پرونده بررسی اقتصاد سینمای ایران؛/ 4

"ابراهیم اصغری": سوددهی سینما در پرداختن به موضوعات فرهنگی کشور است

پرداختن به موضوعات استراتژی کشور روی مخاطب اثرگذار بوده و این سوددهی به طور مستقیم است.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ امسال را هم سال فرهنگ اسم گذاشته‌اند و هم اقتصاد  همین بهانه‌ای می‌شود تا پرونده‌ای برای اقتصاد سینمای ایران بازکنیم یعنی سینمایی که از نظر مالی تا مرز ورشکستگی کامل پیش رفته و عنقریب است که این ضعف کل پیکره آن را فلج کند. 

اکثر کسانی که درباره ضعف‌های اقتصادی این سینما اظهار نظر می‌کنند علت‌های این قضیه را مسائلی مثل کمبود سالن‌های نمایش، بالا بودن هزینه‌های تولید و یا حتی موارد ممیزی می‌دانند.
 
در حالی که مردم در منازل و پای دستگاه‌های خانگی صوت و تصویر هم بیشتر فیلم‌های خارجی را می‌بینند تا ایرانی و این نشان می‌دهد که فیلم‌های حال حاضر ما نمی‌توانند حتی از ظرفیت همین تعداد سالنی که داریم استفاده کنند.

هزینه‌های تولید هم در خارج ایران چند برابر اینجاست و فیلمی که اینجا با یک میلیارد تومان ساخته می‌شود در اروپا حدود 12 میلیارد تومان آب می‌خورد اما با این همه خارجی‌ها از فروش بلیت همان فیلم‌ها پول هم در می‌آورند. 

در مورد ممیزی هم باید گفت: تنها عاملی که باعث دیده شدن یک فیلم می‌شود مسائلی نیست که ممیزی‌ها جلوی آن را می‌گیرند و راه‌های کسب حلال هنوز بسته نیست. 

پس مشکل اصلی کیفیت فیلم‌هاست البته اگر متصدیان سینمایی کشور قصد داشته باشند که زیربار این انتقاد بروند! 

در این باره با افرادی از صنوف مختلف سینمایی ایران صحبت کردیم که آنچه در ادامه می‌خوانید یکی از این گفتگوهاست: 

ابراهیم اصغری تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار ما درخصوص اقتصاد سینمای ایران بیان کرد: انتقاد داشتن سوددهی مستقیم این محصول سینمای ایران سوددهی اشتباه است. سوددهی در سینما به نوعی فراتر از سوددهی اقتصادی محسوب می‌شود.
 
وی ادامه داد: سینمای ایران می‌تواند تاثیر مفیدی در فرهنگسازی جامعه داشته باشد، به خصوص اینکه به اهداف فرهنگی کشور بپردازد.
 
اصغری افزود: اگر سوددهی فیلم‌های سینمایی را در ارقام ببینیم که یک فیلمی با مبلغ بالایی تهیه شده و به همان اندازه باید از اکران فیلم، فروش کند، این سوددهی نیست.
 
این تهیه کننده اظهار داشت: پرداختن به موضوعات استراتژی فرهنگی کشور روی مخاطب تاثیرگذار بوده و این به طور مستقیم سوددهی دارد.
 
وی ادامه داد: سینما در وهله اول باید جامعه را به لحاظ فرهنگی به مسیری که مدنظر انقلاب اسلامی است پیش برد در واقع سوددهی مالی سینما در مرحله دوم و یا سوم قرار می‌گیرد.
 
این تهیه کننده گفت: در حوزه سینمای تجاری، با همان هدف تجاری فیلم‌ها تهیه می‌شوند، اما سینما به لحاظ اقتصادی در این سالهای اخیر سوددهی لازم را نداشته، فیلمسازان باید با پرداختن به موضوعات موجود در متن جامعه و دغدغه مردم و فراهم کردن زیرساختها برای جذب مخاطب تلاش کند زیرا مسئله بسیار مهمی است.
 
انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار