امکان آنالیز رنگدانه‌های میراث فرهنگی با روش تصویر برداری پیشرفته محقق ایرانی دانشگاه ژاپن

رییس دانشکده فیزیک و انرژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره برگزاری سمپوزیوم مشترک ایران و ژاپن، گفت: در این سمپوزیم اقدام به معرفی دو دستاورد محقق ایرانی دانشگاه کیوتو ژاپن خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، رضا امراللهی با اشاره به برگزاری سمپوزیوم و دوره آموزشی در این دانشکده، افزود: دکتر اکتسابی از محققان ایران است که در دانشگاه کیوتو ژاپن مشغول به فعالیت است.

وی با بیان اینکه دکتر اکتسابی از دانشمندان شناخته شده در دنیا محسوب می شود، اظهار داشت: وی قرار است از روز شنبه در ایران برای دو هدف حضور باید. ارائه درسی با عنوان " سینکرونیزیشن " یکی از برنامه های دکتر اکتسابی است.

امراللهی سینکرونیزیشن را درسی مربوط به حوزه انرژی و برق توصیف کرد و یادآور شد: این درس مربوط به دوره های دکتری انرژی و برق است که دانشجویان با ثبت نام در این دوره شرکت خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه دکتر اکتسابی زمان طولانی در ایران نخواهند بود، خاطر نشان کرد: این دوره به صورت فشرده در مدت یک ماه و نیم عرضه خواهد شد.

رئیس دانشکده فیزیک و انرژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزاری سمپوزیوم ایران و ژاپن را از دیگر برنامه های دکتر اکتسابی نام برد و در این باره توضیح داد: دکتر اکتسابی دو دستاورد مهم را ارائه کرده است و در این سمپوزیوم قرار است این دستاوردها معرفی شوند.

امراللهی تصویر برداری پیشرفته (Advanced Imaging Tecnology ) را یکی از دستاوردهای دکتر اکتسابی ذکر کرد و ادامه داد: در این روش با استفاده از روش های تصویربرداری پیشرفته قادر است تا با تصویر برداری از برخی تصاویر تاریخی و قدیمی، تصاویری با دقت بالا را عرضه کند.

وی با تاکید بر اینکه این روش یک سیستم تلفیقی برای ذخیره دایمی و پویا و نمایش دیجیتالی از یک میراث فرهنگی است، اضافه کرد: داده های تصویری ذخیره شده امکان آنالیز و شناسایی رنگدانه های به کار رفته در میراث فرهنگی را فراهم می کند.

امراللهی با اشاره به دستاورد دیگر دکتر اکتسابی اظهار داشت: این محقق ایرانی دانشگاه کیوتو ژاپن با نصب سنسورهایی در مزارع و تصاویر ماهواره ای اقدام به انالیز وضعیت مزارع خواهد کرد.

رئیس دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر باتاکید بر اینکه در این آنالیز مواردی چون میزان دمای خاک، هوا، میزان میکروارگانیزم های موجود در مزارع اندازه گیری می شود، افزود: بر اساس داده های به دست آمده از این روش می توان نحوه و میزان آبیاری مزارع، میزان کود مورد نیاز برای مزارع و سایر عوامل را تعیین کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار