گزارش/

واكنش صريح سياسيون به اقدام تامل‌برانگيز "اصلاح‌طلبان" شوراي تهران / تخريب "راستگو" يعني ديكتاتوري مطلق!

در حالي اصلاح‌طلبان شوراي شهر تهران "الهه راستگو" را به جهت راي به "قاليباف" تهديد و تخريب کردند كه اين موضوع با واكنش صريح برخي چهره‌هاي سياسي روبه‌رو شد.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران، اصل ششم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران با در نظر گرفتن اهميت اداره كشور با اتكا به آرا عمومي تصريح مي‌كند: در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاء آرای عمومی اداره شود، از راه انتخابات؛ انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، اعضای شوراها و نظایر این‌ها، یا از راه همه‌پرسی در مواردی که در اصول دیگر این قانون معین می‌گردد.  
 
بنابراين شوراهاي هر شهر و روستا از جايگاه و اهميت خاصي برخوردار هستند اما شهر تهران به جهت اينكه پايتخت جمهوري اسلامي ايران به شمار مي‌رود از اهميت خاصي برخوردار بوده و همواره شوراي اين شهر با توجه خاص تشكيل مي‌شود.
 
در حالي حدود 3 ماه از خلق حماسه سياسي 24 خرداد مي‌گذرد كه اين روزها شوراي شهر تهران  محل اصلي توجه افكار عمومي - نه تنها تهران حتي در كشور - شده است.
 
انتخابات دور چهارم شوراي اسلامي شهر تهران 24 خردادماه همزمان با انتخابات يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري برگزار شد و 31 عضو منتخب اين شورا كار خود را از 12 شهريور ماه آغاز كردند.
 
ماجرا از انجايي آغاز شد كه  شهردار سابق تهران موفق شد براي 4سال ديگر سكانداري  ساختمان بهشت را در دست بگيرد.

پيش از انتخاب مجدد قاليباف به عنوان شهردار تهران جناح‌بندي شوراي  شهر تهران به‌گونه‌اي بود كه عملا پيش‌بيني شهردار آينده غير‌ممكن بود چرا كه  اين جناح‌بندي به شرح زير خودنمايي مي‌كرد: 

۱۳ نفر از فهرست اصلاح‌طلبان
۱۲ نفر از فهرست مورد حمایت محمدباقر قالیباف(پیشرفت و عدالت)
۳ نفر از فهرست مورد حمایت محسن رضایی (جبهه ایستادگی)
۷ نفر از فهرست مورد حمایت سعید جلیلی(جبهه پایداری)
.
در این میان ۲ نفر میان فهرست‌های قالیباف – اصلاح‌طلب، ۳ نفر نفر مشترک میان قالیباف – پایداری، یک نفر مشترک میان فهرست قالیباف – رضایی و یک مشترک میان فهرست‌های رضایی – اصلاح‌طلب مشترک بودند.
 
اما پنج روز پس از آغاز به كار دور چهارم شوراي شهر تهرات يعني روز يكشنبه 17 شهريور ماه  اتفاقي در جريان راي‌گيري براي انتخاب شهر دار تهران رخ داد كه پس‌لرزه‌هاي آن همچنان در جامعه منعكس مي‌شود.

در اين راي‌گيري قالیباف با اختلاف یک رای شهردار شد.
 
این رای‌گیری که دوبار انجام شد در بار اول محمدباقر قالیباف و محسن هاشمی به طور مساوی ۱۵ رای اعضای شورا را بدست آوردند و یک رای ممتنع به صندوق انداخته شد.

بنا بر قانون دوباره رای‌گیری برای مشخص شدن تکلیف شهردار انجام شد که در رای گیری مجدد محمد باقر قالیباف توانست ۱۶ رای  و محسن هاشمی  ۱۴ رای بدست آورد . به این ترتیب با رای نمایندگان مردم تهران محمدباقر قالیباف مجددا شهردار شد. هرچند از کل آرای ماخوذه یک رای نیز مخدوش اعلام شد.
 
اما تمام حواشي اين جلسه به پاي الهه راستگو نوشته شد!

راستگو كيست!
الهه راستگو 51 ساله پيش از اين نماينده دوره پنچم مجلس شوراي اسلامي از حوزه انتخابيه ملاير بود و در حال حاضر با راي اعضاي دور چهارم شوراي شهر تهران عضو هيئت رئيسه اين شورا است.

وي در جريان انتخاب شهردار جديد تهران گفت به قاليباف راي دادم، كه اين اقدام وي باعث شد  تا هم‌طيفانش  به شدت اعتراض كرده و حتي  وي را تا مرز اخراج از حزب اسلامي كار پيش بردند!

سهيلا جلودارزاده عضو حزب اسلامي‌ كار در اين خصوص به باشگاه خبرنگاران، گفت: در حال حاضر جلسه حزب اسلامي كار برگزار و اعضا قصد دارند درباره اخراج وي از حزب تصميم بگيرند ولي در حال حاضر راستگو از حزب اسلامي كار اخراج نشده است.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا راستگو در جلسه حزب حضور دارد، اظهار داشت: وي خيلي وقت است كه در جلسه شركت نمي‌كند و امروز هم حضور نخواهد داشت.

جلودارزاده در پايان تصريح كرد: بنده اگر جاي خانم راستگو بودم هيچ وقت اين كار را انجام نمي‌دادم.
 
 راستگو خود در اين رابطه گفت: بنده وامدار مردم هستم بنابراین وامدار هیچ حزب و گروهی نخواهم بود؛ من از روز اول در برابر خداوند متعال قسم خورده‌ام و به آن عمل خواهم کرد.
 
عضو شورای شهر تهران در مورد رای خود به محمدباقر قالیباف برای شهرداری تهران تصریح کرد: دو گزینه بیشتر نداشتیم. اگر گزینه‌های دیگری بود شاید می‌توانستیم وقت بیشتری بگذاریم اما به هر حال به نظر بنده تنها شخصی که می‌توانست به شهر تهران کمک کند آقای قالیباف بود.
 
راستگو گفت: پس اعلام نتیجه انتخاب شهردار تهران افرادی که اصلا سیاسی نیستند و با هدف کاسب‌کارانه در لیست ما قرار گرفته بودند، طی تماس‌هایی نه تنها به بنده توهین کردند بلکه من را نیز تهدید کردند.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آقای مسجد‌جامعی چه واکنشی نسبت به رای شما داشته، اظهار کرد: آقای مسجدجامعی گفته‌اند که من خائن هستم بنابراین باید مشخص شود که بنده به چه چیزی خیانت کرده‌ا‌م به رای مردم یا چیز دیگری.


تهديد و تخريب راستگو ديكتاتوري مطلق است
 

اما اين اقدام  هم‌طيف‌هاي راستگو واكنش‌هاي زيادي داشت به طوري كه اسماعيل كوثري در اين رابطه به باشگاه خبرنگاران گفت: تهديد و تخريب راستگو ديكتاتوري مطلق است.

وي با بيان اينكه اقدام آنها  نشان‌دهنده هم اعتدال و هم دموكراسي است كه آقايان تعريف مي‌كنند!، گفت: بالاخره فهميديم چقدر ديكتاتوري حاكم است.

كوثري تاكيد كرد: هر كسي بايد خودش تشخيص دهد به چه كسي راي دهد به چه كسي راي ندهد؛ حالا اگر يك نفر يا خانم راستگو و يا هر كس ديگر به آقاي قاليباف راي داده، ديگر جارو جنجال ندارد.

وي گفت: بايد آن‌ها بدون رسانه‌اي كردن اين موضوع بروند و دلايل اين موضوع را بپرسند نه اينكه اين چنين بخواهند آبروي يكنفر را ببرند، البته آبروي خودشان را مي‌برند به خاطر اينكه نشان مي‌دهد اين‌ها به هيچ وجه تحمل حتي يك مخالف را هم دارند.

نماينده تهران اظهار داشت: اگر اين رسانه‌هاي زنجيره‌اي تحمل يك مخالف را داشتند نبايد اينگونه با اين شخص برخورد مي‌كردند اين نشان‌دهنده يك ديكتاتوري مطلق است.

عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان ادامه داد: اين شخص ]راستگو[ مي‌تواند به خاطر اينكه اين افراد اين چنين برخورد مي‌كنند، متعاقبا هم جواب دهد و هم از كساني كه اين برخورد را كرده‌اند شكايت كند.

كوثري در خصوص اين ديدگاه كه وقتي شخصي عضو يك حزب مي‌شود بايد به تصميمات آن پايبند باشد پس راستگو نيز بايد پايبند به حزب خود بود، گفت: اصلا ما در كشور آنچنان كه بايد و شايد حزب نداريم، اگر حزبي بود كه اينقدر گروه‌هاي مختلف وجود نداشت.

وي افزود: اين‌ها درست مي‌شوند براي يك موضوع و بعد از مدتي هم مي‌روند بنابراين نه كسي به كسي تعهدي داده و نه اينكه تضميني وجود دارد كه بگوييم چرا اين چنين شده است.

نماينده تهران اظهار داشت: اگر به اين موضوع بپردازيم، محسن هاشمي كه از طيف اصلاح‌طلبان نبوده است، يك فرد مستقل بدون تشكيلات سياسي بوده و به خاطر پدرشان بود و بيشتر پدرشان وقت مي‌گذاشت تا راي بياورد.

كوثري افزود: بنابراين يك شخصي نخواسته است به آقاي هاشمي راي دهد، مگر در بحث انتخاب رئيس شورا، كسي به كسي گفت چرا اينگونه شد! پس تا زماني كه ما حزبي نداريم تا بگوييم يك شخص، عضو ثابت آن حزب است نبايد اينگونه بگوييم، مثلا حزب مشاركت و سازمان مجاهدين كه همه در قالب اصلاح‌طلبان هستند بنابراين اينگونه نيست كه بگوييم كسي به كسي تضمين داده است.

وي تاكيد كرد: به فرض مثال در انتخابات رياست جمهوري مگر آقاي روحاني را اين‌ها اصلاح‌طلب مي‌دانستند، تازه آقاي عارف را هم به آن صورت قبول نداشتند در صورتي كه آقاي عارف خودش مي‌گفت كه من اصلاح‌طلب هستم پس اين نشان‌دهنده آن انسجامي كه مدنظر اين افراد است، نبوده و نيست.

اقدام تامل‌برانگيز!

اما اين پايان ماجرا نبود و اعضاي اصلاح‌‌طلب شوراي شهر تهران در يك اقدامي تامل‌برانگيز در جلسه امروز اين شورا زماني كه راستگو در حال نطق بود جلسه را ترك كردند!

در اين ارتباط بيژن نوباوه درباره واكنش اصلاح‌طلبان نسبت به رأي الهه راستگو در انتخاب شهردار تهران به باشگاه خبرنگاران: انتخاب نام اصلاح‌طلبي براي اين گروه سياسي از همان ابتدا اشتباه بود.
 
وي افزود: اين گروه سياسي بار ديگر نشان دادند كه تحمل نوگرايي را ندارند و با كسي كه خلاف منافع آنها حركت مي‌كند برخورد خواهند كرد.
 
نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس با انتقاد از عملكرد اصلاح‌طبان در مواجهه با راي الهه راستگو تصريح كرد: اين اقدام آنها نشانه ظرفيت پايين اصلاح‌طلبان است، آنها حتي از نيروي خودي خود نمي‌توانند موضع متفاوت را بپذيرند.
 
نوباوه خاطرنشان كرد: چيزي از اصلاح‌طلبان باقي نمانده است، اين رفتار آنها بيشتر از اينكه به خانم راستگو آسيب بزند، خودشان را تضعيف مي‌كند.
 
جعفر قادری نماینده فعلي و شهردار اسبق شیراز نيز به  باشگاه خبرنگاران ، گفت: تمام اعضای شورای شهر حق رای دارند و می‌توانند جداگانه تصمیم بگیرند. 

وی افزود: برخورد با اشخاصی که براساس توجیهات خود رای دادند، قابل قبول نیست. 

عضو هیئت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستائی و شوراها تصریح کرد: تهدید اعضای یک حزب به اینکه چرا به گونه دیگری رفتار کرده است، به جایگاه حزب و خود افراد نیز لطمه می‌زند.

شهردار سابق شیراز اظهار داشت: باید قبول کنیم فعالیت در هر حزب و گروهی به منزله تبعیت محض از آن جریان نیست.

اضافه می‌شود روز گذشته در حالی رای‌گیری انتخاب شهردار جدید تهران انجام شد که محمدباقر قالیباف با اختلاف 2 رای توانست سکانداری ساختمان بهشت را در اختیار بگیرد.

اين در حالي بود كه اصلاح‌طلبان برخلاف اين نتيجه را انتظار داشتند و پس از آنكه گفته شد 2 رايي كه قاليباف را شهردار تهران كرد آرا احمد دنيا‌مالي و الهه راستگو بود، برخي روزنامه‌‌ها و چهره‌هاي اصلاح‌طلب به تخريب گسترده و هدفمند راستگو كردند به گونه‌اي كه اخراج وي از حزب كار اسلامي در دستور كار قرار گرفت.


بداخلاقي ادامه‌دار اصلاح‌طلبان

صدیقه شاکری عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در واكنش با اين اقدام به با باشگاه خبرنگاران،گفت: بداخلاقی‌های اصلاح‌طلبان برای اولین بار نیست که مشاهده می‌شود و آنها بارها به تکرار این کار پرداخته‌اند و این در حالی است که آنها مدام دم از آزادی و استقلال رای در انتخابات می‌زنند.

وی افزود: واکنش خصمانه نسبت به فردی که در جمع‌بندی خود به این نتیجه رسیده که به فردی که دارای توانایی مدیریتی و اداره شهر تهران است، رای دهد عملی بسیار زشت و یک بداخلاقی به حساب می‌آید.

این فعال سیاسی ادامه داد: در انتخاب رئیس شورای شهر تهران در این دوره دو نفر از اصولگرایان هم همین کار را کردند، اما در پی آن شاهد هیچگونه برخورد خصمانه‌ای از سوی اصولگرایان نسبت به آرای موجود در انتخاب "مسجدجامعی"نبوده‌ایم چراکه همیشه این جریان سیاسی براساس اعتقادشان نسبت به نظام و رهبری عمل کرده‌ است.

شاکری با اشاره به فرمایشات "مقام معظم رهبری"مبنی بر اینکه سیاسی‌کاری را کنار بگذارید و در فکر خدمت به مردم باشید؛ گفت: ترک جلسه شورای شهر از سوی اصلاح‌طلبان در هنگام سخنرانی الهه راستگو  و همچنین واکنش تمامی نشریات زنجیره‌ای دوم خردادی نسبت به رای وي خلاف تکلیف شرعی و اخلاقیات است.

عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با بیان اینکه الهه راستگو فردی متدین، بااخلاق و متدین است که براساس وظیفه و تکلیف کاندیدای شورای شهر شده، تصریح کرد: اینکه جناح‌های سیاسی اعلام کنند که ما شخصی را به صحنه بیاوریم و حق رای و استقلال فکری را از وی بگیرند، خدمت به مردم به حساب نمی‌آید بلکه خدمت به جناح و خط سیاسی محسوب می‌شود.

شاکری بیان داشت: شورای شهر محلی برای خدمت‌رسانی به مردم است اما در انتخاب شهردار تهران شاهد بودیم که اصلاح‌طلبان از هم اکنون شمشیرها را از رو بسته‌اند و خط کشی را به عنوان مبنا برای خود قرار داده‌اند که کسی حق عدول از آن را ندارد و این صحیح نیست که با بروز چنین رفتارهایی و پرداختن به حاشیه‌هایی این چنینی اجرای امور شهر را به تعویق بیندازیم.

این فعال سیاسی تصریح کرد: ابزاری برخورد کردن با افکار مردم و منتخبین مردم و همچنین در عقل افراد را بستن عملی بسیار زشت است که رضایت کسی را درپی ندارد و بهتر است که اصلاح‌طلبان دست از این بداخلاقی‌ها بردارند و اجازه فعالیت آزادانه را به افراد بدهند و به عنوان مانعی برای اجرای امور عمل نکنند.

شاکری در پایان خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان بدانند که هرجا اصولگرایان تخلف کردند هیچ ایرادی ندارد تذکر بدهند چرا که ما خوشحال می‌شویم از اینکه مردم آگاه شوند تا در دوره بعدی به آن فرد متخلف اصولگرا در انتخابات رای ندهند.

شوراي شهر جاي خط‌کشي‌هاي سياسي نيست

همچنين سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم نسبت به اين اقدام تامل‌برانگيز واكنش نشان داد و به باشگاه خبرنگاران گفت: شوراي شهر جاي گرو کشي و خط‌کشي‌هاي سياسي نيست و هر عضو از اين شورا آزاد است که راي و نظر خود را بيان کند.
 
وي افزود: شوراي شهر نبايد در ابتداي کار خود وارد تنش‌ها و کشمکش‌هاي سياسي شود،‌ اين درحالي است که ما يکبار شاهد شوراي سياسي در تهران بوديم و اين مسئله موجب شد که مردم از گرايش به جريان خاصي پرهيز کنند.

سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در پايان خاطر نشان کرد: به شوراي شهر تهران توصيه مي‌کنم که به خط‌کشي و تقابل سياسي در داخل شورا خاتمه دهند و تنها به فکر خدمت‌گذاري به مردم و راهاي تقويت خدمات شهري به مردم باشند.

غرور و خودباوري اصلاح‌طلبان

حمیدرضا ترقی نيز در اين باره به باشگاه خبرنگاران، گفت: انتظار اصلاح‌طلبان از رای تشکیلاتی دادن برای مصالح ملی انتظار بی‌جایی است و خلاف منافع ملی کشور است.  
 
وی ادامه داد: کسانی که منافع حزبی را به منافع ملی ترجیح می‌دهند قطعا مورد اعتماد مردم نیستند و به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان دچار غرور و خودباوری بیش از حدی شده‌اند.  
 
عضو حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه رای مردم به اعضای شورای شهر به خاطر شخصیت اجتماعی و شناخت آنها بود، تصریح کرد: مردم تصور می‌کنند رای‌آوری نمایندگان اصلاح‌طلبی که در شورای اسلامی شهر تهران کاندیدا بودند به خاطر عضویت و وابستگی حزبی آنها است نه روحیه خدمت.  
 
ترقی اظهار داشت: رای‌آوری اعضای شورای شهر به دلیل عضویت حزبی وجهه خوبی ندارد، این نوع انتظارات با ادعای دموکراسی و آزادی کاملا مغایرت دارد و این نشان می‌دهد اگر اصلاح‌طلبان به قدرت برسند حتی آزادی اعضا و طرفداران‌شان را سلب کنند.  
 
وی با بیان اینکه استبداد حزبی و سیاسی بیشتر در احزاب چپ، کمونیست و مارکسیست دیده می‌شود بیان داشت: استبداد حزبی حتی در احزاب غرب نیز دیده نشده حتی اسلام نیز ولایت حزبی را نپذیرفته و اعتقاد  دارد انسان‌ها باید براساس تکلیف و رضای خدا عمل کنند.  
 
عضو موتلفه اسلامي در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم این واکنش‌ها نسبت به خانم راستگو از روی  احساس غیرتشکیلاتی باشد و اگر این واقعیت وجود داشته باشد که تصمیم‌شان حزبی است وجهه حزب اسلامی کار در بین آحاد مردم منفی خواهد شد.

انتهاي‌پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۱۹ شهريور ۱۳۹۲
انسان‌ها باید براساس تکلیف و رضای خدا عمل کنند و منافع ملي و خدمت به بردم ، نه بر اساس حبّ و بغض و اهداف حزب و گروه.
آخرین اخبار