کمبود این ماده‌ی غذایی با "کاهش وزن" همراه است

در اثر کاهش کمبود منگنز در بدن، اختلال در متابولیسم کربوهیدرات‌ها به وجود می‌آید. یکی دیگر از علائمی که در مطالعات حیوانی گزارش شده، تاخیر در لخته شدن خون و کاهش کلسترول خون است.

نیاز محمدزاده هنرور ، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: کمبود منگنز یکی از کمبود‌های فوق العاده نادر است اما احتمال دارد به دلیل رژیم غذایی نادرست عدم مصرف کامل غلات، سبزیجات، میوه‌ها و حتی چای، این کمبود در بدن ایجاد می‌شود. در اثر کاهش این ماده معدنی در بدن ناتوانی در تولید مثل، اختلال در عملکرد پانکراس و اختلال در متابولیسم کربوهیدرات‌ها به وجود می‌آید.

وی افزود: علائم بالینی این کمبود کاهش وزن است. التهاب پوست، تهوع، استفراغ و در آقایان تغییر رنگ مو هم دیده می‌شود. در کودکان کاهش رشد و ایجاد تشنج نیز گزارش شده است.

محمد زاده تصریح کرد: لازم به ذکر است که اکثر این علائم کمبود در حیوانات بررسی شده است. کمبود منگنز در انسان رایج نیست و در افرادی که در دراز مدت تغذیه وریدی دریافت می‌کنند دیده می‌شود. این تغذیه استاندارد نیست و به آن منگنز اضافه نمی‌شود.

وی اظهار داشت: ناباروری یکی از مهمترین مشکلاتی است که در اثر کمبود منگنز ایجاد می‌شود. مادرانی که این کمبود را دارند، ممکن است کودکشان دچار عقب ماندگی رشد و وزن پایین در بدو تولد شود. یکی دیگر از علائمی که در مطالعات حیوانی گزارش شده تاخیر در لخته شدن خون و کاهش سطح کلسترول خون است.

این متخصص در پایان خاطرنشان کرد: منگنز در غذا‌های گیاهی موجود است و به ترتیب غلات کامل، مغزها و چای دارای حداکثر منگز می‌باشند.

میوه‌ها و سبزیجات مقدار مناسبی منگنز دارند اما به اندازه‌ی غلات کامل غنی نیستند . بر عکس تصور افراد، بافت‌های حیوانی، غذاهای دریایی و لبنیات منابع فقیر هستند. شاید یکی از مهمترین منابعی که در آن منگنز وجود دارد، چای است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار