همه چیز درباره وزرای کابینه جدید "مرکل"/

از جنجالی‌ترین وزیر دفاع تا تاجر تسلیحاتی که وزیر کشور شد + تصاویر

در این گزارش قصد داریم به شناخت بهتر هر یک از وزرای جدید کابینه دولت برلین که از روز سه شنبه 17 دسامبر 2013 رسماً آغاز به کار کرده، بپردازیم.

سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

آلمان به عنوان یکی از سه کشور قدرتمند اتحادیه اروپا، در ماه‌های منتهی به سال 2014 میلادی تغییرات سیاسی و مدیریتی بزرگی به خود دید.

دموکرات مسیحی‌ها و سوسیال مسیحی‌ها در انتخابات سراسری آلمان در روز ۲۲ سپتامبر امسال ۵ / ۴۱ درصد آرا را به دست آوردند. اگر این حزب می‌توانست تنها ۵ کرسی دیگر در پارلمان کسب کند، پیروز قاطع انتخابات بود. اما چون این گونه نشد، مرکل مجبور شد با حزب سوسیال دموکرات که با ۵ / ۲۷ درصد آرا دومین حزب پیروز انتخابات بود، ائتلاف کند.

"آنگلا مرکل"، صدراعظم 59 ساله آلمان، شامگاه یکشنبه 15 دسامبر 2013 (24 آذر) اعضای کابینه ائتلافی خود را رسماً معرفی کرد. دموکرات مسیحی‌ها در مجموع شش وزارتخانه را در اختیار دارند.

روز سه شنبه 17 دسامبر 2013 (26 آذر) نیز جلسه اتیان سوگند و رأی اعتماد وزرا در پارلمان این کشور (بوندستاگ) برگزار شد. در این جلسه شاد و مفرح که به نوشته وبسایت روزنامه "اشپیگل" بیشتر شبیه یک "جشن خانوادگی" بود، اکثريت نمايندگان پارلمان آلمان به دولت جديد آنگلا مرکل رأي اعتماد دادند.

نخست اینکه در این دوره از انتخابات، مرکل پس از روی کار آمدن با تشکیل "ائتلاف بزرگ" (میان دو حزب سوسیال دموکرات SPD و حزب دموکرات مسیحی CDU) ائتلاف مشکی-قرمز تشکیل داد؛ لذا اکنون برخی از وزارتخانه‌ها، وزرایی از حزب مخالف مرکل یعنی حزب سوسیال دموکرات در خود جای داده است. "ائتلاف بزرگ" مجموعاً شش وزارتخانه در اختیار خواهد داشت.

*** رئیس دفتر صدراعظم

"پتر آلتمایر" (Peter Altmaier) که پیش‌تر وزیر محیط زیست دولت بود، توانست مورد اعتماد مرکل قرار گرفته و به سمت رئیس دفتر صدارت عظمای آلمان منصوب شود.

*** قائم مقام صدراعظم

"زیگمار گابریل" (Sigmar Gabriel)، رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان هم قائم مقام آنگلا مرکل خواهد بود. وی در رأس تشکیلاتی خواهد بود که با اقتصاد و انرژی سر و کار دارد و گذار آلمان به انرژی‌های تجدیدپذیر را میسر خواهد کرد. این وظیفه پیش از این در حوزه اختیارات وزارت محیط زیست آلمان بود.

*** مشاور صدراعظم

برای نخستین بار یک زن مسلمان ترک‌تبار به عنوان مشاور مرکل، به دولت آلمان وارد شده است. "آیدان اوزوگوز" (Aydan Özoguz) از حزب سوسیال دموکرات مشاور خانم صدراعظم در امور یکپارچگی اجتماعی (اینتگراسیون) خواهد بود.

*** وزارت دفاع

"اورسولا فون در لین" (Ursula Gertrud von der Leyen)، که در کابینه پیشین وزیر کار بود، به عنوان جنجالی‌ترین فرد کابینه، اکنون به‌عنوان وزیر دفاع آلمان تعیین شده؛ این نخستین بار است که یک زن در رأس وزارت دفاع آلمان قرار گرفته است.

مرکل در پاسخ به این سئوال که آیا با روی کار آمدن خانم "فون در لین" به عنوان وزیر جدید دفاع، اصلاحات در دست اقدام دوران وزارت "توماس دمیزیر" ادامه خواهند یافت یا آن که مأموریت‌های جدید دیگری در پیش گرفته خواهند شد، گفت:

«اصلاحات اساسی از جمله توقف خدمت نظام وظیفه و نیز تغییرات عمده در این وزارتخانه ادامه خواهند یافت. این اصلاحات، متوقف نمی‌شوند بلکه همچنان ادامه پیدا خواهند کرد. خروج نظامیان ارتش ما از شمال افغانستان و نیز تقویت صنایع دفاعی آلمان از موضوعات محوری این وزارتخانه است.»

*** وزارت امور خارجه

"فرانک والتر اشتاین‌مایر" (Frank-Walter Steinmeier)، رئیس فراکسیون سوسیال دمکرات‌ها در پارلمان سراسری، جانشین "گیدو وستروله"، وزیر امور خارجه شده است. اشتاین‌مایر در دولت اسبق مرکل (۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹) هم وزیر امور خارجه بود.

*** وزارت کشور

"توماس دمیزیر" (Thomas de Maizière) که تاکنون وزیر دفاع بود و البته به دلیل تجارت‌‌های تسلیحاتی‌اش، مورد انتقادات بسیاری قرار گرفت، برای احراز سمت وزارت کشور معرفی شد. البته او پیش‌تر در این سمت تجربه داشته است.

*** وزارت اقتصاد و دارایی

"ولفگانگ شویبله" (Wolfgang Schäuble) از معدود وزیران جابه‌جا نشده در دولت جدید است. وی همچنان در رأس وزارت دارایی باقی مانده و مرکل با ابقای وی امید آن دارد که بدهی‌های دولتی را به صفر برساند. مرکل وجود شویبله را در ثبات یورو در اروپا غنیمت دانست و از اینکه بار دیگر فرصتی برای همکاری مجدد با او پیش آمده، ابراز خرسندی کرد.

*** وزارت بهداشت، سلامت و درمان

"هرمان گروهه" (Hermann Gröhe) که تاکنون دبیرکلی حزب دموکرات مسیحی را برعهده داشت برای احراز سمت وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است. مرکل در یک کنفرانس خبری با اشاره به اینکه گروهه از تجربه سیاسی بالایی برخوردار است، گفت:

«وزارت بهداشت، پستی کلیدی در اجرای سیاست‌های بهداشت و درمان، پرستاری و مراقبت از بیماران، سالمندان و نیز تحول در سیاستهای (افزایش) جمعیت در آلمان به شمار می‌رود، به همین خاطر کار در این وزارتخانه از اهمیت بسزایی برخوردار است. ما باید در زمینه قانونگذاری در پارلمان نیز شرایط جدیدی را برای پیشبرد برنامه‌های این وزارتخانه به وجود آوریم.»

*** وزارت آموزش و پژوهش

"یوهانا وانکا" (Johanna Wanka) به عنوان وزیر آموزش و پژوهش معرفی شده و از دید خانم صدراعظم، این وزارتخانه، هسته مرکزی در ترسیم چشم‌انداز اقتصاد و رفاه آینده مردم آلمان به حساب می‌آید.

*** وزارت کشاورزی

"هانس پتر فریدریش" (Hans-Peter Friedrich) که تاکنون در رأس وزارت کشور بود، وزارتخانه کشاورزی را تحویل گرفت.

*** وزارت حمل و نقل

"الکساندر دوبرینت" (Alexander Dobrindt)، دبیرکل سوسیال مسیحی‌های آلمان، هدایت وزارت حمل‌ونقل و زیرساخت‌های دیجیتال را به دست می‌گیرد.

*** وزارت توسعه و همکاری‌های اقتصادی

"گرد مولر" (Gerd Müller) وزیر توسعه و همکاری‌های اقتصادی کابینه سوم مرکل خواهد بود.

*** وزارت دادگستری

"هایکو ماس" (Heiko Maas)، وزیر دادگستری و امور مصرف‌کنندگان آلمان خواهد بود.

*** وزارت محیط زیست

"باربارا هندریکس" (Barbara Hendricks) به سمت وزارت محیط زیست آلمان منصوب شد.

*** وزارت خانواده

"مانوئلا شوزیگ" (Manuela Schwesigبه سمت وزارت زنان، جوانان و خانواده آلمان گماشته شد.

*** وزارت کار و امور اجتماعی

"آندریا نالس" (Andrea Nahles) دیگر زن حاضر در دولت جدید آلمان است. دبیرکل سوسیال دموکرات‌های آلمان، وزیر کار و امور اجتماعی آلمان خواهد بود.

*** وزارت فرهنگ

"مونیکا گروترز" (Monika Grütters) به سمت وزارت فرهنگ آلمان منصوب شد.

***********

همان طور که ملاحظه می‌شود، انتخاب زنان و گماشتن آنان در مناصب کلیدی، یکی از شاخصه‌های اصلی تیم فعلی وزرای مرکل است.

به گزارش خبرگزاری "دويچه وله"، در جلسه رأي اعتماد پارلمان آلمان به کابينه جديد آنگلا مرکل، 462 نماينده از سه حزب دمکرات مسيحي، سوسيال دمکرات و سوسيال مسيحي به دولت ائتلافي اين کشور رأی مثبت دادند.

مرکل براي نخستين بار در سال 2005 و سپس در سال 2009 به صدراعظمي آلمان برگزيده شده بود که درسال 2005 نيز رياست دولت ائتلافي با مشارکت حزب سوسيال دمکرات را برعهده داشت.

به گزارش "دویچه وله"، هیأت وزیران آلمان از روز سه‌شنبه 17 دسامبر 2013 (26 آذر) رسماً آغاز به کار کرد.

گزارش از طاهری


منابع:

http://www.tagesschau.de/multimedia/bilder/kabinett342.html

http://www.faz.net/aktuell/politik/bundestagswahl/grosse-koalition-das-ist-merkels-kabinett-12707768.html?offset=1

http://www.heute.de/das-schwarz-rote-kabinett-der-grossen-koalition-aus-spd-csu-und-cdu-31143830.html

http://www.spiegel.de/fotostrecke/fotostrecke-grosse-mehrheit-fuer-merkel-fotostrecke-105051-5.html

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار