خدابخشي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

رسانه ملي نقش موثري در اطلاع رساني قضايي به عموم جامعه دارد

يك قاضي دادگستري گفت: رسانه ملي با توليد سريال‌ها و آثار نمايش مرتبط با مسايل قضايي سهم عمده‌اي در آگاهي بخشي به آحاد جامعه ايفا مي‌كند.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، مباحث قضايي در حالي اقشار مختلف جامعه را درگير خود كرده است كه بخش‌ عظيمي از افراد جامعه آگاهي كافي از آن ندارند و اين مطلب خود منجر به ارتكاب برخي جرايم ناخواسته، افزايش حجم شكايات و طولاني شدن بررسي همين شكايات شده است.

از آن جا كه امام خميني(ره) صدا و سيما را به عنوان دانشگاهي عمومي معرفي كردند، اين سازمان مي‌تواند در فرهنگ‌سازي با هدف پيشگيري از ارتكاب جرايم و آشنايي مردم با مباحث قانوني گام بردارد.

"عبدالله خدابخشي" حقوقدان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، در مورد نحوه عملكرد رسانه ملي در زمينه فرهنگ‌سازي‌هاي حقوقي ، اظهارداشت: رسانه ملي در اين زمينه تلاش‌هايي داشته و توليد آثار پليسي قضايي و به صورت سريال يا فيلم سينمايي حاكي از اين تلاش است كه البته هنوز جاي كار بسياري دارد.

وي افزود: مسئله پيشگيري از "وقوع جرم و اختلاف" مساله‌اي است كه بايد در مورد آن فرهنگ‌سازي شود و رسانه ملي به خوبي مي‌تواند در اين زمينه نقش آفريني كند.

اين حقوقدان با اشاره به حجم قوانين و مسايل حقوقي تصريح كرد:‌ مردم نمي‌دانند دعاوي را چگونه تنظيم كنند، نمي‌دانند نقل و انتقال اموال غيرمنقولشان با سند عادي امكان پذير نيست و نبايد هر چيزي را امضا كنند كه در نتيجه به همين ميزان شاهد افزايش پرونده هاي قضايي هستيم.

وي تاكيد كرد: رسانه ملي مي‌تواند گام موثري در آگاهي دادن به مردم در زمينه مسايل حقوقي بردارد و قطعا جنبه‌هاي اثر گذاري اين حركت بسيار بالا و ارزشمند خواهد بود، چرا كه در برخي سريال‌هاي تلويزيوني شاهد اين بوده‌ايم كه مردم از نزديك با برخي مسايل قضايي آشنا شده‌اند.
 
اين حقوقدان در پاسخ به اين سوال كه قوه قضاييه در تعامل با رسانه ملي چه نقشي در زمينه اطلاع رساني قضايي ايفا مي‌كند، افزود:‌ ارائه برخي پرونده‌هاي قضايي و در دسترس قرار دادن آنها به عنوان سوژه ويژه سريال‌هاي تلويزيوني سهم عمده‌اي در آگاهي سازي عمومي دارد.

وي تصريح كرد: پرونده‌هاي قوه قضاييه جنبه محرمانه ندارد و حتي اگر پرونده‌اي جنبه محرمانه داشته باشد، قرار نيست سوژه فيلم منطبق بر فرد خاص باشد و از اين طريق مي توان مسائل قضايي را با ظرافتي كه هنر در اختيار انسان قرار مي‌دهد، به مردم القا كرد. 

اين قاضي دادگستري در پاسخ به اين سوال كه طرح مسايل قضايي در قالب پيام‌هاي كوتاه رسانه‌اي امكان پذير است يا خير، خاطرنشان كرد: توليد برنامه‌هاي كوتاه يك الي 2 دقيقه‌اي مي‌تواند با ظرافت خاص پيامي را كه بايد مردم در قالب قانون توجه كنند، انتقال دهد.

انتهاي پيام/ 
برچسب ها: صدا ، سیما ، تفصیلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.