افخم در نشست خبری:

انتظار داریم جامعه جهانی توجه ویژ‌ه‌ای به بحران یمن داشته باشد/ سفر رئیس جمهور چین به کشور در دستور کار است/ در بحث بازرسی، تابع نظام غیرمتعارف نمی‌شویم

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه انتظار داریم جامعه جهانی توجه ویژ‌ه‌ای به بحران یمن داشته باشد، گفت: سفر رئیس جمهور چین به کشور در دستور کار است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ نشست خبری "مرضیه افخم" سخنگوی وزارت امور خارجه امروز صبح 16 اردیبهشت ماه برگزار شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور موثر در منطقه و به عنوان کشوری که در بحث راهکار سیاسی و  تامین حقوق مردم سوریه، همواره برای تعیین سرنوشت‌شان تأکید کرده است و در این گفت‌وگوها طرف مشورت است.

وی در ادامه افزود: تأکید می‌کنم که این مشورت‌ها در واقع دوجانبه است و به شکل اجلاس بین‌المللی نیست، بعضی از دوستان در این رابطه سوال کرده و دچار یک سوءتفاهمی شده بودند که این اجلاس بین‌المللی است، در واقع مشورت‌های دوجانبه‌ای است که دبیرکل با کشورهای موثر در بحث سوریه ترتیب داده است.طبعاً ایران هم طرف این مشورت‌ها قرار دارد.

افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به رغم جنایات عربستان سعودی در یمن و نقض گسترده حقوق بشر متاسفانه انفعال سازمان‌های به اصطلاح مدافع حقوق بشر موجب استمرار و افزایش جنایات عربستان علیه ملت بی‌دفاع یمن شده.، دیدگاه و موضع وزارت امور خارجه در این مورد چیست؟ گفت: متاسفانه شاهد هستیم که چهل روز از تجاوز نظامی ائتلاف به یمن می‌گذرد و همچنین شاهد کشته و مجروح شدن مردم بی‌گناه یمن هستیم.

**انتظار داریم جامعه جهانی توجه ویژه‌ای به بحران یمن به عمل بیاورد 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه تأسیسات زیربنایی یمن در معرض نابودی قرار گرفته و ما از ابتدا این حملات و تجاوز نظامی را محکوم کردیم، تاکید کرد: انتظار داریم جامعه جهانی توجه ویژه‌ای را به عمل بیاورد و هم در جلوگیری از حملات، کشته شدن مردم بی‌گناه و فاجعه انسانی تلاش کنند.

وی با بیان اینکه هر روز یمن در آستانه وقوع یک فاجعه انسانی است و متاسفانه محاصره یمن به دست کشورهای متجاوز موجب اعمال تضییقات و محدودیت‌های بسیار شدید در امور اولیه زندگی مردم یمن، برق، آب، نان، غذا، دارو شده است، گفت: ‌همه این موارد مباحثی است که امروز مردم یمن با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و با کمبود بسیار شدید مواجه هستند.

**گفت‌وگوهای ایران با کشورهای مختلف و نهادهای بین‌المللی برای رسیدگی به بحران یمن

افخم تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو‌هایی با کشورهای مختلف، نهادهای بین‌المللی برای رسیدگی به این موضوع، برای پایان دادن به محاصره، ارسال کمک‌های انسان دوستانه را به طور جدی دنبال می‌کند و امیدوار هستیم که با اهتمام جدی عوامل موثر، این کار بتواند سریعاً انجام شود و کمک‌های اولیه به مردم یمن برسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با نگارش توافق و اظهار نظر کشورهای غربی در رابطه با توافق، اظهار داشت: موضع ما بارها تکرار شده، ما مخالف هرگونه زیاده‌خواهی هستیم و در مقابل آن‌ها هم به طور جدی ایستادگی کرده و خواهیم کرد. این کاری است که تیم مذاکره کننده در طول دوره‌های مختلف مذاکرات در پشت میزهای مذاکره انجام داده است، البته اعلان و بهره‌برداری تبلیغاتی بحث دیگری است ولی از نظر ما آن چیزی که در نتیجه نهایی مذاکرات،‌ در متن توافق جامع درج می‌شود، تعیین کننده خواهد بود.

**اظهارات تبلیغاتی در مذاکرات، اراده تیم مذاکره کننده و تحقق حقوق ملت ایران تاثیری نخواهد داشت

افخم در ادامه افزود: این اظهارات تبلیغاتی است و در مذاکرات در عزم، اراده تیم مذاکره کننده و تحقق حقوق مردم ایران تأثیری نخواهد داشت و ما تحت تأثیر این شانتاژهای تبلیغاتی قرار نخواهیم گرفت. مواضع صریح جمهوری اسلامی ایران در مباحث مربوط به لغو تحریم، راستی‌آزمایی، دسترسی‌ها، بازرسی‌ها، همه خیلی جدی و صریح با طرف‌های مذاکره مطرح شده است.

وی  تاکید کرد: در مقابل این‌ موضوعات حقوق مسلمی است که ما تا ابد خواهیم داشت. غنی‌سازی در خاک ایران حقی است که ما آن را داریم، به آن افتخار و تا ابد از آن استفاده خواهیم کرد.

**در بحث بازرسی تابع نظام غیرمتعارف نمی‌شویم

سخنگوی وزرات امور خارجه با بیان اینکه موضوعات مذاکرات مشخص است و مذاکرات در حال پیگیری است و تا قبل از تنظیم متن نهایی توافق جامع، اظهارنظر تا زمانی که در متن مکتوب درج نشود، این بحث‌ها قطعی محسوب نمی‌شود، افزود: در بحث بازرسی آن چه که مسلم است، ما تابع یک نظام غیرمتعارف و استثنایی نخواهیم شد. یعنی به عنوان یک کشور عضو NPT و کشوری که پادمان داریم، اجرا می‌کنیم، دقیقاً خواهان این هستیم که مطابق یک عضو و مطابق مقرراتی که همه و سایر کشورهای عضو از آن بهره‌مند هستند، بایستی با ایران رفتار شود و ایران صرفاً‌ در این چارچوب عمل خواهد کرد.

افخم تصریح کرد: ما قطعا قاعده استثنا در برخورد با مباحث هسته‌ای و بازرسی نخواهیم بود و این را به عنوان یک موضع صریح به طرف‌های مذاکره کننده اعلام کرده‌ایم.

**ایران تهدیدی برای منطقه ندارد

وی در رابطه با اظهارات اخیر ریاض گفت: اگر اظهاراتی که به نقل از مقام بلندپایه سعودی بیان شده، دقیق باشد، باید بگوییم که تاکیدشان بر یک تحلیل کاملاً اشتباه و البته بر یک تحلیل اشتباه تأکید مجدد کرده‌اند و این تصور که ایران یک تهدید برای منطقه است، کاملاً اشتباه است.

**تحلیل اشتباه مانع جدی شکل‌گیری همکاری‌ها در ثبات منطقه‌ و همکاری‌های جمعی، شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه متاسفانه این موضوع طی 3 دهه و یا بیش از 3 دهه گذشته مبنای قضاوت و همکاری قرار گرفته است، افزود: این تحلیل اشتباه مانع جدی در شکل‌گیری همکاری در ثبات منطقه‌ و همکاری جمعی در منطقه ما شده است. ما امیدواریم این تحلیل‌های اشتباه را کنار بگذارند، زیرا جمهوری اسلامی ایران همواره خیرخواه همسایگان و کشورهای منطقه، خواهان صلح، ثبات و هم‌گرایی جمعی در منطقه بوده است.

افخم تاکید کرد: تحلیل‌های اشتباه مبتنی بر اطلاعات غلط و منافع محدود، قطعاً منطقه را به تشتت و از هم گسیختگی می‌کشاند و منافع درازمدت هیچ یک از کشورهای منطقه را قطعا تأمین نخواهد کرد.

**بخش زیادی‌ از تهدیدها و بحث‌ها  مربوط به شانتاژ رسانه‌ای است

وی با اشاره به اینکه مجموعه مقامات عالی رتبه کشور، همه سناریوهای ممکن را در نظر دارند و اگر توافق احتمالی حاصل شود، نتایج و آثاری خواهد داشت که تمامی آنها مطالعه شده است، تاکید کرد: در صورتیکه مذاکرات به نتیجه نرسد، تمامی آثار و نتایج آن مطالعه، سناریوهای آن هم بررسی شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: اگر در همین نقطه متوقف شویم، سناریو این موضوع هم مطالعه شده، لذا همه امکانات و همه پیش بینی‌ها به عمل آمده و این طور نیست که همه سرنوشت کشور به بحث توافق جامع و حصول آن گره خورده باشد و ما بارها اعلام کردیم که ما خواهان توافق جامع هسته‌ای به هر قیمتی نیستیم.

افخم با تاکید بر اینکه بخش زیادی‌ از تهدیدها و بحث‌ها  مربوط به شانتاژ رسانه‌ای است، گفت: واقعیت‌ها و آن چه که در صحنه واقعی در جریان است، کاملاً‌ متفاوت است. جمهوری اسلامی ایران یک کشور قدرتمند، دارای منطق قوی و اصول کاملاً‌ شناخته شده است و پایبندی‌مان را به آن هم نشان دادیم.

وی اظهار داشت: هیچ هراسی نداریم از این که سناریوی دیگری بخواهد، صورت بگیرد؛ اما در عین حال اعلام کردیم که مصمم به خاتمه این  پرونده ساختگی و این بحران غیرضروری هستیم، کاملاً‌ با اراده و مبتنی بر یک اراده سیاسی قوی، منطق و برنامه وارد این مذاکرات شده‌ایم و هراسی نداریم؛ زیرا برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای‌مان  بسیار شفاف است و مورد تأیید نهاد بین‌المللی هم قرار گرفته است. در عین حال این روندها کاملاً مورد توجه مسئولین عالی کشور قرار دارد و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

**تغییری در مورد حضور مستشاری ایران در عراق ایجاد نشده است

افخم در پاسخ با سوالی مبنی بر اینکه آیا حضور مستشاری ایران در عراق کمرنگ شده و دولت این کشور منعی  در مورد حضور مستشاری ایران در عراق به عمل آورده است؟، گفت: حضور مستشاری ما در عراق به درخواست دولت عراق بوده و طبق اطلاعاتی هم که بنده دارم، تغییر هم در روند این مشورت‌ها ایجاد نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه ایران با کشور ثالثی گفت و گویی شده تا این کمک‌ها به دست مردم یمن برسد؟، بیان کرد: در مورد بحث ارسال کمک‌های انسان دوستانه،‌ متاسفانه شاهد اقدام کاملاً غیرانسانی و حتی ضدانسانی بودیم که با بمباران فرودگاه و تداوم این کار مانع از ارسال کمک‌ها شدند و نه تنها کمک‌های جمهوری اسلامی ایران، بلکه سایر کمک‌های انسان دوستانه هم با چنین محدودیت‌هایی مواجه شدند.

**راه‌های مختلف ارسال کمک‌ها به یمن در حال بررسی است

وی ما ضمن محکوم کردن این اقدام و ضدانسانی دانستن آن، اظهار داشت: راه‌های مختلف ارسال کمک‌ها به یمن در حال بررسی است تا  با نهادهای مختلف بین‌المللی و به طور خاص با صلیب سرخ در تماس هستیم تا در اولین زمان کمک‌های انسان دوستانه در اختیار مردم یمن قرار گیرد.

افخم تصریح کرد: محاصره یمن اقدامی غیرقابل بخشش است و اقدامی است که قطعاً در خاطره و حافظه تاریخی ملت‌های عرب باقی خواهند ماند. تماس‌های سیاسی‌مان هم در کنار این موضوع برقرار است یعنی ما، همزمان با بحث ارسال کمک‌های انسان دوستانه، گفت‌وگوهایی را با کشورهای مختلف و موثر برای تنظیم راهکاری سیاسی، برای کمک به حل بحران برقرار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: راه‌های مختلفی را جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کند. طرح 4 ماده‌ای را برای حل بحران ارائه کردیم،  بایستی منطقه را از جنگ، تنش و گسترش آن دور کرد و عقل و منطق چنین حکم می‌کند که کشورهایی که خواهان صلح و ثبات  در منطقه هستند، هر چه سریع‌تر به صورت فعال به چنین حرکتی بپیوندند.

**توقیف کشتی مرسک جنبه سیاسی، نظامی ندارد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هفته پیش یک کشتی در خلیج فارس از سوی نیروهای دریایی ایران توقیف شد، آیا گفت و گویی با جمهوری اسلامی ایران در رابطه با این توقیف صورت گرفته است؟ اظهار داشت: ما قبلاً هم اعلام کردیم این یک مسئله کاملاً حقوقی است. به هیچ وجه جنبه سیاسی، نظامی و بحث‌های این چنینی ندارد.

افخم تصریح کرد: نباید بحث این کشتی را به دلیل مسائلی که در منطقه است، به موضوعات دیگر گره بزنیم. یک مسئله کاملاً حقوقی بوده، این کشتی دارای شاکی خصوصی و پرونده قضایی داشته، بر اساس حکم قضایی  به سازمان بنادر و گمرکات،نیروی دریایی متعاقب حضور این کشتی در آب‌های سرزمینی ایران، این حکم را اجرا کرد و دستور توقف این کشتی را در داخل آب‌های سرزمینی ایران دادند.

** ظرف دو روز آینده مسئله مرسک حل و فصل می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: کشتی هم‌اکنون در بندرعباس است و البته در آب‌های سرزمینی ما قرار دارد، مذاکره بین شاکی خصوصی و طرف مقابلش در جریان است. طبق اطلاعاتی که در دسترس است، احتمال حل و فصل موضوع ظرف یک دو روز آینده وجود دارد و در عین حال 24 خدمه آن هم آزاد هستند. آن‌ها از دسترسی کنسولی نیز برخوردار هستند و هیچ محدودیتی برایشان نیست. امکان تردد دارند.

وی با اشاره به اینکه از نظر ما آن‌ها اصلاً مشمول قاعده توقیف کشتی نیستند، تصریح کرد: طبق این قاعده کاملاً آزادند اما عمل کردن به اقتضای مقررات حرفه‌ای‌شان، بحث دیگری است. در عین حال مذاکرات شاکی کشتی و شرکت کشتیرانی در جریان است و مذاکرات ادامه دارد.

افخم در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه حضور هیأت نفتی آمریکایی در ایران که یکی دو روز اخیر مطرح شده صحت دارد؟، گفت: بحث شرکت‌های نفتی که وزارت نفت اعلام کرد، ما هیچ گزارشی در این مورد نداریم، در واقع فکر می‌کنم خبرها در این زمینه موثق نبوده است.

**طرح تجزیه عراق با هدف تفرقه، تشتت و تضعیف این کشور صورت می‌گیرد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضع وزارت خارجه در رابطه با طرح جو بایدن در مورد عراق چیست؟ اظهار داشت: در مورد طرح کنگره آمریکا، خوشبختانه شاهد برخورد قوی، محکم و صریح دولت، ملت و مرجعیت عراق بوده‌ایم و ما خواهان حفظ یکپارچگی و احترام به حاکمیت عراق هستیم و فکر می‌کنیم این طرح‌ها کاملاً‌ مداخله‌جویانه هست و با هدف تفرقه، تشتت و تضعیف کشور عراق صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: خوشبختانه هوشیاری دولت، ملت و مرجعیت در عراق مانع از اندکی پیشرفت در چنین طرح‌هایی خواهد شد و هوشیاری ملت عراق طبعاً باعث حفظ یکپارچگی، انسجام و وحدت عراق است و این مهم بایستی مورد تأکید باشد و قطعاً این اقدامات مداخله جویانه که اهداف پشت پرده و عمیق‌تری را هم در پی دارد، با مقاومت و هوشیاری مردم عراق راه به جایی نخواهد برد.

**حضور کشورهای خارجی در منطقه، همواره باعث بی‌ثباتی شده است

افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دیدگاه ایران در رابطه با سفر رئیس جمهور فرانسه به ریاض چیست؟، بیان کرد: حضور کشورهای خارجی در منطقه، همواره باعث بی‌ثباتی شده و این بی‌ثباتی به ناامنی و تشتت، اختلاف و تفرقه منجر خواهد شد. در هر حال منافع مادی کشورها و انگیزه‌شان برای حضور در منطقه، برای ما شناخته شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: ما امیدواریم با هشیاری کشورهای منطقه، دخالت نیروهای خارجی و کشورهای خارجی خاتمه یابد. ضمن این که سابقه حمایت کشورهای غربی از رژیم دیکتاتور صدام حسین را داشتیم، بهتر است کشورهای غربی در رابطه با حضورشان در منطقه و حمایت‌هایی که به عمل می‌آورند، نگاهی به گذشته داشته باشند و از گذشته‌ای که نتایجی را برای‌شان نداشته، درس عبرت بگیرند.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه براساس آخرین تعاملات صورت گرفته بین ایران و روسیه، مواضع دو کشور برای رسیدن به راه حل‌هایی برای پایان دادن به این تجاوزات چیست؟، بیان کرد:  بحث مذاکرات با روسیه در کنار دیگر مذاکرات قرار دارد، ما با کشورهایی که تقریباً نگاه همسو و مشترک در بحران یمن دارند، مذاکره می‌کنیم و راهکار حل این بحران سیاسی است و این مسئله یمن راهکار نظامی ندارد، این موضوعات محور اصلی این گفت‌و‌گوها است.

افخم در ادامه اظهار داشت: کشورها در تلاش هستند که دامنه این تجاوز نظامی افزایش پیدا نکند، چرا که تبعات و بحران انسانی ناشی از آن غیرقابل جبران است، ما به مشورت‌هایمان با کشورهای مختلف ادامه می‌دهیم و این مشورت‌ها را تشدید کرده‌ایم و بحث و اولویت اول ما در این مسئله توجه به اوضاع انسانی و کمک‌های انسان دوستانه و ارسال هر چه سریع‌تر و باز شدن هر چه سریع‌تر راه‌های ارسال کمک‌ها به یمن است.

**مشورت‌های سیاسی را برای یافتن یک راهکار سیاسی قابل اجرا در یمن، دنبال می‌کنیم

وی افزود: مشورت‌های ایران و روسیه هم شامل این مسئله است که هم گفت‌وگوهای سیاسی و هم بحث کمک‌ در موضوعات رایزنی قرار دارد و امیدوار هستیم که با تشریک مساعی، شاهد ارسال کمک‌های کشورهای مختلف باشیم، در عین حال مشورت‌های سیاسی را برای یافتن یک راهکار سیاسی قابل اجرا در یمن، دنبال می‌کنیم.

**مناسبات تهران – لندن کاملاً تدریجی و گام به گام در حال پیگیری است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آخرین وضعیت مناسبات تهران – لندن به کجا انجامید؟، گفت: تحول قابل ذکر جدیدی نداریم، کاردارهای ترددی به کارشان ادامه می‌دهند و روال روتین کار را دنبال می‌کنند، پیش از این نیز ما گفتیم که این مسیر کاملاً تدریجی و گام به گام است، البته مذاکرات برای این که راه‌های از سرگیری فعالیت سفارتخانه‌ها تنظیم شود، ادامه دارد، گفت‌وگوهای کارشناسی و رفع موانع هنوز مورد بحث است، اما نتیجه‌ای که قابل ذکر باشد و ما بتوانیم به عنوان یک مرحله از آن یاد کنیم، هنوز در دستور کار نیست.

** برنامه‌ای برای حضور وزرا در مذاکرات هفته آتی وجود ندارد

افخم در رابطه با مذاکرات هفته آینده بیان کرد: هفته آینده معاونین، سیدعباس عراقچی و مجید  تخت‌روانچی با هلگا اشمیت،  نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و به عنوان نماینده 1+5 مذاکرات را در وین انجام می‌دهد. البته آخر هفته گروه 1+5 به مذاکره می‌پیوندند. در صورتی که ضرورت باشد ممکن است، در همان ایام تصمیم‌گیری شود که آیا ضرورتی دارد که وزرا به جمع اضافه شوند، یا خیر. این بستگی به روند تدوین پیش نویس و ضرورت کار دارد. الان و امروز هنوز برنامه‌ای برای حضور وزرا نداریم.

**رئیس جمهور عراق هفته آینده به ایران می‌آید

وی بیان کرد:  سفری را به دعوت حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به ایران خواهند داشت. روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق، یک رابطه همه‌جانبه، در همه سطوح و در عالی‌ترین سطح قرار دارد. گفت و گوهای خوب و فراگیری را دو کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و همه حوزه‌های همکاری شروع کردند و خوشبختانه از روند بسیار خوبی برخوردار است، در عین حال مشورت‌های نزدیک دو کشور پیرامون مسائل منطقه، به خصوص بحث تروریسم و فعالیت گروه‌های تکفیری، در واقع یکی از موضوعاتی است که همواره مورد بحث بوده و راه‌های مبارزه با آن و جلوگیری از گسترش فعالیت آن‌ها و چگونگی فراگیر کردن همکاری‌ها برای بحث‌های منطقه‌ای هم مورد بحث است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه این سفر مهمی است، سفری است که رئیس جمهور عراق به همراه چندین وزیر خودشان وارد کشور می‌شوند، گفت: حالا با نزدیک شدن به زمان سفر، ما اطلاعات جزئی آن را هم اعلام خواهیم کرد. در مورد بحران سوریه، خب این بحران دارد تقریباً 4 سال را تمام می‌کند یا شاید اگر دقیق‌تر به تقویم نگاه کنیم، تمام شده است.

افخم اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران راهکاری سیاسی را از ابتدا داشت. طرحی را هم با اولین نماینده دبیرکل در امور سوریه مطرح کردیم. این طرح تا مراحلی هم گفت‌و‌گوهایی هم پیرامونش انجام شد. ما کماکان بر تنظیم یک راهکار سیاسی مبتنی بر حق مردم سوریه برای تعیین سرنوشت‌شان و گفت‌وگو میان گروه‌های سوری تأکید داریم و این محورها را به عنوان محورهای اساسی برای شکل‌گیری یک راه حل سیاسی پایدار در سوریه می‌دانیم و بر همین اساس گفتگوهای جدیدی را که نماینده جدید دبیرکل شروع کردند، ما هم در این گفت و گو و طرف مشورت هم بودیم و فکر می‌کنیم مبنا بر این است که مشورت‌ها انجام شود و با تجمیع آراء و نظرات و بررسی مجدد آن‌ها راهکارهای جدیدی برای کمک به حل بحران یافت شود.

وی با اشاره به اینکه ورود به نگارش به عنوان بحث‌های جزئی و بند به بند از نیویورک شروع شده است، گفت: در وین آنچه که رخ داد قالب و شکل توافق جامع و چگونگی نگارش مورد مذاکره بود. لذا قالب مباحث در وین انجام شد، ولی ورود به بندها از نیویورک شروع شد که این دو بحث مجزا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: برای نگارش یک گزارش ابتدا مقدمه و  بعد فکت‌ها،  بعد سابقه و تاریخچه و بعد هم ملاحظه یا راهکارها که خیلی در بحث مذاکرات نیست، در بحث مذاکرات هم این قالب قرار گرفت، که بخش‌های مختلف متن توافق جامع چگونه باشد، که این ظاهراً کار ساده‌ای است اما همه توافق و همه موضوعات باید تفاهم و گفت‌وگو شود، بلکه روی ابعاد مختلف نه خود محتوا، ابتدا تفاهم شد ولی شروع به نگارش و ورود به مذاکره از نیوریورک صورت گرفت.

افخم در ابطه با بحث قرارداد الجزایر بیان کرد: گفت‌وگوهای کارشناسی بسیار فراگیر، متعدد در مورد آن انجام شده و هنوز هم بخش‌های آن گفت و گو می‌شود و بنده از این که توافق در این سفر  نهایی می‌شود و بندهای باقی مانده آن مشخص می‌شود، اطلاعی ندارم. باید اطلاعات تکمیلی بگیریم تا اطلاع دهم در چه مرحله‌ای قرار دارد.

**مسئله جده از طرف ما به طور جدی در حال دنبال شدن است

وی با اشاره به اینکه موضوع جده از طرف ما و همچنین سرکنسول‌گری ما در جده در حال پیگیری است، اظهار داشت: با مسئولین ذیربط و اجرایی موضوع در دست پیگیری است. هنوز آن اتفاقی و تصمیمی که قطعی باشد به ما اعلام نشده ،ولی از طرف ما به طور جدی در حال دنبال شدن است تا مراحل اداری خودش را هر چه سریع‌تر طی بکند و آن قول‌هایی که در خصوص احکام مربوطه دادند، عملی شود.

**تعیین وضعیت و صدور حکم مجازات خاطیان تعیین کننده مسئله تعلیق در سفر حج عمره  است

افخم در مورد ممنوعیت سفر حج گفت: تعیین وضعیت و صدور حکم مجازات خاطیان تعیین کننده مسئله تعلیق در سفر حج عمره  است و باید منتظر شویم که چه حکمی و چه زمانی صادر می‌شود، تا در مورد تعلیق و رفع آن صحبت شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: آن چیزی که دمیستورا به طور کلی برای کشورها اعلام کردند و صحبت شده، فعلاً در سطح سفرای این کشورها در ژنو در نظر گرفته شده است، اما این که سفرا بتوانند با گروه کارشناسی و کارشناسان ذیربط موضوع در مذاکرات حضور پیدا بکنند، این راه هم باز است، لذا بخشی از آن منوط به تصمیم خود کشورها است که آیا سفیر این کشور مذاکرات را ادامه دهند یا این که از تهران گروه کارشناسی و مقامات دیگری شرکت کنند.

وی در ادامه افزود: راه این انعطاف لازم را دارد، که بتوان تعیین کرد؛ منتهی برخی کشورها طبق اطلاعات ما در سطح سفیر، طرف این مشورت‌ها قرار می‌گیرند. در این مذاکرات هم از طرف جمهوری اسلامی ایران گروه کارشناسی حضور خواهد داشت.

** گریز هسته‌ای چیزی نیست که مورد پذیرش ما باشد 

افخم در رابطه با گفتگوی صالحی با سی سی تی وی، در مورد گریز هسته‌ای، معقول و غیرمعقول بودن آن و اشتباه ترجمه‌ای گفت: حالا این که یکی از بندها باشد، باید خبرنگاران 1+5 از مسئولین‌شان بپرسند. ما که گریزی نداریم، ما اصلاً به دنبال ساخت بمب نبوده، نیستیم و دلایل شرعی، سیاسی و همه دلایل خاص و ویژه آن را اعلام کردیم. این بحثی است که آن‌ها به عنوان نگرانی خودشان مطرح می‌کنند، این چیزی نیست که مورد پذیرش ما باشد و ما بخواهیم بگوییم گریز هسته‌ای یک ساله است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آن‌ها می‌گویند که ما در نهایت با توافقی که به دست خواهد آمد، ایران روزی بخواهد وارد یک پروسه غیرصلح‌آمیز بشود باید از زمان ورود تا نتیجه، یک سال به طول بینجامد. لذا این را توجه کنید. آن Break out که به طور مستمر طرح می‌شود استدلالی است که آن‌ها برای مباحث فنی که در نهایت مذاکرات حاصل خواهد شد، برای رفع نگرانی‌های خودشان و عدله‌ای که مطرح می‌کنند، بیان می‌کنند و این موضوعی نیست که به عنوان یک بند مذاکراتی باشد که گریز هسته‌ای یک سال است.

وی تصریح کرد: این اصلاً مفهومی نیست که به عنوان یک بند ما توافقی کرده باشیم، یا بخواهیم بگوییم پذیرفتیم. این استدلالی غیرواقعی بوده و ما همواره اعلام کردیم کشوری که به دنبال استفاده غیرصلح‌آمیز نیست، هیچ نگرانی ندارد و لذا اصلاً بحثی نیست که ما مطرح کنیم؛ منتهی نگرانی است که آن‌ها بر اساس آن استدلال و طرح موضوع می‌کنند، این است که زمان احتمالی برای استفاده غیرصلح‌آمیز را به یک سال برسانند. لذا این بحث یک بحث فنی است، ولی چیزی به عنوان پذیرش یا این که بندی باشد که ما به این شکل پذیرفته باشیم، در هیچ کدام از متون رسمی نیست.

افخم افزود: اگر شما یک جمله صریح بخواهید به این شکل وجود ندارد، اما اگر طرف‌های فنی آن‌ها بخواهند، توضیح دهند که چرا این تعداد سانتریفیوژ، چرا اراک به این شکل، چرا این، چرا آن و...، مبنایی که بر اساس آن طرف‌های فنی خودشان قانع می‌کنند، فرض Break out در نظر گرفته شده اما چیزی به عنوان پذیرش، بندی و یا تلقی که همه طرف‌ها آن را امضا کنند، به این شکل نبوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: چیزی که مطرح است اولاً که تردد شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های تجاری در حوزه‌های مختلف از کشورهای مختلف غربی، آسیایی، به جمهوری اسلامی ایران طی  یک سال گذشته است و  به طور نسبی علاقه و اشتیاق بیشتری را شاهد هستیم، که  برای امکان‌سنجی، مذاکرات اولیه پیرامون همکاری‌های بعدی شاهد سفرها هستیم. حالا این محدود به این که صرفاً بخواهیم در مورد امریکایی‌ها صحبت کنیم، نیست زیرا کشورهای مختلف اروپایی، آسیایی و کشورهایی که زمینه همکاری را با ایران داشتند، دارند و یا نسبت به آینده همکاری‌هایی را در نظر دارند، شاهد بودیم.

وی در ادامه بیان کرد: در مورد شرکت‌ها هم بحث منع قانونی‌اش، فعلاً در رابطه با بحث شرکت‌های خصوصی و غیردولتی و طرف‌های خصوصی است و ممکن است بعضی از دولتی‌ها  هم باشند. به طور عمومی منع قانونی وجود ندارد. مگر مورد خاصی باشد که در مورد خاص اطلاعاتش ارائه می‌شود و اگر منعی داشته باشد همکاری‌اش طبعاً اعلام خواهد شد.

**زمان اجرای تعهدات یک روز خواهد بود

افخم با اشاره به اینکه توضیح عراقچی به این شکل بود که روزی که توافق حاصل می‌شود، تا روز اجرا فاصله‌ای خواهد داشت و این روز اجرا، زمانی است که ما نیازمند آن هستیم که مقدمات و کارهایی را در داخل برای اجرای توافق انجام بدهیم، گفت: طرف‌های ما هم مقدمات و زمینه‌های لازم برای اجرای تعهدات خودشان فراهم کنند. زمان اجرای تعهدات یک روز خواهد بود. یک روز مشخص یعنی این بحثی است که فکر می‌کنم بخش زیادی از مذاکرات نیویورک را به خودش اختصاص داده است.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه افزود: زمان شروع اجرای تعهدات یک روز خواهد بود. تا پیش از آن آماده سازی همه طرف‌های 1+5 برای اجرای تعهدات است و چیزی که در نهایت تفاهم بشود، آماده سازی بسترهای لازم برای اجرای توافق است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  بحث شرکت‌هایی که تمایل به سرمایه گذاری در ایران دارند، وزارت امور خارجه چه تمهیداتی برای تسهیل این موضوع دارد؟، اظهار داشت: در حال حاضر کاردارهای ترددی، کار می‌کنند و یکی از مسئولیت‌هایی که کنار آن مباحث دارند، روزانه  پاسخگوی مراجعین و فعالیت‌های غیررسمی برای سفارت خانه‌ها هستند، همین رسیدگی و  روند شروع به کار در سفارت‌خانه‌ها نیازمند مذاکره است و جزئیاتی دارد، که باید بحث شود و بحث‌ها پخته و در نهایت بتوان تصمیم گیری کرد.

**متناسب با توان کشور و تاکید بر اقتصاد مقاومتی همکاری‌های تجاری بین‌المللی را تقویت می‌کنیم

افخم با بیان اینکه پیرو مذاکرات هسته‌ای بحث‌های جدیدی که در سطح بین‌المللی نسبت به جایگاه و ظرفیت‌های ایران برای کار اقتصادی و تجاری وجود دارد، یک اشتیاق و هجوم ایجاد کرده است، حتی بخشی از آن قابل پیش بینی بود، شرکت‌ها و حوزه‌های مختلفی که علاقمند همکاری با ایران، مایل به ورود به ایران هستند تا زمینه‌های کار، پیدا کردن همتایان و گفتگوهای لازم را شروع کنند که این بخشی است که در هر موضوع تجاری و اقتصادی همواره یک کارهای مقدماتی صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: هر سفر الزاماً به معنای این که موافقنامه برایش امضا شود، نیست؛ این زمینه‌های فعال شروع شده است و خود گروه‌ها و بخش‌های مختلف تجاری و اقتصادی‌شان بسیار مشتاق کار هستند. اشتیاق طرف مقابل نیازمند یک طراحی به مفهوم این که بخواهند به اینجا بیایند، نیست. ما برنامه‌مان مبتنی بر این است که بتوانیم متناسب با توان کشور و تاکید بر اقتصاد مقاومتی این مسئله را دنبال کنیم و در اینجا باید بگویم حضور شرکت‌های خارجی به معنای فراموشی برنامه‌های اصلی کشور نیست، بنابراین باید ظرفیت‌ها شناخته شود و در بخش خصوصی نیز دولت هم نگاه ویژ‌ه‌ای دارد و باید این بخش تقویت شود.

**محکومیت
هرگونه اقدام تروریستی و کشتن انسانهای بی گناه

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص حادثه تیراندازی در گارلند ایالت تگزاس آمریکا تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هر گونه اقدام تروریستی و کشتن انسانهای بی گناه را محکوم می نماید اما در عین حال لزوم احترام به عقاید و ارزش های مسلمانان جهان را نیز مورد تاکید قرار می دهد.

وی اضافه کرد :ما هرگونه اقدام موهن نسبت به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلامی (ص) و نفرت پراکنی و ترویج اسلام هراسی را نیز در زمره تلاش مذبوحانه گروهی اندک بمنظور ترور اندیشه و عقاید مسلمانان دانسته و آن را محکوم می نمائیم.

افخم در خصوص تحولات میدانی در شمال سوریه تصریح کرد: استمرار اقدامات گروه های تروریستی در سوریه و کشتار و آوارگی مردم بی دفاع را محکوم می کنیم و این وضعیت بطور مسلم ناشی از حمایت های آشکار خارجی از تروریستها می باشد.

وی خاطر نشان کرد: ورود حجم سنگین سلاح و عناصر تروریستی به داخل سوریه و نقش برخی کشورها در اعزام تروریستها به این کشور غیر قابل قبول است و به مثابه دخالت نظامی آشکار در سوریه بوده و سکوت معنادار سازمان ملل در این رابطه جای سؤال جدی دارد.

افخم افزود :ما همواره نسبت به استفاده ابزاری از تروریسم برای تحقق اهداف سیاسی نامشروع خود در منطقه و فراگیر شدن بی ثباتی و ناامنی در منطقه هشدار داده ایم .

وی گفت: گفتگوی داخلی سوری – سوری بدور از تحمیل شروط بازیگران خارجی تنها راه حل خروج از بحران است .

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از راه حل سیاسی در سوریه حمایت می کند و به حمایتهای خود از ملت و دولت سوریه برای مقابله با تروریستها ادامه خواهد داد. 

انتهای پیام/ 
برچسب ها: افخم ، سخنگو ، وزارت خارجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار