شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری:

کنعانی مقدم:‌ باید فلسطین به اولویت اول در رسانه‌ها تبدیل شود/ امهز: گروه‌های تکفیری از دانشگاه تروریستی فارغ التحصیل شده‌اند + فیلم

تازه‌ترین تحولات در فلسطین اشغالی شب گذشته - 15 تیر ماه - در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "حسین کنعانی‌مقدم" کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا و «حکم امهز» تحلیلگر و کارشناس لبنانی مسائل خاورمیانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، تازه‌ترین تحولات در فلسطین اشغالی شب گذشته - 15 تیر ماه - در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "حسین کنعانی‌مقدم" کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا و «حکم امهز» تحلیلگر و کارشناس لبنانی مسائل خاورمیانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
کنعانی‌مقدم در ابتدا در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چه شد مردم فلسطین بر ضد صهیونیست‌ها خیزش دوباره کردند؟ گفت: انتفاضه و سرزمین‌های اشغالی سابقه طولانی دارد.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا افزود: انتفاضه یعنی وقتی مردم از اقدامات مجامع جهانی نابود می‌شوند برای غلبه بر یاسشان به تحرک می‌افتند.
 
وی با اشاره به شرایط منطقه اظهار داشت: مردم فلسطین از اقدامات سازمان‌های بین‌المللی ناامید شده‌اند این در حالی است که نهادها و سازمان‌های بین‌المللی باید به حقوق مردم فلسطین توجه می‌کردند.
 
*میان مردم فلسطین وحدت ایجاد شده است

کنعانی‌مقدم با بیان این که یاس و ناامیدی مردمان فلسطین سبب جوش و خروش آن‌ها شد، ادامه داد: میان مردم فلسطین وحدت ایجاد شده است.  
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به این که رژیم صهیونیستی اقدامات ددمنشانه‌ای را آغاز کرده است، گفت: کشته شدن سه نظامی صهیونیستی مشخص نیست که کار چه کسی است شاید کار خود آن‌ها برای انجام اقدامات تروریستیشان باشد.
 
وی با بیان این که مردم فلسطین حرکت خود را آغاز کرده‌اند، افزود: "محمد خضیر" جوان 15 ساله فلسطینی است که زنده زنده از سوی صهیونیست‌ها در آتش سوزانده شد به طوری که این مسئله باعث شد مردم فلسطین به فکر جهاد بیفتند و علیه رژیم صهیونیستی قیام کنند.  
 
*باید فلسطین به اولویت اول در رسانه‌ها تبدیل شود
 
کنعانی‌مقدم در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا در طی دو سال و نیم گذشته خبرهای فلسطین از قاب رسانه‌ها خارج شده است، افزود: باید فلسطین به اولویت اول تبدیل شود.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به این که اکثر رسانه‌هایی که در اختیار شبکه‌های بین‌المللی هستند تحت سلطه لابی صهیونیستی قرار دارند، افزود: خبرهایی که در صحنه‌های بین‌المللی ارایه داده می‌شود به گونه‌ای است که فلسطین در اولویت نباشد.
 
*با آغاز بازی‌های جام جهانی صهیونیست‌ها حملات خود را به غزه بیشتر می‌کنند
 
وی گفت: هر موقع که بازی‌های جامع جهانی آغاز می‌شود رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند تا به جنایات خود ادامه دهد زیرا می‌داند که در آن زمان افکار عمومی فکرشان به سمت بازی‌های جهانی معطوف می‌شود بنابراین حملات خود را به سمت غزه بیشتر می‌کنند.  
 
کنعانی‌مقدم با اشاره به این که رژیم صهیونیستی درصدد است تا فضای بین‌المللی را از مسئله فلسطین دور سازد، گفت: رژیم صهیونیستی به دنبال رسیدن به اهداف شوم و پلید خود است.  
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به این که رسانه‌ها سعی می‌کنند تا وقایع دیگر را به غیر از فلسطین ارائه دهند، افزود: رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران وقایع فلسطین را به خوبی پخش می‌کنند این در حالی است که سایر رسانه‌ها در تلاش هستند تا در جهت حفظ امنیت رژیم صهیونیستی اقدام کنند.

*هم‌پیمانان اسرائیل تلاش می‌کنند تا مسائل منطقه را به نفع خود خبررسانی کنند 
 
وی با اشاره به این که رژیم صهیونیستی برای حفظ امنیت خود دست به کشتار، قتل و غارت می‌زند، ادامه داد: جنگ روانی مشخص و حساب شده‌ای آغاز شده است تا اعراب را نسبت به مسئله فلسطین کنار بزنند. هم‌پیمانان اسرائیل تلاش می‌کنند تا مسائل منطقه را به نفع خود خبررسانی کنند.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا افزود: رسانه‌های بیگانه تلاش می‌کنند تا به گونه‌ای وانمود کنند که اسرائیل در حال پیشروی است.
 
وی با بیان این که مجامع بین‌المللی نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی واکنشی نشان نمی‌دهند، افزود: فقط اتحادیه عرب، شورای همکاری خلیج فارس اقدام به صدور بیانیه می‌کند اما کمک عملی را از جانب آن‌ها شاهد نیستیم.
 
کنعانی‌مقدم با تاکید براینکه رسانه‌های بیگانه اخبار دیگری را به غیر از فلسطین پخش می‌کنند، ادامه  داد: 66 سال از اشغال فلسطین می‌گذرد. تاریخ نشان داده است برای اولین بار کشورهای عربی با هم متحد شده‌اند و در جنگ رمضان انور سادات با حافظ اسد متحد شد به گونه‌ای که آن‌ها خودشان را به تلاویو رساندند، این در حالی بود که قدرت‌های بزرگ مانع از تلاش‌های آن‌ها می‌شدند.  
 
وی با اشاره به این که در آن دوره‌ها رژیم صهیونیستی عملا با شکست مواجه شد، اظهار داشت: پیروزی بزرگ را در آن دوران در جنگ رمضان شاهد بودیم که نصیب ملت فلسطین شد.

کنعانی‌مقدم با اشاره به این که در سال 1366 انتفاضه اول شکل گرفت، گفت: ملت فلسطین به این نتیجه رسیده است که از سازش چیزی عایدشان نمی‌شود بنابراین باید خودشان دست به کار شوند. تمام توافق‌نامه‌های صورت گرفته به نفع رژیم صهیونیستی است، رژیم صهیونیستی برای به رسمیت شناختن خود تلاش‌های فراوانی می‌کند.
 
* حقوق مردم فلسطین مغفول مانده است

وی با تاکید براینکه حقوق مردم فلسطین مغفول مانده است، ادامه داد: رژیم صهیونیستی به فلسطینیان اجازه تشکیل دولت را نمی‌دهد.  
 
کنعانی‌مقدم با اشاره به این که در انتفاضه اول مردم به این نتیجه رسیده بودند که دیگر نمی‌توانند به سازمان‌ها و کشورهای عربی امید داشته باشند، گفت: ملت فلسطین به این نتیجه رسیدند که حقوق خودشان را از طریق مبارزات طلب کنند.  
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به پیروزی‌های جنگ 8، 22 و 33 روزه ملت فلسطین اظهار داشت: قدرت موشکی مردم فلسطین در غزه زیاد شده به گونه‌ای که این اتفاق به مدد ایران و سوریه بوده است.
 
وی با اشاره به این که قدرت موشکی ملت فلسطین در غزه به حدی شده که تمام پایه‌های رژیم صهیونیستی را به لرزش درآورده است، گفت: مردم غزه با موشک‌هایشان تلاویو را هدف قرار دادند.
 
کنعانی‌مقدم با اشاره به این که انتفاضه دوم در سال 1379 در القصی رخ داد، عنوان کرد: در آن دوران شارون قصاب، صبرا و شتیلا در مسجد القصی رفت و صحبت‌هایی کرد که سبب قیام مردم شد.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به این که طرح‌های آمریکایی‌ها در نهایت سبب امنیت رژیم صهیونیستی می‌شود، گفت: ملت فلسطین دست به اقدامات خود زده‌اند و رژیم صهیونیستی دیگر نمی‌تواند کمکی از اعراب و کشورهای غربی بگیرد.  
 
وی با تاکید براینکه ملت فلسطین راه و مسیر خود را دنبال می‌کنند، خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی طی دیدار با سران کشورهای اسلامی نقشه راه را به صورت مشخص ارائه فرمودند به گونه‌ای که اکنون ملت فلسطین این نقشه راه را دنبال می‌کنند.  
 
کنعانی‌مقدم با بیان این که مردم فلسطین باید حکومت خود را تعیین کنند، ادامه داد: اقلیت‌های مذهبی باید در یک رفراندم قرار بگیرند و سرنوشت خودشان را تعیین کنند.
 
* نقشه راه مقام معظم رهبری تنها راه حل مشکلات منطقه است

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا نقشه راه مقام معظم رهبری را تنها راه حل مشکلات منطقه دانست و افزود: باید فشارها را از دوش مردم فلسطین برداریم.  
 
وی با اشاره به این که چرا مدعیان حقوق بشر دمکراسی را برای ملت فلسطین نمی‌خواهند، گفت: متاسفانه رهبران فلسطین در سرزمین‌های اشغالی ترور می‌شوند. رژیم صهیونیستی 400 موشک هسته‌ای دارد اما کسی جرات حرف زدن ندارد. 
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آینده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: بین محور عربی غربی و محور مقاومت تفاوت‌های زیادی وجود دارد. محور عربی غربی براساس نظام سلطه شکل گرفته است که متکی بر لیبرالیسم غرب است و مقاومت متکی به اسلام،‌ مردم و ماهیت درونی دفاع در برابر استکبار است.
 
کنعانی‌مقدم با تاکید براینکه محور مقاومت همیشه پیروز است و جبهه دیگر باطل اظهار داشت: جبهه مقاومت باید اتحاد خود را حفظ کند.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت: مقامات رژیم صهیونیستی همیشه مدعی بودند که از نیل تا فرات سرزمین آن‌ها است این در حالی است که اکنون شاهد هستیم آن‌ها در لاک خود فرو رفته‌اند و به دنبال دفاع هستند.
 
وی با تاکید براینکه اضمحلال رژیم صهیونیستی کاملا مشخص است، ادامه داد: روز قدس روز مقابله مردم با رژیم صهیونیستی است.  
 
کنعانی‌مقدم با اشاره به این که روز قدس روز جهانی شدن مبارزه با رژیم صهیونیستی است، افزود: کشورهای مختلف در این روز به دفاع از ملت فلسطین می‌پردازند.
 
* رژیم صهیونیستی در برابر اراده مردم شکست خواهد خورد
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به دکترین امام خمینی(ره) در مبارزه با رژیم صهیونیستی اظهار داشت: آینده مشخص است زیرا مقاومت پیروز خواهد شد و رژیم صهیونیستی در برابر اراده مردم شکست خواهد خورد.

 در ادامه "حکم امهز" در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا رژیم صهیونیستی نوجوان فلسطینی را به آتش می‌کشد و به قبله نخستین مسلمانان تعرض می‌کند، گفت: یکی از مقامات فلسطینی گفته است که صهیونیست‌ها به این شهید 15 ساله گفته‌اند تا بنزین بنوشد تا از داخل هم بسوزد.
 
*گروه‌های تکفیری از دانشگاه تروریستی فارغ التحصیل شده‌اند
 
وی با اشاره به وحشی‌گری‌های رژیم صهیونیستی افزود: گروه‌های تکفیری در یک دانشگاه تروریستی درس خواندند و همگی از یک جا فارغ التحصیل شده‌اند.
 
این تحلیلگر رسانه با اشاره به این که اشغالگران درصدد سواستفاده از اوضاع منطقه‌ای و بین‌المللی هستند، ادامه داد: ملت فلسطین دچار حمله وحشیانه شده است به گونه‌ای که صدها نفر زخمی و هزاران نفر بازداشت شده‌اند.  
 
امهز با اشاره به سواستفاده رژیم صهیونیستی از اوضاع ادامه داد: متاسفانه از یک سو شاهد این گونه اتفاقات در فلسطین هستیم و از سوی دیگر جنگ‌هایی برعلیه برخی از مناطق در حال شکل گیری است تا دشمن بتواند از اوضاع بهره‌برداری کند.
 
وی با اشاره به بازداشت رهبران فلسطینی از سوی صهیونیست‌ها گفت: رژیم صهیونیستی به بهانه حوادث اخیر درصدد هستند تا پایگاه‌های نظامی مقاومت را مورد هدف قرار دهند.  
 
*صهیونیست‌ها ماشین متواضع مقاومت را هدف قرار داده‌اند
 
این تحلیلگر رسانه با اشاره به این که رژیم صهیونیستی ماشین متواضع مقاومت را مورد هدف قرار داده است، افزود: سران صهیونیستی به دنبال رسیدن آرزوهای دیرینه خود هستند.  
 
امهز با تاکید براینکه مقاومت توانسته جلوی صهیونیست‌ها سنگ اندازی کند، افزود: انتفاضه مردم آغاز خواهد شد به طوری که مردم باید به میدان بیایند. اتحادیه عرب برای ملت فلسطین کاری نکرده است و کاخ سفید تنها مدعی است که اوضاع کشت و کشتار ملت فلسطین نگران کننده است.
 
این تحلیلگر رسانه با اشاره به این که اردن و عربستان سعودی به چالش‌های داخلی افتاده‌اند، گفت: رژیم صهیونیستی باید نابود شود.  
 
امهز در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا کشورهای اسلامی به جهاد و سایر گروه‌هایی که به دفاع مشروع می‌پردازند کمک نمی‌کنند؟ گفت: ملت فلسطین نظام و حکومت‌های دست نشانده را به خوبی می‌شناسد به گونه‌ای که این نظام‌ها پول‌های خود را برای فتنه انگیزی خرج می‌کنند.
 
وی با اشاره به این که در جنگ سوریه میلیاردها دلار هزینه صرف شده است، افزود: 650 میلیارد دلار فقط از آل سعود برای تخریب در سوریه هزینه شده است.
 
این تحلیلگر رسانه با تاکید براینکه ملت‌های عرب باید روزی برعلیه حاکمان خائن و دست نشانده به پا خیزند، خاطر نشان کرد: رژیم آل سعود برای ملت‌های عربی چه کار کرده است؟
  
* رژیم آل سعود از پشت خنجر به مقاومت می‌زند
 
امهز با اشاره به این که رژیم آل سعود جز فتنه انگیزی کاری نمی‌کند، گفت: رژیم آل سعود از پشت خنجر به مقاومت می‌زند.  
 
وی گفت: کاخ سفید و رژیم صهیونیستی هم پیمان رژیم آل سعود است به گونه‌ای که جلسات محرمانه‌ای را در منطقه و خارج از آن برای سرنگونی حکومت‌های آزاد برگزار می‌کند.
 
این تحلیلگر رسانه با اشاره به این که رژیم صهیونیستی و هم پیمانانش نمی‌خواهند مردم آزادانه زندگی کنند، ادامه داد: تنها کسی که حکومت و مردم فلسطین را مورد حمایت قرار می‌دهد جمهوری اسلامی ایران است.
 
* ایران تمام قد در حمایت از مردم فلسطین ایستاده است
 
امهز با تاکید براینکه ایران اسلامی تمام قد در حمایت از مردم فلسطین ایستاده است، اظهار داشت: متاسفانه همه جهان دست از مردم فلسطین کشیده‌اند. سوریه و عراق هم نیز از مقاومت فلسطین حمایت می‌کنند و هیچ کسی از خالد المشعل استقبال نمی‌کند.
 
این تحلیلگر رسانه با اشاره به این که برخی از گروه‌های مقاومت هم چون حماس در حادثه سوریه فریب خورده‌اند، گفت: در جنگ 2011 حماس با اسلحه سوریه و ایران توانست ارتش افسانه‌ای رژیم صهیونیستی را در ظرف 8 روز شکست دهد.
 
* قطر کمک مالی و نظامی در قبال حماس و فلسطین نکرده است
 
امهز با بیان این که همه توطئه‌های صهیونیست‌ها نقش بر آب شده است، گفت: قطر کمک مالی و نظامی در قبال حماس و فلسطین نکرده است. کسی جرات نمی‌کند به حماس کمک کند و متاسفانه شاهد خیانت علیه حماس هستیم.
 
این تحلیلگر رسانه ادامه داد: ملت فلسطین بین دو اهرم فشار که یکی صهیونیست‌ها و دیگری عرب‌های خائن است قرار گرفته است.  
 
امهز با اشاره به این که ملت فلسطین به یقین رسیده است که هیچ راهی ندارد و باید به خودکفایی برسد، گفت: ملت فلسطین به اعتماد ایران و حزب الله نیازمند است.
 
وی با اشاره به این که برخی از کشورهای عربی خبر داعش را در صدر اخبارشان و خبر فلسطین را در درجه‌های دوم و سوم قرار می‌دهند، افزود: آیا اوضاع عراق برای عرب‌ها مهمتر از فلسطین است؟  
 
این تحلیلگر رسانه با بیان این که متاسفانه رژیم صهیونیستی از اوضاع سواستفاده می‌کند تا بتواند یهودی‌سازی را به حد اکمل برساند، گفت: رژیم صهیونیستی به دنبال این است که بتواند کل سرزمین فلسطین را ببلعد.  
 
امهز با اشاره به این که هر کسی که با ایران دوست است رژیم آل سعود آن را ناامید می‌کند، افزود: ایران به گروه‌های مقاومت کمک می‌کند و رژیم صهیونیستی و هم پیمانانش هر کسی را که ایران به آن‌ها کمک می‌کند را دشمن فرض می‌کند.  
 
وی با اشاره به رابطه ایران و عراق و سوریه با یکدیگر گفت: رژیم صهیونیستی تمام قد ایستاده به گونه‌ای که با ایران و هم پیمانانش دشمنی می‌کند.  
 
* هم پیمانان آل سعود به دنبال ایران هراسی در منطقه هستند
 
این تحلیلگر رسانه با اشاره به این که رژیم صهیونیستی به دنبال به آتش کشیدن کل منطقه است، خاطر نشان کرد: هم پیمانان آل سعود به دنبال ایران هراسی در منطقه هستند.
 
امهز با بیان این که سعودی‌ها دشمن انقلاب اسلامی شده‌اند، ادامه داد: کینه شتری دیرینه‌ای در قبال ایران وجود دارد به طوری که رژیم آل سعود برگ دیگری از صهیونیست‌ها محسوب می‌شود.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: کارشناس ، سیاست ، خارجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار