خسرو تاج اعلام کرد

مذاکره بانک مرکزی با بانک روسی جهت تسهیل در مبادلات تجاری دو کشور/ تسهیل در تجارت با روسیه

قائم مقام وزیر صنعت گفت: یک بانک روسی در زمینه واردات در روسیه فعال است اما بانک‌های مرکزی دو کشور درحال مذاکره هستند تا نقل وانتقال پول میان دو کشور تسهیل یابد و بانک‌های بیشتری وارد این عرصه شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مجتبی خسروتاج قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت در همایش کاربردی تجارت با روسیه که صبح امروز برگزار شد با اشاره به لزوم بسترسازی مناسب جهت مبادلات تجاری میان دو کشور گفت: مهم‌ترین وظیفه دولت ایجاد بستر حرکت در مناسبات اقتصادی است و آنچه که از دولت انتظار می‌رود این است که برای حرکت سریع و توأم با رقابت بخش خصوصی برای حضور در بازارهای جهانی اقدامات لازم را انجام دهد.
 
وی افزود: هر کشوری مزیت‌های خاص خود را دارد و همین مزیت‌ها دلیل روابط بین دو کشور است.
 
خسروتاج تصریح کرد: در یک سال گذشته برای کشورهای حاشیه خلیج فارس اهمیت خاصی قائل بودیم و حجم هیأت‌هایی که میان این کشورها و ایران رفت و آمد کردند بی‌نظیر بوده است.
 
وی در ادامه با اشاره به حجم صادرات روسیه در سال 2013 گفت: این کشور در این سال 500 میلیارد دلار صادرات و 300 میلیارد دلار واردات انجام داده است که به عنوان یک اقتصاد منظم در منطقه حائز اهمیت است.
 
قائم مقام وزیر صنعت با اشاره به اهمیت همکاری میان دو کشور در زمینه انرژی گفت: از لحاظ ترانزیت و منافع ناشی از آن نیز روابط ایران وروسیه حائز اهمیت است و همچنین با توجه به ظرفیت‌هایی که در بازار روسیه وجود دارد به خصوص در بخش واردات این کشور برای صادرات ما هدف کلان و مناسبی است.
 
خسروتاج در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به رقم 300 میلیارد دلاری واردات روسیه گفت: 57 تا 60 میلیارد دلار حجم واردات ماشین ‌آلات،‌40 میلیارد دلار واردات خودرو، 36 میلیارد دلار تجهیزات برقی، 14 میلیارد دلار واردات دارو، 11 میلیارد واردات مواد پتروشیمی و پلاستیکی، 6.7 میلیادر دلار واردات مواد پروتئینی ، 6.3 میلیارد دلار وادرات میوه بود و حجم واردات مواد غذایی مانند تخم‌مرغ وعسل 4 میلیارد دلار است که با توجه به این بازار مناسب باید برنامه‌ریزی‌های بلندمدتی را جهت صادرات به این کشور انجام داد.
 
*بررسی مسائل فیمابین ایران و روسیه در کمیسیون مشترک دو کشور

خسرو تاج با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک میان ایران و روسیه در یک ماه گذشته گفت: آنچه که به طورکلی مورد موافقت قرار گرفت هموار کردن بسترهای همکاری برای بخش خصوصی و همچنین تمرکز بر حل مشکلات بود.
 
وی افزود: یکی از زمینه‌های توافقات توازن در تجارت کالاهای غیرنقدی بود و تصمیم بر  این شد که میان واردات و صادرات میان دو کشور توازن برقرار شود.
 
خسروتاج با اشاره به اهمیت و نقش بانک‌ها در تسهیل روابط تجاری میان دو کشور گفت: یکی از بخش‌های عمده مذاکرات ما مسائل بانکی و سیستم بانکی بود و دراین راستا یک بانک روسی در زمینه وارات از روسیه فعال است اما بانک‌های مرکزی دو کشور نیزدر حال مذاکره هستند تا بانک‌های بیشتری وارد این عرصه شود.
 
وی افزود: همچنین ترتیباتی داده شده است اگر کسی بخواهد جنسی را به روسیه صادر کند مشکلی برای دریافت ارز وهمچنین معادل ریالی آن نداشته باشد به این ترتیب که اگر در آستارا اعتبار اسنادی باز شود می‌تواند معادل آن را به روبل و نقدی دریافت کند و همچنین بانک ملی ایران به دریافت کارمزدی معادل ریالی آن را به صادرکنندگان می‌پردازد.
 
خسروتاج تصریح کرد: یکی دیگرموضوعات مورد بحث در این کمیسیون بحث بالا بودن میانگین تعرفه و سود بازرگانی محصولات کشاورزی است و تصمیم بر این است که ظرف سه ماه آینده برای این امر تعرفه ترجیحی در نظر گرفته شود چرا که حرکت به سمت نظام کاهش تعرفه مؤثر در روابط تجاری دو کشوراست.
 
قائم مقام وزیر صنعت همچنین از تسهیل دریافت ضمانت‌نامه برای شرکت‌های فنی و مهندسی در روسیه خبر داد و گفت: هدف ما تسهیل کار این شرکت‌ها در روسیه است.
 
خسروتاج همچنین با اشاره به اینکه صندوق ضمانت صادرات در توسعه روابط مؤثر است گفت: با یک آژانس اعتبار صادراتی صندوق ضمانت صادرات موافقت‌نامه‌ای تا سقف یک میلیارد دلار برای پوشش ریسک و تسهیلات به صادرکنندگان اهدا شده است.
 
خسروتاج همچنین هزینه‌های بالای نمایشگاهی را یکی دیگر از محورهای مذاکره میان دو کشورعنوان کرد و گفت: توافق بر این شده تا 5 هزار مترمربع به صورت تهاتر فضای نمایشگاهی در اختیار دو کشور قرار گیرد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: تسهیل ، روابط ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار