اسماعيلي در انتقاد به نحو شکل‌گيري احزاب در ايران؛

ساختار صحيح احزاب انتخابات را قانونمند مي‌کند/ دولت‌ها نبايد احزاب را بسازند بايد از دل احزاب بيرون بيايند

عضو شورای نگهبان گفت: از جمله آفت‌های شرایط موجود نظام انتخابات این است که وقتی فرد به قدرت رسید تازه متوجه می‌شود که فاقد حزب است، لذا درصدد تشکیل حزب بر می‌آید و این می‌شود که ما احزابی داریم که دولت‌هاي قبلي آنها را ساخته‌اند و اين در حالي است که احزاب باید دولت‌ها را بسازند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، محسن اسماعیلی عضو شورای نگهبان در همایش فرهنگ‌سازی اخلاق سیاسی از منظر امام راحل(ره) و امام خامنه‌ای که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد برگزار شد، گفت: فرهنگ‌سازی برای اخلاق سیاسی مسئله جدی است و ما هم از نظر اخلاق سیاسی در انتخابات آسیب‌ها را مشاهده می‌کنیم و هم در بخش حقوقی، در بخش حقوقی کار آسانتر است، چرا که با بخشنامه و قانون مشکل حل مي‌شود، اما در بحث اخلاق سیاسی کار سخت‌تر است.

وی با بيان اينکه اگر می‌خواهیم در خصوص انتخابات فرهنگ‌سازي کنیم  باید نخست نگاهمان به انتخابات را تغییر دهیم، اظهارداشت: باید توجه کنیم که سیستم  انتخابات در جهان یکسان نیست، چرا که شکل و نوع سیستم‌ها، رفتار کاندیداها و رای دهندگان را تغییر می‌دهد.

اسماعیلی با اشاره به آسیب‌های موجود در ساختار انتخاباتی فعلی کشور، تصريح کرد: يکي از ايراداتي که به سيستم انتخابات فعلي وارد است اين است که ما با مطالعه و تحقیق اين سیستم را انتخاب نکردیم، بلکه بیشتر  بر اساس تجربه بوده است. لذا دچار این مشکلات شده‌ایم؛ در کشورهایی که این سیستم انتخاباتی را دارند مردم قبل از آنکه به طور مستقیم به کاندیداها رای دهند در قالب یک رقابت درون حزبی  شرکت کرده و در نهایت یک نفر از هر حزبی انتخاب می‌شود. یعنی قبل از آنکه مجموعه‌ای مثل شورای نگهبان افراد را انتخاب کند خود احزاب غربال‌های لازم را انجام می‌دهند.

این عضو شواری نگهبان با تاکيد براينکه احزاب به دلیل آنکه می‌خواهند در دوره‌های بعد هم رای بیاورند باید به شعارهای خود وفادار باشند، بيان داشت: احزاب همواره به دنبال کسب قدرت، حفظ قدرت و گسترش قدرت سیاسی هستند،‌ از این رو همواره موظفند برنامه محور عمل کنند  و در چارچوب این برنامه‌ها باشند و نه اینکه در هر دوره‌ای برنامه‌ای ارائه دهند. حال ما این سیستم انتخاباتی را انتخاب کرده‌ایم در حالی که حزب نداریم و با افراد رو به‌رو هستیم و نه احزاب؛ در چنین شرایطی فرد پاسخگو نبوده و قبل از انتخابات یک شعار می‌دهد و بعد از انتخاب عمل دیگری انجام می‌دهد.

اسماعیلی اضافه کرد: از جمله آفت‌های شرایط موجود این است که وقتی فرد به قدرت رسید تازه متوجه می‌شود که فاقد حزب است، لذا درصدد تشکیل حزب بر می‌آید و این می‌شود که ما احزابی داریم که دولت‌هاي قبلي آنها را ساخته‌اند و اين در حالي است که احزاب باید دولت‌ها را بسازند.

این عضو شواری نگهبان با بيان اينکه در انتخابات افراد بر اساس قابلیت‌های ارتباطیشان با مردم، رای کسب می‌کنند و نه بر اساس برنامه‌های حزبی، خاطرنشان کرد: مردم در یک دوره 22 روزه به کسی رای می‌دهند که بهتر حرف می‌زند و  توجه‌ها را به خود جلب می‌کند.

وی تاکید کرد: نباید نوع حرف زدن و شعار دادن افراد نتیجه انتخابات را تعیین کند، بلکه اين انتخاب بايد بر اساس عمل کرد احزاب در دوره‌های قبل باشد.

این عضو شواری نگهبان با بیان اینکه این اشکالات تنها در کشور ما نیست، بلکه در بسیاری از کشورهای جهان نیز چنين مشکلي وجود دارد اظهار داشت غربی‌ها دموکراسی عمومی را مخل دموکراسی واقعی می‌دانند از این رو پدیده‌ای را به نام "بی‌حسی سیاسی" را ایجاد کرده‌اند تا بخشی از جامعه نسبت به مسائل سیاسی بی‌تفاوت باشند.

وی در ادامه افزود: در انتخابات‌هايي که پشت سر گذاشته‌ایم، ديده‌ايم که تاثیر پول، تبلیغات و ارتباط با قدرت بیشتر شده و این بسیار خطرناک است.

این عضو شواری نگهبان با بيان اينکه اگر می‌خواهیم سیستم رای‌گیری مستقیم داشته باشیم نیاز به یک سری زیر ساخت داریم که آن حزب است، تصريح کرد: کشور ما نیاز به سازوکارهای معینی دارد که در چارچوب آن افراد کار آمد تربیت شوند و این امري است که بايد در احزاب صورت گیرد.

وی تاکيد کرد: همانطور که انتخاب کردن يک حق شهروندي است، انتخاب شدن نيز حق شهروندان است.

این عضو شواری نگهبان نکته بعدی درباره اخلاق انتخاباتی را جهان بینی افراد عنوان کرد و بيان داشت: در کشورهای غربی منصب‌های سیاسی یک امتیاز محسوب می‌شود که فرد باید بیشترین استفاده را در آن دوران  ببرد، اما از نگاه ما که باید نگاه امیرالمومنینی باشد  قدرت امانت و بار سنگینی است که بر دوش فرد می‌آید و با چنین نگاهی فرد نمی‌خواهد از قدرت استفاده کند بلکه بايد در قدرت استفاده‌ای برساند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان تخريب را از جمله معضلات اخلاق انتخاباتی عنوان کرد و گفت: برخی صدها سایت و روزنامه ایجاد می‌کنند تا بتوانند کسي را تخريب کنند و بايد بر اين مسئله تاکيد کرد که اگر اخلاق سیاسی وجود نداشته باشد، از قوانین حقوقی نيز کاری  بر نمی‌آید.

اسماعیلی گفت: مسئله دیگر در اخلاق انتخاباتی این است که باید میان مفهوم و مصداق تمایز گذاشت، یعنی میان بیان و عمل فرد بايد يک تعادل برقرار کرد، افراد می‌توانند حرف‌های خوبی بزنند اما عمل خوبی نداشته باشند و این نباید موجب شود که ما فکر کنیم آن حرف‌ها نیز صحیح نیست.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: مسئله بعدی در اخلاق سیاسی ترجيح منافع ملي در مقابل منافع فردي است که اين مهم بايد به عنوان يک فرهنگ نهادينه شود.

وی گفت: باید توجه داشته باشیم که هر چند اخلاق سیاسی بسیار مهم است اما کار را تمام نمی‌کند، بلکه باید "انتخابات اخلاقی" هم داشته باشیم، انتخابات اخلاقی مربوط به رای دهندگان است. وظیفه شورای نگهبان این است که حداقل شرایط را برای افراد در نظر بگیرد و کار مردم این است که حداکثر شرایط را در انتخاب کاندیداها در نظر داشته باشند.

اين عضو شوراي نگهبان در ادامه تصریح کرد: البته در انتخابات اخیر کار های خوبی در خصوص  احزاب می شوند و افرادی با هم اعتلاف می کنند تا یک نفر تعیین شود.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار