وزارت خارجه آمریکا : اسرائیل در جریان همه موارد مطرح شده در مذاکرات هسته ای ایران نیست

جن ساکی: اسرائیل در جریان همه موارد مطرح شده در مذاکرات هسته ای ایران نیست.

وزارت خارجه آمریکا : اسرائیل در جریان همه موارد مطرح شده در مذاکرات هسته ای ایران نیست
به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت وزارت خارجه امریکا؛ جنیفر ساکی ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 گفت در مورد مساله هسته ای ایران ، با اسرائیل تبادل اطلاعات داریم و در تماس دائم هستیم ، اما همه جزئیات مذاکرات هسته ای در اختیار اسرائیل قرار نمی گیرد.
وی گفت برخی جزئیات پنهان می مانند و هرگز به رسانه ها و طرف اسرائیلی گفته نمی شوند. البته طبیعی است که ما تلاش کنیم تا همه اطلاعات حساس را حفاظت کنیم ، اما تاکید می کنیم که هرگز یک توافق بد را نخواهیم پذیرفت.
ساکی در مورد روابط آمریکا و اسرائیل گفت کری هفته قبل در مورد ایران با نخست وزیر اسرائیل تلفنی سخن گفت ، آنها به طور مرتب در مورد مذاکرات هسته ای  رایزنی می کنند.
سخنگوی وزارت خارجه امریکا اسرائیل را متهم کرد که اخبار و اطلاعات مذاکرات هسته ای را گزینشی منتشر می کند و افزود : " هرچه که طرف اسرائیلی در مورد مذاکرات هسته ای می گوید ، تصویر صحیحی از مذاکرات را منعکس نمی کند." . جن ساکی ، در مورد سفر نخست وزیر اسرائیل نیز مورد پرسش قرار گرفت.

وی در مورد اهمیت مذاکرات محرمانه هسته ای گفت : " مدت هاست که ما می دانیم که مذاکرات باید محرمانه باشد و جزئیات آن پشت درهای بسته ، محرمانه باقی بماند.ما می دانیم که نباید در ملا عام مذاکره کنیم."
شبکه های خبری آمریکایی و اسرائیلی در هفته گذشته گزارش داده بودند که دولت دموکرات باراک اوباما از بیم انتشار نادرست اطلاعات و تضعیف مذاکرات هسته ای جاری با ایران، تمامی جزئیات گفت‌وگوها را در اختیار تل‌آویو قرار نمی‌دهد. هر چند این خبر با تکذیب نخست وزیراسرائیل و کاخ سفید همراه شده بود ، اما روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که وندی شرمن هم به طرفهای اروپایی در گروه 1+5 نسبت به افشای اطلاعات محرمانه هشدار داده است.

بخش دیگری از سخنان ساکی در مورد سفر نخست وزیر اسرائیل به آمریکا بود. ساکی گفت کری در نشست سالانه آیپک شرکت نمی کند.
این نشست در اسفند ماه برگزار می شود و نتانیاهو در جلسه سالانه کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل موسوم به آیپک ، سخنرانی خواهد داشت.جن ساکی گفت کری به دلیل سفر ، در آیپک حاضر نخواهد بود.
او در مورد مکان سفر وزیر خارجه آمریکا ، به سوالات متعدد خبرنگاران پاسخ نداد و فقط گفت : " وزیر خارجه امریکا برنامه بسیار فشرده ای دارد."
همچنین لازم به ذکر است جو بایدن ، معاون اوباما و خود وی نیز برنامه ای برای دیدار با نتانیاهو ندارندو دفتر بایدن اعلام کرده است که در زمان سفر نخست وزیر اسرائیل به آمریکا ، بایدن در واشنگتن حضور نخواهد داشت.
رئیس جمهور آمریکا نیز اعلام کرده بود که به دلیل تقارن سفر نخست وزیر اسرائیل با انتخابات زود هنگام کنست ، دیداری بین دو طرف برنامه ریزی نشده است.
این رخدادهای بی سابقه بعد از آن صورت می گیرد که جان بینر جمهوری خواه ،رئیس کنگره در اقدامی غیر معمول از نخست وزیر اسرائیل برای سخنرانی در کنگره دعوت کرد. محور این سخنرانی ، ایران هراسی خواهد بود.نخست وزیر اسرائیل تاکید کرده بود : " من قصد دارم به آمریکا بروم تا به وظیفه ام مبنی جلوگیری از توافق بد هسته ای با ایران عمل کنم." 
گفتنی است دموکرات ها و جمهوری خواهان ، بر سر پرونده هسته ای ایران اختلاف نظر دارند.

با انتخابات میان دوره ای مجلسین سنا و نمایندگان در آمریکا ، جمهوری خواهان اکثریت را در هر دو مجلس در اختیار گرفتند و بیش از پیش بر دولت دموکرات اوباما فشار وارد می کنند. آنها خواهان نابودی ظرفیت و توان غنی سازی صنعتی در ایران هستند.آنان مدعی هستند ایران در پی سلاح هسته ای است. اتهام بی اساسی که ایران همواره آن را رد کرده است.نظر اسرائیل به دیدگاه جمهوری خواهان نزدیک تر است و آنان خواهان تشدید رژیم تحریم ها علیه ایران هستند.ایران و گروه 1+5 در سوم آذر 1392 ، به توافق موقت ژنو دست پیدا کردند. این توافق برنامه مشترک اقدام نام داشت. در سوم آذر 1393 و در پی عدم نیل به توافق جامع هسته ای ، مذاکرات برای بار دیگر تمدید شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار