تحلیلگر سابق سازمان سیا:

سیاستمداران آمریکایی هیچگاه با انتقاد از جنایات اسرائیل، شانس خود برای پیروزی در انتخابات را به خطر نمی‌اندازند

وضعیت غزه تا زمانی ادامه خواهد داشت که سران سیاسی غرب به رهبری آمریکا جرات سیاسی به خرج دهند و اذعان کنند اهدافی که اسرائیل دنبال می کند به نفع این کشورهاست و نه به نفع اسرائیل به تنهایی.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی میدل ایست آنلاین در گزارش به قلم "پل پیلار"، تحلیلگر سابق سازمان جاسوسی آمریکا(سیا) نوشت: هر کسی که اخبار مربوط به کشتار غیرنظامیان را در نوار غزه شنیده است و ذره ای انسانیت دارد امیدوار است هر چه زودتر در غزه آتش بس برقرار شود. گزارش "جودی رودورن" از تحولات غزه در روزنامه نیویورک تایمز حاکی از آن است که محاسبات فعلی دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل شامل ارزیابی از بین بردن توانایی فیزیکی حماس است. این اقدام اسراییل به رغم واکنش های بین المللی صورت می گیرد که احتمالا با ادامه عملیات نظامی اسرائیل تشدید خواهد شد. 

وی افزود: بدون تردید این ملاحظات بخشی از دغدغه اسرائیل است . برای پیش بینی اینکه نتانیاهو و کابینه اش چه زمانی تصمیم به توقف عملیات در غزه خواهند گرفت، دیدگاهی راهبردی تر- یا دست کم دیدگاهی که نتانیاهو راهبردی می داند- لازم است. 

پیلار ادامه داد: با اینکه توجیه های اسرائیل برای شمار بالای تلفات غیرنظامیان در غزه نامعتبر است، اقدامات جنایتکارانه اسرائیل آنچنان که باید محکوم نشده است. تعجبی ندارد که حملات خونین اسرائیل در غزه از سوی مقامات آمریکایی محکوم نشود، چرا که سیاستمداران آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه بیشتر نگرانند با مخالف با لابی قدرتمندی در واشنگتن که منافع درازمدت اسرائیل را دنبال می کند ، شانس خود برای انتخاب دوباره در انتخابات را به خطر اندازند. سران اروپا نیز در مقطع کنونی که دغدغه بحران اوکراین را دارند، تمایلی به تحریم اسرائیل ندارند. این کشورها به دلایل اقتصادی تمایل زیادی به تحریم روسیه هم نداشته اند. 

تحلیلگر سابق سازمان سیا ادامه داد: این بار نیز مانند عملیات پیشین اسرائیل در غزه ، سرانجام آتش بس برقرار خواهد شد. نتانیاهو نمی خواهد جنگ غزه به مدت نامحدود ادامه یابد، نه فقط به خاطر تلفات انسانی بلکه به این خاطر که او نمی خواهد حماس را نابود کند. همانگونه که سیر تحولات پیش از بروز فعلی خشونت ها در غزه نشان داد، نتانیاهو آشتی حماس و فتح - را که حزب حاکم در تشکیلات خودگردان فلسطین است- بزرگترین تهدید برای این راهبرد می دانست. در صورت این توافق، اسرائیل دیگر بهانه ای برای جدیت نداشتن در مذاکرات برای دستیابی به توافق صلح فراگیر و تشکیل یک کشور مستقل فلسطین نخواهد داشت.
بنابراین نتانیاهو هر کاری می توانست برای بر هم زدن این آشتی انجام داد، از جمله توسل به بهانه هایی که به بروز جنگ فعلی در غزه منجر شد. غرب به رهبری آمریکا نیز نتانیاهو را در پیشبرد این راهبرد کمک کرد. بنابراین غرب نیز مانند اسرائیل در کشتار غیرنظامیان فلسطینی در غزه مسئول است.  هم اکنون دولت نتانیاهو می تواند بار دیگر ادعاهای دیرینه خود را تکرار کند؛ ادعاهایی مبنی بر اینکه اسرائیل شریکی برای مذاکره ندارد، اینکه چطور فلسطینی ها تحت حکومت گروهی تروریستی قرار دارند که قصد نابودی اسرائیل را دارد و اینکه با توجه به حملات راکتی از غزه اسرائیل نمی تواند خطر کند و به اشغال کرانه باختری پایان دهد. او همچنین می تواند بگوید حماس در برابر آتش بس مقاومت می کند. وی می تواند ادعا کند حماس مستحق انتقاد شدید است.  

"پل پیلار" در پایان می‌نویسد: تا زمانی که مسائل اصلی مورد مناقشه بین اسرائیل و فلسطین حل نشود، آتش بس بعدی هم که احتمالاً بین دو طرف برقرار خواهد شد، مانع از بروز خشونت های جدید نخواهد شد. این وضعیت تا زمانی ادامه خواهد داشت که سران سیاسی غرب به رهبری آمریکا جرات سیاسی به خرج دهند و اذعان کنند اهدافی که اسرائیل دنبال می کند به نفع این کشورهاست و نه به نفع خود اسرائیل. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار