ساری؛

پرورش همزمان ماهی و اردک در شالیزارهای آمل

به طور همزمان ماهی و اردک در شالیزارهای آمل پرورش داده می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل با بیان اینکه سطح سبز کلزا در دهستان پایین خیابان لیتکوه شهرستان آمل در سال جاری 200 هکتار است گفت: پیش بینی می شود امسال با متوسط عملکرد یک هزار و 800 کیلوگرم در هکتار، بیش از 360 تن محصول کلزا تولید و تحویل مراکز خرید شود.

امینی از نخستین برداشت کلزا در سطح 4 هکتار از زمین های کشاورزی روستای مسکون از حوزه مرکز جهاد کشاورزی مرانده شهرستان آمل خبر داد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل افزود: خرید تضمینی محصول کلزا توسط شرکت دانه های روغنی آغوزبن با قیمت پایه کیلویی 2 هزار و 200 تومان خریداری می شود.

امینی به پرورش همزمان اردک و ماهی در شالیزارهای شهرستان آمل اشاره کرد و افزود: شالیکاران حوزه تحت پوشش مرکز جهاد کشاورزی شهید دعاگو رییس آباد شهرستان آمل برای چهارمین سال متوالی در سطح 3 هکتار اقدام به پرورش همزمان ماهی و اردک در شالیزارهای خود کردند.

وی با بیان اینکه این کشاورز در سه سال گذشته به واسطه پرورش ماهی و اردک در شالیزار خود و عدم استفاده از سموم شیمیایی، موفق به کسب برند تولید محصول سالم از موسسه استاندارد شد گفت: در سال زراعی جاری هم اقدام به رها سازی یک هزار و 100 قطعه بچه ماهی شامل 500 قطعه بچه ماهی سفید (آمور) و 600 قطعه بچه ماهی کپور کرده است.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل انجام این کار با ایجاد یک استخر به مساحت تقریبی 150 متر مربع و کانال طولی به طول 60 متر و رهاسازی و جمع آوری ماهی بوده است.

امینی افزود: پرورش همزمان ماهی و اردک در شالیزارهای شهرستان آمل چند سالی است به صورت بومی در منطقه دابو در حال انجام است و به وسیله اقدامات ترویجی و انتقال تجربیات کشاورزان به صورت چهره به چهره به طور روز افزونی در حال افزایش است.

وی یادآور شد: در این روش، به ازای هر هزار متر مربع شالیزار، 20 تا 25 قطعه جوجه اردک به زمین منتقل شده و تا زمانی که اردک در زمین های کشاورزی موجب خسارت به بوته های برنج نشود دوره پرورش در زمین شالیزاری ادامه خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل تصریح کرد: انجام این کار سبب مصرف کمتر کود شیمیایی در شالیزار می شود و جوجه اردک با شکار پروانه ساقه خوار و سایر آفات مهم مزارع برنج ، سهم بسزایی در کاهش مصرف سموم شیمیایی دارد.

امینی افزود: حرکت اردک در زمین شالیزاری، سبب خروج گازهای مضر از زمین شده و با ایجاد تحریک ریشه در گیاه برنج سبب ریشه زایی بیشتر و رشد بهتر و بیشتر گیاه برنج و افزایش محصول خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: تجربه تولید برنج ارگانیک در کشورهایی که از سال 1970 اقدام به این کار کردند نشان داده که تولید این محصول در گذر زمان به بیشتر از 6 تن شلتوک در هکتار برسد و ترویج این روش به وسیله کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی و طرح موضوع در کلاس های مدرسه در مزرعه و سایت الگویی ترویجی برنج در شهرستان آمل در سال های گذشته و امسال، باعث شده کشاورزان بیشتری ترغیب و تشویق به انجام این کار شوند.

انتهای پیام/س

برچسب ها: ساری ، ماهی ، اردک ، شالیزار ، پرورش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.