موسسه گالوپ : 75درصد مرم "افغانستان" به نظام قضایی کشورشان اعتماد ندارند

منابع خبری افغانستان به نقل از موسسه تحقیقاتی و نظرسنجی گالوپ از بی اعتمادی 75 درصد مردم این کشور به نظام قضایی افغانستان خبر دادند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، خبرگزاری بخدی افغانستان روز پنج شنبه در گزارشی به نقل از موسسه گالوپ نوشت: نهاد بین الملللی گالوپ اعلام کرده است که افغان ها در بین 123 کشور جهان، اعتماد اندکی به نظام قضایی کشور خود دارند.

بر اساس این گزارش گالوپ با تاکید بر اینکه 75 درصد افغان ها به نظام قضایی کشور خود اعتماد ندارند، می افزاید: شهروندان کشورهای تایوان و افغانستان به ترتیب با 23 و 25 درصد کمترین اعتماد را به نظام قضایی کشور خود دارند و بوتان با 95 درصد در صدر فهرست کشورهای دنیا قرار گرفته است.

به نوشته بخدی در این گزارش، فساد گسترده اداری و عدم شفافیت در صدور احکام محاکم ، عامل عمده بدبینی مردم افغانستان به نظام قضایی کشورشان دانسته شده است.

بخدی نوشت: رشوه و فساد در نظام قضایی افغانستان باعث شده است که مردم شماری از مناطق برای حل و فصل موضوعات حقوقی خود به طالبان مراجعه کنند.

اشرف غنی احمدزی، رییس جمهوری افغانستان در نخستین روزهای نخست که قدرت را در دست گرفت اعلام کرد که اصلاحات عمده را در دستگاه قضایی این کشور ایجاد خواهد کرد.

رییس جمهوری افغانستان گفت که فساد گسترده در ادارت وجود دارد و برای اعتماد سازی میان مردم و دولت باید با فساد مبارزه جدی صورت گیرد.

احمد زی از مردم خواست که در راستاری مبارزه با فساد در نظام قضایی افغانستان وی را یاری و حمایت کنند.

پیشتر، سازمان دیدبان شفافیت افغانستان نیز در گزارشی اعلام کرد که افغان ها در یک سال گذشته، نزدیک به دو میلیارد دلار رشوه پرداخت کرده اند.

در سیزده سال گذشته، فساد اداری از چالش های اصلی دولت حامد کرزی، خوانده شد، هر چند چندین اداره و کمیسیون برای پایین آوردن میزان فساد و مبارزه با رشوه خواری تشکیل شد، اما آگاهان سیاسی افغان معتقدند که این اقدامات دست اورد محسوسی نداشته است.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.