خبرگزاری فرانسه: افزایش امید‌ها برای دستیابی به توافق نهایی با ایران

ایران و قدرت‌های جهانی در شرایطی روز چهارشنبه دومین روز دور سوم مذاکرات هسته‌ای را آغاز کردند که امید برای حرکت به سمت سطح بالاتر برای آغاز تهیه پیش‌نویس توافق نهایی تاریخی درباره برنامه هسته‌ای تهران در ماه آینده میلادی افزایش یافته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری فرانسه در گزارش خود در این زمینه آورده است: هم‌اکنون تنها موردی که  ممکن است تا حدی این مذاکرات را تهدید کند، مسئله اختلاف غرب و روسیه بر سر بحران اوکراین است، اختلافی که در نوع خود از زمان جنگ سرد تا الان بزرگترین اختلاف میان روسیه و کشورهای غربی محسوب می‌شود.

ایران و گروه 1+5 قصد دارند توافق هسته‌ای موقت را به یک توافق دائمی پیش از پایان این توافق شش‌ماهه در روز 20 جولای تبدیل کنند. تحقق این امر نیازمند این است که هر دو طرف بر مسائل مورد اختلاف میان خود فائق آیند، مسئله‌ای که میزان تمایل و توانایی دو طرف برای پایان دادن به این بحران را در بوته آزمایش قرار می‌دهد. 

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران روز گذشته تاکید کرد که اختلافات در برخی مسائل کاهش یافته و جو عمومی در روند مذاکرات خوب است. وی همچنین اعلام کرد که دور چهارم مذاکرات اواسط ماه می در وین برگزار خواهد شد. از سوی دیگر سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز تاکید کرد که این دور مذاکرات با هدف شناسایی مواضع دو طرف بر روی هر یک موضوعات مورد نظر انجام می‌شود.

در عین حال یک مقام ارشد دولت آمریکا روز جمعه تاکید کرده بود که وی درباره اینکه توافق در این زمینه عملی شود، کاملا خوشبین است و هر دو طرف تمایل دارند آغاز نوشتن پیش‌نویس توافق جامع در ماه می آغاز شود. این توافق ممکن است شامل کاهش تعداد سانتریفیوژهای ایران و تغییر طراحی رآکتور آب سنگین اراک و همچنین اجازه بازرسی بیشتر به بازرسان سازمان ملل باشد.

خبرگزاری فرانسه نوشت: اگرچه تاکنون شش قدرت جهانی در این زمینه اتحاد خود را با یکدیگر نشان داده‌اند، اما به نظر می‌رسد الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه توسط دولت مسکو ممکن است این مسئله را تا حدی تحت‌الشعاع قرار دهد، به طوری که سرگئی ریابکوف، مسئول هیئت نمایندگی روسیه در مذاکرات هسته‌ای نیز ماه گذشته در این‌باره هشدار داده بود. اگرچه وی در سخنان روز سه‌شنبه خود این مواضعش را تعدیل کرد و گفت: استفاده از مسئله مذاکرات هسته‌ای ایران برای معامله با غرب درباره اوکراین، اقدام عاقلانه‌ای نیست.

در بخش پایانی این گزارش آمده است: ایران و مسکو به زودی قرار است مذاکراتی را درباره فروش نفت ایران در برابر کالای روسی انجام دهند، اقدامی که می‌تواند تلاش‌های آمریکا برای تحریم ایران را تحت‌الشعاع قرار دهد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار