گزارش/

سیاست خبیثانه ریاض در تعامل با پرونده‌‌های منطقه/ عربستان با کاهش دادن بهای نفت به خودکشی نزدیک می‌‌شود

پایگاه اینترنتی "احرار الحجاز" در گزارشی نوشت، عربستان سعودی با تک روی در بازار نفت و کاهش دادن قیمت آن به خودکشی نزدیک می‌‌شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، در این گزارش آمده است اقتصاد عربستان تک محصولی و تنها وابسته به درآمدهای نفتی است. فروش نفت صد در صد  منبع درآمد این کشور و رکن اصلی بودجه را تشکیل می دهد. این یعنی هرگونه نوسان در بهای نفت تاثیر منفی یا مثبتی بر بودجه ، اقتصاد و در نهایت بر شهروندی که ارتباط مستقیم با این اقتصاد دارد و ضعیف ترین حلقه در این زنجیر است خواهد داشت.

نفت در بازار جهانی از اواسط ژوئن گذشته تاکنون نیمی از ارزش خود را از دست داده است. بهای نفت شاخص اروپا ، برنت ، به 115 دلار در ازای هر بشکه رسیده بود ولی اکنون زیر 60 دلار در نوسان است و این امر فشار مالی زیادی به صادر کنندگان انرژی در جهان وارد می کند. این نگرانی وجود دارد که کاهش بهای نفت تاثیر منفی شدیدی بر اقتصاد عربستان و کاهش بیش از 22 درصدی ارزش سهام در بازار بورس این کشور داشته باشد.

بر اساس همه گزارش های اقتصادی منتشر شده، پیش بینی می‌‌شود در صورتی که بهای نفت در سطح کنونی باقی بماند بودجه عربستان در دو سال آینده با کسری بین دو تا پنج درصدی مواجه شود.

این گزارش ها تنها مقامات دولت ها و کشورهای حوزه خلیج فارس را نگران نکرده است بلکه مسئولان دیگر کشورهای منطقه نیز که نفت یکی از منابع اساسی صادرات و درآمد اصلی آنان تلقی می شود بسیار نگرانند.

اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند باعث بروز بحران های جدی و خطرناکی در منطقه خواهد شد و قطعا عربستان و سیاست های خبیثانه آن در تعامل با پرونده‌‌های منطقه ای علت اصلی آن است.

بدون تردید عربستان و اقتصاد آن نیز از این ناملایمات و بحران ها در امان نخواهد بود. سران سعودی با پایین نگه داشتن بهای نفت از یک سو تلاش می کنند بر ایران و روسیه برای همراه شدن با سیاست های منطقه ای ریاض و از سوی دیگر بر آمریکا و کشورهای غربی در مذاکرات هسته‌‌ای با ایران فشار آورند.


ولی در بحبوحه شرایط بحرانی کنونی ، عربستان تا چه زمانی می تواند در سایه کاهش بهای نفت و خسارت هایی که از قبل آن متحمل می شود در مقابل چالش های موجود مقاومت کند.؟

کارشناسان اعلام کردند عربستان بر اثر کاهش بهای نفت ، 119 میلیارد دلار زیان خواهد کرد و این علاوه بر ضرر و زیانی است که دیگر کشورهای هم پیمان آن در حوزه خلیج فارس متحمل می شوند.

بدون تردید این سیاست خصمانه و یکه تازی عربستان بدون واکنش ایران و روسیه و حتی برخی دیگر از کشورهای خلیج فارس باقی نخواهد نماند و عربستان دیر یا زود به علت بی مسئولیتی در قبال مردم منطقه مجازات خواهد شد.

همچنین بودجه عربستان نیز در سال آینده با کسری مواجه خواهد شد و این امر تاثیر مستقیمی بر زندگی و معیشت مردم این کشور خواهد گذاشت. باید منتظر ماند و دید که آیا مردم عربستان می توانند فشارهای اقتصادی و معیشتی بیشتری را تحمل کنند یا این که خود اقدامی خواهند کرد؟




انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۰۳ دی ۱۳۹۳
روسیه می تواندبا شلیک یک گلوله به خاک عربستان قیمت را دو سه برابر کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۳ دی ۱۳۹۳
ان شاء الله آل سقوط در سراشیبی سقوط افتاده
آخرین اخبار