درمراسم اختتامیه هشتمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت؛

تقدیر از مستند سازان پیشکسوت/ نشان فیروزه بین الملل به بانوی فرانسوی رسید

در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره سینما حقیقت مستند سازان کشور تقدیر شد و به برگزیدگان این جشنواره جوایزی اهدا شد.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت عصر امروز با حضور حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، محمد مهدی عسگرپور مدیر عامل خانه سینما ، سید محمد مهدی طباطبایی نژاد دبیر جشنواره ، علی رضا رضاداد و گروهی از اهالی فرهنگ، سینما و مستند سازان پیشکسوت و جوان در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.
 
بنابر این گزارش پس از پخش سرود ملی اسلامی و تلاوت آیاتی چند روح بخش از قرآن کریم سید محمد مهدی طباطبایی نژاد دبیر جشنواره هشتم سینما حقیقت گفت: می خواهم از چند تن از کسانی که در گذشته نزدیک از دنیا رفته اند یاد کنم از حامد خسروی که چه آرزوهایی داشت و آینده روشنی برای او پیش بینی می شد همچنین کامبیز معنوی و می خواهم برای حسین معززی نیا دعا کنم که چند روز پیش دوره شیمی درمانی خود را برای بیماری سرطان آغاز کرده است همچنین برای مرتضی ندایی ، مستند ساز عزیز کشور که در حال مبارزه با بیماری سرطان است.
 
وی حضار را به تماشای یک کلیپ دعوت کرد که در آن تصاویری از مرتضی ندایی دیده می شد این کلیپ به هنرمندان سرطانی تقدیم شده بود که این بیماری مانع فعالیت هایشان نشده است.
 
طباطبایی نژاد پس از پخش کلیپ از خانواده ندایی دعوت کرد تا بر روی صحنه بیایند.
 
دبیر جشنواره سینمای حقیقت با بیان این که ندایی از بچگی علاقه ی ویژه ای به ابوالحسن صبا داشته است گفت: وی حتی نام پسرش را صبا گذاشته است.

پس از آن پسر "مرتضی ندایی" قطعه ای از ابوالحسن صبا را برای حضار اجرا کرد.
 
سپس بهمن نامور مطلق بیانیه هیات داوران بخش صنایع دستی و هنرهای سنتی را برای حضار قرائت کرد.

علی معلم مجری برنامه به مناسبت فرا رسیدن سالگرد فوت مرحوم "علی حاتمی" گفت: جا دارد در این جا کارگردانی یاد کنیم که به خاطر علاقه به صنایع دستی در فیلم کمال الملک هنر فرش را نشان داد.
 
رضا مهیمن در بخش تقدیر از مستند سازان پیشکسوت بیان کرد: خوشحالم که در جمع شما هستم.

وی در خصوص مستند ساز دیگر به نام زاور فوکاسیان گفت: زاور انسان مهربانی است که تمام عمرش را در اختیار سینما گذاشته، او سینما را یک اتفاق می دانست که می توانست ما را انسان تر کند. وی معتقد است که اگر این ویژگی نباشد سینما به درد نمی خورد.
 
وی در ادامه گفت: زاور همیشه با گذشت و مهربانی نسبت به سینما برخورد می کرد. فیلم سازی هشت میلی متری را او آغاز کرده و با برگزاری جلسات نقد و بررسی در مورد بزرگان سینما، جوانان علاقه مند سینما در اصفهان را تشویق می کرد.
 
وی با بیان این که ناصر تقوایی، طیاب، اصلانی و خسرو سینایی فیلم سازانی هستند که از اصفهان برخواستند گفت: در این اواخر زاور تمام همت خود را برای تدریس دانشجویان این رشته صرف می کند و تمام فیلم سازان جوان اصفهانی مدیونی زحمات او هستند .

* تقدیر از سینمای مستند اصفهان

وی با ابراز امیدواری برای بهبودی این هنرمند گفت: او دوست دارد در کشور خودش زندگی کند و آرزو دارد بار دیگر اصفهان را ببیند.
پس از تقدیر از سه پیشکسوت رضا مهیمن ، محمود کیانی دلاورجانی و زاور فوکاسیان ، از بیست فیلم ساز جوان اصفهانی در زمینه سینمایی مستند به وسیله پلاک سینما حقیقت، لوح و یک سکه بهار آزادی تقدیر شد.
 
همچنین یکی از فیلم سازان جوان بیانیه زاور فوکاسیان را در خصوص این جشنواره برا حضار قرائت کرد.
 
در بخش بین الملل نشان فیروزه سینما حقیقت به یک بانوی فرانسوی به نام هدی هانیگمان مستند ساز فرانسوی اعطا شد.

هانیگمان پس از دریافت جایزه خود گفت: من همیشه مشتاق ادبیات ایران بوده ام و اولین باری که فیلم سینمایی از ایران دیدم در جشنواره هلند بود.
 
وی افزود: در تمام دنیا ساختن فیلم مستند سخت است اما نه فقط به دلایل اقتصادی؛ این هنرها هستند که زندگی را می سازند و بدون این لذت ها نمی توان زندگی کرد؛ من به این خاطر این جا هستم که در سینمای مستند و داستانی بهترین آثار در جهان وجود دارد.
 
وی در پایان از مسئولان برگزاری این جشنواره تشکر کرد.


انتهای پیام/ اس
برچسب ها: سینما ، فیلم ، جشنواره ، حقیقت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار