متفکر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران:

قدرت‎های بزرگ جنگ نیابتی را حربه‎ای برای مصونیت خود می‎دانند

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: جنگ‌های نیابتی، نه تنها قدرت‌های بزرگ را از خسارت‌ مصون نگه می دارد، بلکه به بازار فروش سلاح برای آنان تبدیل می شود.

"حسین متفکر" در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست‌خارجی باشگاه خبرنگاران، ضمن اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر رویارویی با جنگ‌های نیابتی اظهار داشت:  بعد از جنگ جهانی دوم، یک نظام دو قطبی شرق و غرب به سردمداری شوروی و آمریکا  به وجود آمد که پس از سال 1963 به عرصه جنگ‌های نیابتی تبدیل شد. برای مثال روس‌ها به نمایندگی از شرق در کوبا از غرب امتیاز گرفته و در جایی مانند افغانستان به طرف غربی امتیاز می‌دادند.

وی با اشاره به تمایل آمریکا برای دوقطبی سازی دنیا بعد از فروپاشی شوروی، تصریح کرد: قدرت‌های بزرگ جهانی این هدف آمریکا را به ضرر خود دیده و با آن مخالفت کردند.

متفکر در ادامه راجع به مزایای جنگ‌های نیابتی از دید قدرت‌های بزرگ، افزود: جنگ‌های نیابتی، قدرت‌های بزرگ را از خسارت‌ مصون داشته و حتی  آن‌ها می‌توانند از این طریق سلاح‌های خود را به فروش برسانند. جنگ‌های نیابتی همچنین امنیت کشورهایی که در راستای منافع قدرت‌های بزرگ می‌کوشند را تأمین می‌کند که نمونه آن در حمایت آمریکا از اسرائیل قابل مشاهده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به جلوگیری از ایجاد حاکمانی جدید در جنوب غرب آسیا با حربه جنگ‌های نیابتی، اظهار داشت: جنوب غرب آسیا دارای منافع بزرگی از جمله ژئواستراتژیک، ژئوپولتیک، ژئواکونومیک و امثال این‌ها است که آمریکا و غرب امروزه از طریق جنگ‌های نیابتی تلاش بر تصرف این منابع ارزشمند جنوب غرب آسیا دارند.


وی با بیان اینکه امروزه گسترش بیداری اسلامی و اسلام ناب محمدی(ص) در منطقه چشمگیر است، گفت: جنگ‌های نیابتی، با ایجاد فتنه‌های مذهبی، کوتاه‌ترین راه برای پیروزی غرب و آمریکا به حساب می‌آیند. این، مذهب است که می‌تواند اصلی‌ترین جنگ را بین ملت‌های مسلمان منطقه ایجاد کند چرا که بحث ایدئولوژی مهم‌ترین چالش کشورها بوده و جنگ مربوط به آن، طولانی و عمیق خواهد بود.

متفکر در پایان با اشاره به شکست آمریکا در منطقه، خاطر‌ نشان کرد: ایران به تنهایی برای جلوگیری از این جنگ‌های نیابتی به میدان آمده و حتی در عراق برای رویارویی با داعش که سنبل جنگ نیابتی غربی‌هاست وارد عمل شده است. 
 
انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار