ایران را تصاحب کرد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد نیز به صورت مشترک به "سرور فیضل" و "زاماند طه" برای فیلم "بیکار" اهدا شد.

سیمرغ بهترین کارگردانی نیز به "پناه برخدا رضایی" برای فیلم "گهواره ای برای مادر" رسید.

همچنین سیمرغ بلورین بهترین فیلم به "ساندرا هارمر" برای فیلم "بیکار" اهدا شد.

جایزه ویژه هیئت داوران نیز به "آکان ساتایف" برای فیلم "جنگجویان جلگه" اهدا شد.

رامتین لوافی برای فیلم "برلین 7-" جایزه حقوق بشر اسلامی را دریافت کرد و در آخر جایزه بخش بیرق طلایی به "مهرداد خوشبخت" برای فیلم "عقاب صحرا" رسید.

در بخش جام جهان نما نیز بهترین دستاورد فنی یا هنری به "پیمان شادمان" برای فیلم برداری فیلم "آسمان زرد کم عمق" تعلق گرفت.

همچنین بهترین فیلمنامه به "ژپنیون لیو" از کشور چین برای فیلم "بازگشت به سال 1942" اهدا شد.

امیلی واتون برای فیلم "پرتقال ها و آفتاب ها" از کشور استرالیا سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را دریافت کرد.

بهنام بهزادی جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را برای فیلم "قاعده تصاحب" دریافت کرد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم سینمایی "فیلم آسیایی" نیز به بهرام توکلی برای فیلم "آسمان زرد کم عمق" تعلق گرغت.

جایزه ویژه هیئت داوران نیز به "اوا نیمان" برای فیلم "خانه و برجک" اهدا شد./ی2

برای مشاهده آخرین اخبار، تصاویر و فیلم های جشنواره اینجا را کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار