مجید مجیدی در نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله (ص)»:

نام زیبای اسلام و رسول عظیم‌الشان ما را به سرقت بردند/ چهره پیامبر اسلام را در این فیلم نشان ندادیم

نشست خبری فیلم «محمد رسول الله (ص)» به کارگردانی مجید مجیدی در لوکیشن این اثر سینمایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری فیلم «محمد رسول الله (ص)» در محل لوکیشن اصلی این فیلم با حضور جمعی از خبرنگاران و دست‌اندرکاران این پروژه برگزار شد.

در ابتدا مجید مجیدی کارگردان این اثر با تشکر از میهمانان و اهالی رسانه و تشکر ویژه از دکتر سرافراز رئیس صدا و سیما به خاطر همکاری در پوشش خبری این نشست و تبریک ایام مبارک دهه کرامت گفت: واقعیت این است که خود من فیلم را تقدیم به ساحت مقدس امام رضا (ع) کرده بودم. دوست داشتم این نشست در حرم آقا امام رضا (ع) برگزار می‌َشد تلاش کردم که این اتفاق بیفتد اما مسئولان وقت فعلی آستان قدس رضوی همکاری نکردند و دعوت ما را لبیک نگفتند به هر حال امیدواریم در موقعیت مناسب در آستان قدس رضوی حضور داشته باشیم و از همین جا از راه دور سلامی خدمت آقا امام رضا (ع) عرض می‌کنیم.

وی در خصوص مقدمه ساخت این فیلم گفت: حدود 8-9 سال پیش جشنواره دانمارک بزرگداشتی برای من گرفته بود که مصادف شد با توهین‌هایی به ساحت مقدس پیامبر (ص) در روزنامه و جراید آنها به وجود آمد و کاریکاتورهایی که کشیده شده بود. من فکر کردم چه طور می‌توانم در این کشور حضور داشته باشم و از من تقدیر کنند اما به باورها و اعتقادات توهین کرده باشند، من طی نامه‌ای دوستانه از رئیس وقت آن جشنواره تشکر کردم و گفتم نمی‌توانم در فستیوالی حضور پیدا کنم که به مقدس‌ترین و ارزشمندترین باورهای اعتقادی ما توهین کرده باشد، این موضوع تمام شد اما مدت‌ها فکر می‌کردم که چرا ما درطی سال‌‌هایی که هجمه‌های متعددی نسبت به اسلام وارد می‌شود کاری انجام نمی‌دهیم و فقط دنبال واکنش هستیم و واکنشی عمل می‌کنیم تا بعد واکنش‌های ما را در رسانه‌های خودشان تصویر کنند و در واقع این خشونت را عینی و تصویری نیز نشان دهند.

مجیدی ادامه داد: به این فکر افتادم که ما باید عملی را انجام دهیم حالا فارغ از این که اعتقاد بنده بر این است که ما در این حوزه و موضوع معرفی فرهنگ اسلام و جهان اسلام بسیار کوتاهی کردیم و معتقدم همکاری جهان اسلام باعث شد که دنیای غرب بتواند یا از سر جهل و یا به یک برنامه ریزی که به عنوان اسلام‌هراسی از آن نام می‌بریم یک قرائت زشتی از اسلام به وجود آورند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در این اتفاق می‌بینیم که برخی از کشورهای اسلامی نیز با آنها هم‌پیمان می‌شوند و دلارهای خود را صرف فجایع جنگ‌هایی مانند سوریه، یمن، افغانستان و ... می‌کنند. لحظه به لحظه تصویری بعد از اسلام را نشان می‌دهند. تصویری که هیچ نسبتی با دنیای اسلام ندارد.

این کارگردان بیان کرد: معتقدم نام زیبای اسلام و رسول عظیم‌الشان ما را به سرقت بردند. من در واقع بنای این شکل صحبت کردن را نداشتم اما به عنوان یک درد می‌گویم که چرا ما تا به این حد در طول سال‌ها در فضای فرهنگی نسبت به پرداختن به ساحت مقدس پیامبر اکرم بی‌توجه بودیم؟ به عنوان نمونه در حوزه سینما باید دید تا چه حد به پیامبران ما پرداخته شده است. راجع به پیامبر دو فیلم کار شد یکی در سال‌های دور یکی در حال حاضر که قرار است چند روز آینده این فیلم به نمایش درآید. آیا دو فیلم برای پیامبر عظیم الشان ما کافی است؟

وی افزود: باور من در این است که ما باید ارائه طریق کنیم و راه درست نشان دهیم، باید قرائت درستی از اسلام را انجام دهیم و اگر این کار را نکنیم آنها چهره دیگری از اسلام را معرفی خواهند کرد و ما با همین نگاه از هفت سال پیش برای ساخت این فیلم شروع به کار کردیم و از همه عوامل و دست‌اندرکارانی که بر تولید این اثر ما را یاری کردند، تشکر می‌کنیم.

مجیدی در خصوص تاریخ اکران و جزییات دقیق فیلم اظهار داشت: این فیلم چهارم شهریور در ایران به مناسبت میلاد امام رضا (ع) نمایش داده می‌شود و همزمان با آن در جشنواره مونترال پخش خواهد شد. آقای صابری مدیرعامل موسسه نور تابان در مورد پخش این فیلم تدابیر ویژه‌ای اندیشیده که جای تشکر دارد.

وی عنوان کرد: این فیلم در واقع با این نگاه ساخته شد که یک وفاق در جهان اسلام به وجود آورد. من به خاطر این موضوع مقطعی از زندگی پیامبر (ص) انتخاب کردم که کمتر چالش‌برانگیز باشد و اعتقاد بنده بر این است که این فیلم بتواند اتحاد خوبی را در جهان اسلام بوجود آورد.

این کارگردان اظهار داشت: این که تا حدودی فضاهای مختلفی برای این فیلم در کشورهای غربی بوجود آمده و در مورد آن قضاوت کردند بدون اینکه فیلم را دیده باشند. با توجه به این موضوع ما بارها تاکید کردیم چهره مقدس پیامبر را نشان ندادیم اما همچنان ادعا می‌کنند که چهره نشان داده شده است.

مجیدی در خصوص بحث بازاریابی و حضور در بازارهای جهانی بیان کرد: از طرف کشورهای غربی و اسلامی درخواست‌های بسیاری داشتیم که همه این‌ها را به اولین نمایش فیلم در جشنواره مونترال موکول کرده و امیدواریم که در آنجا اتفاقات بزرگی در حوزه بازاریابی برای فیلم بیفتد.

وی با اشاره به ساخت سری‌های دوم و سوم فیلم «محمد رسول الله (ص)» گفت: توفیق ساختن سری دوم و سوم به حال و حس چیزی که در آدم به وجود بیاید، بستگی دارد تا بتوان به این موضوع پرداخت. طی این هفت سال انرژی زیادی از ما تحلیل رفته است پس برای ساخت سری‌های بعد بازگشت انرژی، مطالعات جدیدتر، کمی فاصله گرفتن از اثر، از دور نگاه کردن به آن، نمایش در جاهای مختلف و نقد آن لازم است تا با یک فاصله‌گذاری به اثر بعدی نگاه کنم.

مجیدی ادامه داد: به نظر من شیوه ساخت ذکر شده شیوه درست‌تری خواهد بود اما اینکه این جریان ادامه خواهد داشت باور ما بوده و هست چون ساخت این شهرک با این نیت بوده با تولید چنین آثاری یک نهضت فرهنگی در جهان اسلام و این حوزه بوجود آید و از همین تریبون از همه در داخل و خارج دعوت می‌کنم که با همکاری و کمک به همدیگر فیلم‌های زیادی در این حوزه بسازیم. مضاف بر این که با مهندسی‌های طرح شده لوکیشن‌ اصلی فیلم سی‌سال باقی و پا برجا خواهد ماند.

وی افزود: غیر از تمهیدات توزیع و پخش و اشاعه فرهنگ که در دستور کار موسسه نور تابان قرار دارد. بازگشایی این مکان و در معرض دید مردم قرار دادن آن از دیگر اهداف این موسسه خواهد بود تا مردم به تجربه‌های دینی و اسلامی خود بیافزایند.

مجیدی تصریح کرد: هزینه‌ای که ما برای چهره رحمانی پیامبر پرداخت می‌کنیم در قبال منزلت ایشان بسیار ناچیز است اما به اعتقاد من این فیلم در عرصه گیشه به واسطه حضور پیامبر اسلام در ایران و در عرصه بین المللی توفیقات خوبی را به دست خواهد آورد و در این خصوص و در این فیلم جدا از هر بحثی از ظرفیت‌های بسیار خوب و حرفه‌ای استفاده کردیم و می‌توان گفت از همان ابتدا به مقوله تجاری فیلم فکر شده بود.

وی افزود: این فیلم به خاطر حضور رحمانی پیامبر اسلام و نشان دادن رفتار و اخلاق پاک و مطهر ایشان در زمینه‌های مختلف زندگی پتانسیل‌هایی به فیلم بخشیده که با هر تفکر، فرهنگ و باوری ارتباط برقرار خواهد کرد و من به این موضوع ایمان دارم.

مجیدی در خصوص دستاوردهای فیلم «محمد رسول الله (ص)» عنوان کرد: به جهت معماری و ثبت وقایع تاریخی دستاوردهای مهمی را به دنبال خواهد داشت و بعد دیگر آن آوردن تجهیزات فنی پیشرفته و به روز دنیا است که به سینمای ایران کمک زیادی خواهد کرد.

این کارگردان در خصوص چگونگی تبلیغات فیلم گفت: تبلیغات ما از امروز آغاز شده که جا دارد از سازمان زیباسازی شهرداری و شخص قالیباف تشکر کنیم که توانست تعامل خوبی بین فضای هنری کشور و زیباسازی شهرداری به وجود آورد و از طرفی تک تک تصاویر این فیلم  به خاطر عکاسی و تصویربرداری درخشان عوامل حرفه‌ای مثل یک تابلو نقاشی است و حیف بود در معرض دید عموم قرار نگیرد و به این خاطر بدون درج نام و عنوان به بهترین شکل آن را به عرصه دید عموم قرار دادیم. خود من هم به دلیل نوع ظرفیت‌های این فیلم دارد تمایل نداشتم تبلیغات مانند تبلیغات رایج باشد.

وی در مورد مدت زمان فیلم و تفاوت آن با جشنواره بیان کرد:‌ در برخی موارد دیده شده نسبت به این مقوله نگاه غیر کارشناسانه‌ای شده که غیر قابل قبول است. ما در مونتاژ و راف کات اولیه‌ای که انجام داده‌ایم زمان فیلم چیزی حدود 5 ساعت و 30 دقیقه شد که هنور هم جا دارد که صحنه‌هایی را به آن اضافه کرد، ما این تایم را کنار گذاشتیم و فکر می‌کنم با تمهیداتی که در نظر داریم به 6 ساعت هم برسد که با این نگاه و بعد از پخش جهانی سریال هشت یا نه قسمتی آن را نیز بسازیم.

کارگردان «بچه‌های آسمان» افزود: قبل از اکران عمومی، فیلم را در جاهای مختلف در معرض دید قشرهای مختلف جامعه از داخل و خارج گذاشتیم که این موضوع به ما کمک کرد تا تمهیداتی در زمانبندی آن در نظر بگیریم که باعث شد 24 دقیقه از فیلم کوتاه و 6 دقیقه از صحنه‌هایی در آن نبود به آن اضافه شود که در مجموع 18 دقیقه از فیلم بیرون آمده و تایم دقیق فیلم به دو ساعت 58 دقیقه رسید.

وی در خصوص حضور فیلم در جشنواره مونترال و واکنش‌های احتمالی نسبت به آن بیان کرد: اول اینکه نباید با این دیدگاه به جریان نگاه کنیم که همه افراد حاضر در مونترال کافر هستند و با دین هیچ نسبتی ندارند چون دین یک امر فکری است و ما با این نگاه جلو خواهیم رفت. اتفاقا به خاطر موضوع فیلم کنجکاوی‌ها نسبت به دیدن‌ آن بیشتر خواهد شد.

مجیدی افزود: در زمانی که بخشی از کارهای فنی فیلم در آلمان صورت می‌گرفت آن را به صورت آزمایشی و ارزیابی برای تعدادی از اهالی آلمان نمایش دادیم که با استقبال خوبی مواجه شد. به این دلیل امیدواریم در جشنواره مونترال اتفاقات خوبی برای فیلم رخ دهد و ایمان داریم که این اتفاق خواهد افتاد.

وی عنوان کرد: من مجددا از همین جا از تمام عوامل و دست اندرکارانی که در ساخت این پروژه عظیم ما را یاری کردند، تشکر می‌کنیم و از بازیگران خوب ایرانی که فکر می‌کنم بسیار توانمند هستند و توانایی‌ آنها در مواردی حتی از بازیگران خارجی نیز بیشتر است، قدردانی می‌کنم.

مجیدی در پایان صحبتهای خود گفت: ما حدود 1300 شهر داریم از این تعداد 800 شهر فاقد سینما هستند که به نظر من این موضوع بحران فرهنگی بزرگی است و نشان دهنده آن است که دولت‌های ما به ساحت فرهنگ کم توجهی کردند. به عنوان نمونه قبل از انقلاب با یک جمعیتی 30 میلیونی 520 سینما داشتیم اما الان با 80 میلیون جمعیت 300 سینما داریم که از این تعداد نیز حدود 60 تای آن فاقد نمایش است و این نگاه بیشتر دولت‌ها به حوزه فرهنگ را می‌طلبد تا سخاوتمندانه‌تر و جدی‌تر به حوزه فرهنگ نگاه کنند.

وی ادامه داد: اگر ما می‌خواهیم فرهنگ‌سازی کنیم باید هزینه‌های خوب و درست و به جایی خرج شود تا بتوانیم سطح و سلیقه مردم در این حوزه‌ها را بالا  ببریم و امیدواریم جدا از ساخت سالن سینما نگاه ویژه‌تری به مقوله فرهنگ و هنر شود. چون اگر فرهنگ فراموش شود بسیاری از مسائل را از دست خواهیم داد.

در ادامه محمد صابری در خصوص نحوه اکران فیلم بیان کرد: هم‌زمان با میلاد امام رضا (ع) و در تاریخ 4 شهریور ماه این فیلم در سینماهای کشور اکران خواهد شد. من قبل از پرداختن به تعداد سالن‌های سینما و تمهیداتی که در این حوزه توسط کمیته‌هایی که در بخش بین‌المللی و داخلی انجام شده توضیحاتی می‌دهم، یک دغدغه و نگرانی قبل از تولید فیلم بین سینماگران بود که با تولید این فیلم عظیم شاید تولیدات دیگر ما از لحاظ تجهیزات دچار مشکل شود اما به برکت این پروژه و تدبیر مجیدی این اتفاق رخ نداد بلکه در این حوزه جدیدترین و مدرن‌ترین تجهیزات تولیدی روز دنیا به ایران و صنعت سینمایی ما اضافه شد.

وی افزود: ما در حوزه نمایش هم طبق توصیه مجیدی قرار شد هیچ مزاحمتی برای هیچ فیلمی بوجود نیاوریم ما با همین نگاه ورود پیدا کردیم. تمام سینما‌های متقاضی اکران این فیلم هستند و من از همین جا از شورای صنفی نمایش تشکر می‌کنم که یک نگاه فاخر و ویژه به این فیلم دارد.

صابری ادامه داد: ما بدون هیچ گونه مزاحمتی برای دیگر فیلم‌ها قرارداد 45 سالن نمایش در تهران بستیم و سعی کردیم با تمام کاستی هایی که در بخش اکران و نوع کیفیت پخش سالن‌ها وجود دارد این فیلم را به بهترین شکل در سالن‌ها نمایش دهیم.

وی افزود: از طرفی با حمایت بنیاد مستضعفان و کمک سازمان سینمایی قصد راه‌اندازی 120 سالن دیگر در شهرهای مختلف را در دستور کار داریم که امیدواریم با حمایت مسئولان امر تا روز اکران فیلم این سالن ها راه‌اندازی شود. به جز صد سینمای دیگری که مد نظر داریم 98 سینما در سراسر کشور در 45 سالن در تهران امکان نمایش این فیلم را دارد.

در ادامه علیرضا شجاع‌نوری بازیگر نقش عبدالمطلب گفت: یکی از شانس‌های زندگی هنری من همکاری در این پروژه بود صرف نظر از محتوا و سوژه کار و خود نقش که بسیار دلنشین، آموزنده و رویایی بود کار کردن با تیم حرفه‌ای موهبت بزرگی بود که نصیب کمتر کسی می‌شود. من با وجود اینکه قبل از فیلمبرداری چهار ساعت گریم می‌شدم و بعد از فیلمبرداری دو ساعت زمان صرف پاک کردن آن می‌کردم اما واقعیت امر این است که یک لحظه بدون عشق سر صحنه حضور نداشتم و امیدوارم نتیجه کل کار و در مورد شخص من مورد قبول واقع شود.

محسن شاه‌‌ابراهیمی طراح صحنه این فیلم در پایان بیان کرد: مهمترین قدم در ساخت این پروژه پیدا کردن محلی بود که در آن قرار داریم و این فضا با آن ذهنیت زمان حضورم در مکه و دیدن آن مکان‌ها تقارن‌ زیادی داشت و به این جهت این مکان انتخاب شد. امیدوارم با موضوع ویژه و عوامل حرفه‌ای پشت کار وجود دارد مردم عزیز ما از دیدن فیلم استفاده‌های فراوانی بکنند.

گفتنی است  مهدی پاکدل، مینا ساداتی، محمد فوقانی، حمید تاج دولتی، علی هاشمی، علی‌اصغر خطیب‌زاده، کورش علی‌زاده، محمد عسکری، وحید کاشی، بهزاد رفیعی، پانته‌آ مهدی‌نیا، بهارک صالح‌نیا، بهاره نوزاد مقدم، مصطفی بافرونی، بیژن میرباقری و ... در نشست خبری فیلم «محمد رسول الله (ص)» حضور داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمود علیصوفیان
۱۲:۰۷ ۰۴ شهريور ۱۳۹۴
با عرض سلام و تبریک میلاد با سعادت ولادت هشتمین امام شیعیان حضرت امام رضا (ع) ، باید از همه دستندرکاران وتهیه کنندگان علی الخصوص کارگردان محترم فیلم محمد رسول الله تشکر کرد ودستشان را بوسید ایشان وسایرفیلمسازانی که در این عرصه تلاش میکنند واقعا دارند به جهان اسلام خدمت میکنند وبه مقابله فعالیت ها واقدامات عملیات روانی دشمن در عرصه رسانه می پردازند خداوند به این انسان های مخلص اجر عظیم عطا نماید .انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک اعدائهم اجمعین
Iran (Islamic Republic of)
javad
۱۶:۰۳ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
اجرتون با خدای مهربان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
سلام خدا بر حضرت محمد درود بر استاد مجیدی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۴۴ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
بی صبرانه منتظر دیدن این فیلم هستم بخصوص که کارای آقای مجیدی همشون عالین. اللهم صلی علی محمد و آل محمد
Iran (Islamic Republic of)
محبوب
۱۴:۱۰ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
دورد برسريازان عرصه فرهنگي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
اجرکم عندالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
درود بر شرفت