ادعاهای سناتور آمریکایی در مصاحبه با سی‌ان‌ان؛

مک‌کین: تحریم‌های کنونی باعث شدند ایرانی‌ها به پای میز مذاکره بیایند/ اگر ایران مواد هسته‌ای می‌خواهد، ما این مواد را به آنها می‌دهیم

سناتور جمهوریخواه آمریکایی در مصاحبه با سی‌ان‌ان اظهاراتی را درباره ایران و سوریه بیان کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان؛ این هفته در برنامه "بازار خاورمیانه" ایران در کانون توجه قرار می گیرد درحالیکه این کشور سی و پنجمین سالگرد (تاسیس) جمهوری اسلامی را جشن می‌گیرد. صحبت ها درباره سرمایه گذاری در ایران درحال افزایش یافتن است اما آیا سرمایه گذاری در ایران اکنون خیلی زود است؟ ما با جان مک کین سناتور جمهوریخواه آمریکایی گفتگو کردیم و از او پرسیدیم که در تعامل با تهران (گام) بعدی چیست؟

"جان دفتریوس" مجری سی ان ان در آغاز گزارشی از دبی درباره تجارت با ایران تهیه کرد.

در ادامه یکی از تاجران اماراتی گفت: شش ماه پیش این داد و ستدها بسیار کم بود اما اکنون به تدریج درحال بازگشت است. تاجر دیگری گفت: کسب و کار رونق خواهد گرفت و افزایش خواهد یافت و افراد خشنود خواهند شد.

یکی دیگر از تاجران گفت: ایران و آمریکا اگر توافق کنند اوضاع بهتر خواهد شد اما  وقتی که آنها(آمریکایی ها) علیه ایران تحریم اعمال کردند، داد و ستد کاهش یافت اما اکنون اوضاع به تدریج درحال بهتر شدن است.

جان دفتریوس ادامه داد: حس خوش بینی زیادی در بندر دبی وجود دارد. ماه گذشته میلادی حسن روحانی رئیس جمهور ایران که در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس شرکت کرده بود تلاش می‌کرد روابط تجاری با جامعه تجاری را دوباره برقرار کنند اما پرسشی که مطرح است این است که آیا مسئله به همین سادگی است؟ پرسش دیگر این است که وقتی توافقنامه ی موقت به پایان می‌رسد چه خواهد شد؟

من برای یافتن پاسخ این پرسش ها با جان مک کین سناتور جمهوریخواه آمریکایی گفتگو کردم.
سی ان ان در ادامه جان مک کین را نشان داد که می گفت: قانونی که در مجلس نمایندگان و مجلس سنا بر مبنای رویکرد دوحزبی ارائه شد خواستار آن است که اگر پس از گذشت شش ماه هیچ توافقی بدست نیاید آنگاه تحریم های بیشتر تحمیل شود تا از دیدگاه ما فشار بیشتر به ایرانی ها وارد شود تا  آنها به یک توافق برسند.  همانطور که می دانید دولت (آمریکا) می گوید، این کار را نکنید(تحریم نکنید)، نکته ای که من می ژ‌خواهم بگویم این است که دولت آمریکا در آن زمان نیز با همین تحریم ها نیز  مخالفت کرده بود، درحالیکه به اعتقاد بسیاری از افراد همین تحریم‌های کنونی باعث شدند ایرانی‌ها به پای میز مذاکره بیایند.

جان دفتر یوس مجری سی ان ان در ادامه پرسید:حسن روحانی رئیس جمهور ایران در صحبت های خود می گفت این (توافقنامه) شروع توافق با آمریکا است نه  اینکه یک توافقنامه ی موقت باشد، از دیدگاه آنها از این نقطه  بازگشتی به عقب وجود ندارد. شما در ماه ژوئیه به چه مدارکی نیاز دارید که آنها را مشاهده کنید تا تحریم ها را کاهش دهید و این قانون(پیشنهادی تحریم ها) را کنار بگذارید؟

جان مک کین در ادامه پاسخ داد: به نظر من چیزی که ما مستحق دیدنش هستیم این است که توافقنامه نهایی بدست آید که همه آن را امضا کنند، موضوعات آنقدر هم پیچیده نیستند. ما می خواهیم اطمینان پیدا کنیم که این (توافقنامه) قابل راستی آزمایی است. یکی از عناصر کلیدی توافقنامه به حق به اصطلاح غنی سازی مربوط می شود چون اگر آنها همچنان به غنی سازی ادامه دهند آنگاه این (غنی سازی)آنها را در مسیر ساخت سلاح هسته ای قرار خواهد داد. ما می‌گوئیم که اگر شما برای مقاصد صلح آمیز مواد هسته‌ای می‌خواهید ما این مواد را به شما می‌دهیم این مسئله تاکنون به یکی از نقاط بزرگ اختلاف برانگیز تبدیل شده است.

مجری گفت: آیا شما به این رئیس جمهور(آقای روحانی) اعتماد دارید که بتواند به حرف های خود پایبند باشد درحالیکه سئوالاتی درباره گفتگوهای ژنو دو و چیزهایی که پشت صحنه گفته شد و چیزهایی که به صورت علنی گفته شد، وجود دارد.

جان مک کین پاسخ داد:فکر نمی کنم تردیدی وجود داشته باشد که تفاوت زیادی بین احمدی نژاد و روحانی وجود دارد. روحانی خوش رفتار است و فردی ارتباطی است. وی روابط عمومی قوی دارد که برخلاف احمدی نژاد است. اکنون پرسش این است که آیا یک توقف قابل راستی‌آزمایی درباره مسیر ایران وجود خواهد داشت؟ این امر مستلزم بازرسی ها و اعتماد است ، قطعا از دیدگاه بسیاری از ما این امر نیازمند رها کردن حق به اصطلاح غنی سازی است.

مجری سی ان ان پرسید:آیا به نظر شما عاقلانه است که در مذاکرات با ایران ، سوریه از معادله خارج بماند؟

جان مک کین گفت:به نظر من این مسئله در این صورت خیلی بزرگ خواهد شد. اما (در کنار) مذاکره ی سختگیرانه با ایرانی ها در مورد این موضوع ، موضوعات دیگری هم مطرح است که به آن بی توجهی می‌شود.

در ادامه  جان دفتریوس مجری سی ان ان به گزارش خود ادامه داد و در این گزارش گفت: براساس بخشی از توافقنامه ی موقت ، بخشی از دارایی های ایران آزاد شده اند. در واقع جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که نخستین قسط به ایران به ارزش چهار میلیارد و دویست میلیون دلار پرداخت شده است این درحالی است که گفتگوهای جامع قرار است اواخر ماه  جاری میلادی برگزار شود.
در ادامه گزارش جان دفتریوس آمده است:صدها هزار نفر از مردم در میدان اصلی تهران سی  و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران را گرامی داشتند. حسن روحانی رئیس جمهور ایران در نطقی خطاب به مردم گفت کشورش متعهد به یک برنامه هسته ای صلح آمیز است و درباره هرگونه مداخله غربی هشدار داد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار