ظریف:

نتیجه مذاکرات باید "رفع همه تحریم‌ها" باشد

وزیر امور خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای سوئدی خود با تاکید بر اینکه یک جزء غیرقابل فراموشی راه حل نهایی، رفع همه تحریم‌ها است، گفت: نتیجه مذاکرات باید رفع همه تحریم‌ها باشد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با همتای سوئدی خود اظهار داشت: خوشحالم که وزیر خارجه سوئد دعوت ما را برای سفر به ایران پذیرفت.  
 
وی افزود: اکنون وارد بحث خوبی در مورد موضوعات مختلف از جمله روابط دو کشور و مسائل مختلف بین المللی شده‌ایم.  
 
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: تاکنون هنوز فرصت نکرده‌ایم وارد مباحث منطقه‌ای شویم اما در عین حال می‌خواهیم در مورد مسائل منطقه‌ای از جمله افغانستان و سایر موارد بحث کنیم.  
 
ظریف اظهار داشت: در مورد بحث هسته‌ای و ضرورت پیگیری آن بنده و "کارول بیل" نسبت به توان طرف‌ها برای حل مسئله امیدواریم.  
 
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: امیدوارم نقش مثبتی که همتای سوئدی بنده در تعیین راه حل بر مبنای مذاکره و حفظ حقوق ملت ایران داشته، کماکان مورد پیگیری وی باشد.  
 
ظریف تصریح کرد: همچنین در مباحث مورد گفتگو تبادل نظر خوبی در مورد حقوق بشر داشتیم، البته تفاوت دیدگاه‌ها همواره پیرامون این موضوع وجود داشته که ما امیدواریم همفکری و فهم بیشتر پیرامون این موضوع فراهم شود و بتوانیم با این دو مهم برای پیشبرد اهداف انسان‌دوستانه گام برداریم.  
 
وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: امیدوارم گفتگو بین ایران و اتحادیه اروپا زمینه تفاهم را ایجاد و اختلاف دیدگاه‌ها را کم کند و پیگیری مبحث حقوق بشر از فاز و چارچوب سیاسی خارج شودB1 پاسخ به سوالی در مورد مسئله حقوق بشر در کشورمان اظهار داشت: هر دولت موظف است در مو%Dدر گفتگوی امروز قرار شد کمیسیونی جهت ارتقای روابط تا ۳۰۰ سال تعیین کنیم لذا به عنوان دو کشور باسابقه پیرامون همکاری‌های مختلفی توافق کردیم تا این روابط را گسترش دهیم و با توجه به تحولات بین‌المللی کار کنیم و بنده امیدوارم این سفر مقدمه خوبی برای روابط گسترده‌تر ایران و سوئد باشد.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد مسئله حقوق بشر در کشورمان اظهار داشت: هر دولت موظف است در مورد مسئله حقوق بشر اقداماتی انجام دهد.  
 
وی افزود: در مورد این مسئله تفاوت‌هایی وجود دارد، دولت جمهوری اسلامی ایران کارهای زیادی انجام داده و می‌خواهد به وعده خود عمل کند.  
 
ظریف ادامه داد: وقتی به جمهوری اسلامی ایران نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که در ۳۰ سال گذشته انتقال دولت‌ها از طریق آمدن مردم به پای صندوق‌های رای صورت گرفته و این یک پروسه ماندگار دموکراتیک و نادر است.  
 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: در انجام انتخابات و تصمیم مردم دخالتی وجود ندارد و همانطور که شاهد بودیم بیش از ۷۰ درصد از ملت ایران در انتخابات شرکت کردند و براساس اختیار و اراده خود در پای صندوق‌های رای حاضر شدند.  
 
وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: البته جمهوری اسلامی ایران منشور حقوق شهروندی را ارائه کرده که گامی در راستای این مهم بود.  
 
ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری پیرامون فعالیت در شبکه اجتماعی فیس‌بوک و دسترسی مردم ایران به این فضای مجازی گفت: این مسئله پیچیده‌ای است و باید مسایل را پیرامون آن در نظر گرفت.  
 
وی افزود: کسانی در ایران هستند که البته اکثریت به شمار نمی‌روند که اظهار کرده‌اند دولت این مسئولیت را به عهده دارد تا با مسائل غیر اخلاقی برخورد کنند از این رو تفاوت‌هایی در مورد این مسئله وجود دارد.  
 
ظریف با اشاره به اینکه مسائل باید از طریق دیالوگ و گفتگو حل شود، اظهار داشت: امیدواریم از طریق دیالوگ مکانیزم‌هایی داشته باشیم تا مردم به اطلاعات دسترسی داشته باشند و همچنین از اخلاقیات هم حفاظت شود.  
 
ظریف درباره دیدار خود با "جان کری" وزیر خارجه آمریکا گفت: در دیداری که کری با بنده داشت، بیشتر بحث ما درباره نحوه ادامه توافقات بعدی بود.
 
وی ادامه داد: کری تاکید داشت که آمریکا در پیگیری جدی موضوع متعهد است و می‌خواهد کار را به نتیجه برساند. البته نگرانی‌هایی در داخل آمریکا وجود دارد  که یکی از این دل نگرانی‌ها این بود که آن‌ها نگرانند که با همین توافق اولیه تحریم‌ها در حال فروریختن باشد.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: در صورتی که به نظر ما تحریم‌ها از اول غیرمنطقی و غیر سازنده بوده است و بار‌ها گفته‌ایم که نتیجه این تحریم‌ها افزایش ۱۸هزار سانتریفیوژ بوده و همچنین باعث افزایش بدبینی مردم ایران نسبت به سیاست‌هایی که باعث شده خرید غذا و دارو با موانعی روبرو باشد که امیدواریم این موانع برطرف شود.  
 
ظریف تصریح کرد: بنده تاکید کردم که ما معتقدیم تحریم‌ها غیر قانونی و بی‌نتیجه است و آمریکا باید به دنبال حل موضوع و نه فشار بر ایران باشد، همینطور بر ضرورت تعهد به متونی که بر آن توافق می‌کنیم باید متعهد باشیم نه آنکه بخواهیم متون ثالثی را منتشر کنیم.  
 
وی ادامه داد: آن چیزی که امروز در حال اجراست، توافق مشترکی است که در ژنو به آن دست پیدا کرده‌ایم که اصلا نسبتی با اسنادی که کاخ سفید منتشر کرده ندارد.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: من بار‌ها گفته‌ام که لازمه ایجاد اعتمادسازی این است که طرفین به آن متونی که توسط مذاکره‌کنندگان مورد توافق قرار گرفته پایبند باشند.  
 
ظریف همچنین درباره مذاکرات آتی ایران با ۱+۵ تصریح کرد: امیدوارم با شروع مذاکرات در وین در روز ۲۸ بهمن ماه که من و خانم اشتون جلسه مشترکی خواهیم داشت و پس از آن جلسه رسمی ایران و ۱+۵ در روز ۱۸ فوریه انجام می‌شود، وارد مذاکرات جدی برای راه حل نهایی بشویم.  
 
وزیر امور خارجه کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: جزء غیرقابل فرموشی در این راه حل نهایی وجود دارد و آن رفع تمامی تحریم‌هاست، اگر کسی بگوید مذاکرات با حفظ تحریم‌ها ادامه پیدا می‌کند اینطور نیست، نتیجه مذاکرات باید رفع تمامی تحریم‌ها باشد و بازی معقول‌تر بین بازیگران در این حوزه که انشاء الله همین وضعیت هم ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: مباحث ، روابط ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار