سرپرست گروه کاوش میراث فرهنگی خراسان رضوی خبر داد

یک بنای تاریخی از مربع به ذوزنقه تغییر شکل داده است

میثم لباف‌ خانیکی گفت: درباره این که چه عواملی باعث تغییر شکل چهار طاقی از مربع یا مستطیل به ذوزنقه شده است فرضیات مختلفی از جمله دخالت عوامل طبیعی نظیز رانش زمین،‌ زلزله و .... وجود دارد.

میثم لباف خانیکی سرپرست هیات کاوش باستان شناسی میراث خراسان رضوی در خصوص کاوش‌های جدید در بنای بازه هور در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: بنای هور یک چهار طاقی بود و بهترین معرف فرهنگ، معیشت، ‌شیوه زندگی ساسانیان را بازگو می‌کند.

وی ادامه داد: در قرن 19 میلادی در سفرنامه‌های مورخان سیاحان به وجود این بنای چهارطاق اشاره داشته‌اند که اکنون با روند کاوش‌های در حال انجام یاداشت‌های مورخان و سیاحان گذشته یکی پس از دیگری رد می‌شود.

لباف خانیکی عنوان کرد: با وجود این چهار طاقی می‌توان از آن به عنوان قطب و مرکز ساسانی یاد کرد.
در مجاورت این چهار طاقی و در یک سایت بزرگ محوطه‌ تاریخی قرار دارد که باتوجه به بررسی‌های انجام گرفته با این چهارطاق مرتبط است.

وی اضافه کرد: مجموعه تاریخی مجاور بنای بازه هور به دو قسمت تقسیم می‌شود در قسمت وسیع‌تر سایت با مساحت حدود 10 هکتار مردم عادی و قسمت کوچکتر که قلعه  است، افراد حکومتی ساکن بوده‌اند.

سرپرست گروه کاوش اظهار داشت: پیوند و گره خوردن بنای بازه هور با مجموعه تاریخی مجاور خود کار کاوش را دشور و طولانی کرده است.

خانیکی تصریح کرد: بسیاری بر این باورند که این چهار طاق آتشکده بود اما با توجه به بررسی‌های کاوشگران این باور کاملا اشتباه است، زیرا هیچ فضایی از چهار طاقی عناصر تشکیل شده یک آتشکده را ندارد.

عضو ارشد گروه کاوش اظهار داشت: مساحت بنای چهار طاقی 200 متر است و درباره این که که چه عواملی باعث تغییر شکل چهار طاقی از مربع یا مستطیل به ذوزنقه شده است فرضیات مختلفی وجود دارد از جمله دخالت عوامل طبیعی نظیر رانش زمین،‌زلزله و ... .

خانیکی خاطر نشان کرد: این چهار طاقی در سال 1310 هجری شمسی به عنوان اولین اثر تاریخی استان به ثبت ملی رسیده است.

میثم خانیکی در آخر بیان داشت: تا پایان کار کاوش فعالیت جدی خواهیم داشت اما برخی از نتایج در حد فرضیه است.

انتهای پیام/
برچسب ها: کاوش ، بنا ، ذوزنقه ، طاق ، خراسان ، مربع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار