رویترز :

نشانه هایی از احیای روابط میان ایران و کشورهای غربی

ابراز اميدواري جان کري در اين خصوص که موافقتنامه درباره برنامه هسته اي مورد مناقشه ايران ظرف مدت چند ماه آينده امضا شود و همچنين ازسرگيري روابط ديپلماتيک بين ايران و انگليس ، نشانه هايي از گرم تر شدن فضا بين جمهوري اسلامي و غرب است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛‌ خبرگزاري رويترز در گزارشي از ابوظبي و لندن به قلم لسلي راگتون و اندرو ازبورن نوشت : موافقتنامه ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي در مورد دسترسي بازرسان آژانس به تاسيسات هسته اي بيشتر ايران، نشانه اي ديگر از همکاري تهران به شمار مي رود.

ايران و شش قدرت جهان يعني آمريکا ، روسيه ، انگليس ، چين ، فرانسه و آلمان در مذاکرات اواخر هفته با يکديگر که در ژنو برگزار شد به يک موافقتنامه هسته اي اوليه نزديک شدند و تصميم گرفتند 20 نوامبر در چارچوب تلاش ها براي پايان دادن به يک دهه بن بست برسر برنامه هسته اي تهران ، بار ديگر گردهم آيند.

کری در حالي که اعلام کرد انتظار مي رود طي چند ماه آينده توافق با ايران حاصل شود ، سعي کرد به متحدان عرب خود و اسرائيل اطمينان دهد واشنگتن آنها را رها نخواهد کرد.

کري تصريح کرد :« باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا گفته است به دفاع از دوستان و متحدان خود در منطقه از جمله امارات عربي متحده ، عربستان سعودي و ديگران ادامه خواهد داد. اوباما از آنها در برابر هر گونه حمله خارجي دفاع خواهد کرد.»

وي افزود :« اين وعده اي از سوي آمريکاست و من نيز به عنوان وزير امور خارجه آمريکا و به نمايندگي از سوي رئيس جمهور ، در اينجا حضور پيدا کرده ام تا تاکيد کنم اين سياست ماست.»

اين حقيقت که پس از يک دهه رويارويي بين ايران و قدرت هاي غربي ممکن است توافق برسر مسئله هسته اي تهران حاصل شود ، نشان دهنده تغيير در لحن ايران در زمينه سياست خارجي از زمان روي کار آمدن حسن روحاني رئيس جمهور ايران در ماه ژوئن است.

زماني که ظاهرا در مذاکرات ژنو بين ايران و قدرت هاي جهان پيشرفت حاصل شده بود و دو طرف به توافق اوليه نزديک شده بودند ، اختلاف هايي ميان قدرت هاي بزرگ جهان بوجود آمد و فرانسه از تاييد موافقتنامه پيشنهادي خودداري کرد.با اين حال، لوران فابيوس وزير امور خارجه فرانسه روز دوشنبه ابراز اميدواري کرد توافق بتواند حاصل شود اما تاکيد کرد تهران همچنان بايد برسر برخي نکات تلاش کند.

فابيوس در مصاحبه با راديو « يوروپ وان Europe 1 » تصريح کرد :« ما تا دستيابي به توافق با ايراني ها فاصله زيادي نداريم اما هنوز به توافق دست پيدا نکرده ايم. من اميدوارم بتوانيم به يک موافقتنامه خوب دست پيدا کنيم. ما به دنبال موافقتنامه اي هستيم که بتواند ثبات منطقه اي و بين المللي را تضمين کند.»

يک منبع ديپلماتيک و يک مقام اروپايي در واشنگتن گفتند : مهم ترين نقطه مورد اختلاف اين بود که ايران تاکيد کرد حق اين کشور در زمينه غني سازي اورانيوم رسما به رسميت شناخته شود و قدرت هاي جهان نيز از موافقت با چنين درخواستي خودداري کردند.

يک ديپلمات بلندپايه غربي گفت نه تنها فرانسه بلکه ديگر کشورهاي عضو گروه قدرت هاي بزرگ جهان معتقدند به رغم مذاکرات بسيار فشرده ، بسيار پيچيده ، بسيار تفصيلي و سازنده ، موافقتنامه بين دو طرف هنوز آماده نيست.

در بيانيه مشترکي که در وين منتشر شد آمده است :« آژانس بين المللي انرژي اتمي و ايران موافقت کردند همکاري و گفتگو با يکديگر را به منظور تاييد صلح آميز بودن ماهيت برنامه هسته اي تهران ، تقويت کنند.»

براساس موافقتنامه ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي همچنين بازرسان آژانس اجازه خواهند داشت به معدن اورانيوم گچين و رئاکتور آب سنگين اراک دسترسي پيدا کنند.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار