نظام سلامت صرفا به تربیت و تولید دندانپزشک می‌اندیشد

وجود نيروهاى حد واسط بين مردم و دندانپزشكان جهت ارتقاء بهداشت دهان و دندان ضروری بوده و در تمام دنیا به اثبات رسیده است‌.

دکتر نوید ناصری عضو شورایعالی نظام پزشکی درگفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص تعداد دانشکده‌های دندانپزشکی و تربیت نیروی متخصص اذعان داشت‌: در ده سال گذشته بدون كوچكترين آينده نگرى با صرف هزين‌هاى سرسام آور مبادرت به تأسيس ٥٠ دانشكده دندانپزشكى كرده‌ايم كه اكثراً كوچكترين ويژگى يك مركز آموزشى را نداشتند و هنوز هم ندارند، اما به اين سياست پافشارى مى‌كنيم.

وی در خصوص وضعیت سلامت دهان و دندان آحاد مختلف مردم گفت‌: متأسفانه در كليت نظام سلامت، بحث دندانپزشكى و درمانهاى مختلف آن و بهداشت دهان و دندان به عنوان يك اصل مهم در تأمين سلامت كلى فرد و سلامت جامعه ديده نمى‌شود. 

وی افزود‌: ديد غالب به دندانپزشكى در حد كشيدن دندان و دندان مصنوعى گذاشتن و احياناً پركردن ختم مى‌شود و موضوع پيشگيرى از بيماريهاى دهان و دندان كاملاً مغفول مانده است.

ناصری با انتقاد از اینکه هيچ تلاشى جهت فرهنگ سازى در زمينه رعايت بهداشت دهان و دندان صورت نمى‌گير‌د؛ خاطرنشان ساخت‌: بعضاً تلاشهاى كوتاه مدت نمايشى در بحث دهان و دندان با صرف هزينه‌هاى هنگفت در كشور صورت گرفته كه آثار بلند مدتى بجا نگذاشته است.

عضو شورایعالی نظام پزشکی با بیان اینکه متولیان نظام سلامت‌، حق خود مى‌دانند براى بخش خصوصى دندانپزشكى بصورتى كاملاً آمرانه تصميم گيرى نمايند؛ تصریح کرد‌: در اين مسير از نظرات كارشناسى متوليان بخش خصوصى دندانپزشكى كمترين استفاده‌اى هم نمى‌كنند كه البته اين معضل هميشگى، گريبانگير بخش دندانپزشكى كشور بوده است.

وی با انتقاد از اینکه در طرح تحول نظام سلامت هنوز شاهد ورود رسمى وزارت بهداشت به بحث سلامت دهان و دندان و دندانپزشكى نبوده‌ايم‌؛ اظهار داشت: هيچگونه درخواست يا اعلان جذب همكارى و هميارى در طرح  تحول به بخش خصوصى دندانپزشكى كه بيش از ٩٠ درصد خدمات دندانپزشكى را در كشور ارائه مى‌دهد نداشته‌ايم كه خود باعث افسوس فراوان است كه چرا از سوى متوليان امر از اين پتانسيل قوى هيچ درخواست هم انديشى و همكارى نمى‌شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار