تکمیلی/ فابيوس:

نامشخص بودن اوضاع برنامه هسته اي ايران تا پايان مذاکرات/ توافق با ایران باید «قابل راستی آزمایی باشد

وزیر خارجه فرانسه گفت: مسائل درباره برنامه هسته ای ایران قبل از پایان زمان مذاکرات هسته ای مشخص نیست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران این خبر را شبکه تلویزیونی العربیه در خبری فوری به نقل از لوران فابیوس اعلام کرد.

این اظهارات در حالی است که شب گذشته دور دیگری از گفتگوهای هسته ای بین معاونان سیاسی ایران و اتحادیه اروپا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بیت المقدس، لوران فابیوس همچنین اعلام کرد هر گونه توافق با ایران باید «قابل راستی آزمایی باشد».

وزیر امور خارجه فرانسه روز یکشنبه در آستانه دیدار با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود در چهارچوب مذاکرات هسته ای تهران اعلام کرد هرگونه توافق با ایران باید «قابل راستی آزمایی باشد».

فابیوس که در کنفرانسی مطبوعاتی در بیت المقدس در کنار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و مخالف سرسخت توافقنامه هسته ای با ایران سخن می گفت، اعلام کرد « ما معتقدیم باید بی نهایت قاطع باشیم و در صورتی که قرار است به توافقنامه ای دست یابیم، این توافقنامه باید محکم باشد، به این معنی که باید قابل راستی آزمایی باشد ».

فابیوس هشدار داد در غیر این صورت این خطر وجود دارد که منطقه وارد مسابقه ای تسلیحاتی شود « زیرا به توافقنامه اعتمادی نخواهد بود و هر کس تلاش خواهد کرد به سلاح هسته ای مسلح شود ».

فابیوس قرار است روز دوشنبه در لوکزامبورگ با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و همچنین همتایان انگلیسی و آلمانی خود دیدار کند.

این در حالی است که ایران و گروه پنج به علاوه یک شامل چین، آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و آلمان بیست ماه است که مذاکرات فشرده ای را آغاز کرده اند.

توافقنامه نهایی که ایران و گروه پنج به علاوه امیدوارند تا 30 ژوئن به آن دست یابند، باید ویژگی صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را تضمین کند و در عوض مجازات های بین المللی که اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده است، لغو خواهد شد.

مسئله بازرسی های بین المللی از مراکز هسته ای ایران به ویژه پایگاه های نظامی یکی از نکات بسیار حساس مذاکرات است. کارشناسان دو طرف از ابتدای ماه ژوئن در وین، پایتخت اتریش گرد آمده اند و به طور مرتب از کمک های وزیران امور خارجه خود برخوردار می شوند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار