باب کورکر: آمریکا سیاستی برای عقب راندن ایران در منطقه ندارد

سناتور جمهوری خواه ایالت تنسی گفت: ما سیاستی علیه ایران برای عقب راندن آن از منطقه نداریم.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس، «باب کورکر» سناتور جمهوری خواه کنگره آمریکا در خصوص توافق هسته ای ایران،  گفت: ما 12 جلسه استماع برای بررسی توافق هسته ای با ایران داشتیم، روندی ایجاد کردیم تا تمام سناتورها بتوانند اسناد را بازبینی کنند و آنچه را که این توافق می گوید به صورت کامل درک کنند و سپس  رای دهند. 

وی افزود: من می دانم مردم آمریکا این حق را دارند بدانند سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان در چه موضعی قرار دارند. می خواهم به مردم یادآوری کنم که بدون بازبینی توافق هسته ای با ایران کنگره هیچ نقشی در آن نخواهد داشت.حقیقت این است براساس نوع دولت ما، رئیس جمهور می تواند تصمیم گیرد که یک توافق را می خواهد به عنوان معاهده بپذیرد یا توافق قوه مجریه. توافق مجریه در دوره آن رئیس جمهور اجرا می شود و معاهده برای رئیس جمهور بعدی نیز الزام آور است.


کورکر اظهار داشت: بنابراین رئیس جمهور تصمیم گرفت مستقیما به شورای امنیت سازمان ملل متحد برود و برخی از تحریم هایی را که کنگره اعمال کرده است، بردارد. کنگره با اطلاع این موضوع قانونی را تصویب کرد که به ما حق بازبینی آنچه را که رئیس جمهور مذاکره کرد، می دهد تا بتوانیم از برچیده شدن تحریم های کنگره جلوگیری کنیم و بتوانیم این توافق را بپذیریم یا رد کنیم. کنگره گفته است که می خواهد نقشی داشته باشد حتی اگر نقشی در توافق قوه مجریه در نظر گرفته نشده باشد.

باب کورکر گفت:من مخالفت خود را با اجرای این توافق اعلام کردم. شما می دانید رئیس جمهور ابتدا هدف خود را پایان دادن برنامه هسته ای ایران اعلام کرد.

وی در اظهاراتی بی اساس مدعی شد: این مسئله با حمایت دو حزب در کنگره آمریکا روبرو شد. حقیقت این است که آنها هدف را برچیدن برنامه هسته ای ایران اعلام کردند اما این توافق اجازه صنعتی شدن این برنامه را به کشور پیشرو در حامی تروریسم دولتی در جهان می دهد و این کار را با تایید ما انجام می دهد.

سناتور جمهوری خواه کنگره آمریکا افزود: این اختلاف بزرگ در مقایسه با زمانی است که مذاکره را شروع کردیم. آیا رئیس جمهور آمریکا به این هدف رسیده است؟وی گفت که می خواهد در این مذاکرات چه کاری انجام دهد اما به چیزی غیر از آن رسیدیم. ما به جای بازرسی از هر زمان و هرمکان به روند بازرسی مدیریت شده رسیدیم و مسائلی است که به آژانس بین المللی انرژی هسته ای برمی گردد که موجب نگرانی شدید بسیاری از اعضا شده است. 


وی افزود: یکی از مشکل ساز ترین جنبه های این توافق این است که اهرم فشار مذاکره کنندگان که کشور ما یکی از آنها بود، ما را در موضعی قرار داد که می توانستیم برای پایان دادن به برنامه آنها مذاکره کنیم اما آنچه که اتفاق افتاد این بود که این اهرم به سمت ایران تغییر کرد. آنها قرار است میلیاردها دلار دریافت کنند. بسیاری فکر می کنند که این رقم حدود صد میلیارد دلار است اما اندازه اقتصاد آنها چهارصد میلیاردو ششصد میلیون دلاراست و ما قرار است نه ماه دیگر حدود صد میلیارد دلار را برای آنها آزاد کنیم که این رقم بیست و پنج درصد اقتصاد آنها است. رئیس جمهور و دیگران گفتند که مقداری از این رقم قرار است برای حمایت از تروریسم هزینه شود و ما از آن اطلاع داریم. مطمئنا این رقم در 9 ماه آینده بر آنچه که آنها در حال انجام آن هستند، تاثیر خواهد گذاشت.

وی گفت:ایران پس از 9 ماه در برابر فشار ما علیه نقض توافق، تروریسم ،نقض حقوق بشر حرفی برای گفتن خواهد داشت زیرا بیشتر تحریم ها در آن زمان برداشته شده اند و پول خواهد داشت، ا قتصاد آنها در حال رشد خواهد بود. بنابراین به جای این که ما اهرم علیه آنها داشته باشیم آنها این اهرم را علیه ما خواهند داشت. 

کورکر افزود: ما می دانیم سیاستی در خاورمیانه برای عقب راندن ایران نداریم. ما چه فشاری می توانیم در برابر اقدام آنها برای تامین موشک های حماس جهت شلیک به اسرائیل انجام دهیم. ما چه فشاری می توانیم دربرابر آنچه که حزب الله در لبنان و سوریه در حال انجام آن است، انجام دهیم. ما چه فشاری می توانیم به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، وارد کنیم. 

سناتور کورکر گفت: ایرانی ها می گویند ما فکر می کنیم حرف های شما غیرمنصفانه است و ما فقط می خواهیم برنامه خود را از سر گیریم. من نمی دانم به چه دلیل در نشست آخر در ژنو ما موافقت کردیم تحریم تسلیحات متعارف را پس از پنج سال برداریم. این مسئله چه ربطی به پرونده هسته ای داشت. ما سپس برداشتن تحریم فناوری موشک بالستیک در هشت سال را پذیرفتیم. این توافق برای چه بود. در این توافق لحن عجیب و غریبی وجود دارد. در آن گفته شده است ما فورا تحریم آزمایش موشک بالستیک را برمی داریم. همه ما در اینجا و بینندگان می دانند که ایران نیاز واقعی به این برنامه ندارد. اجازه دهید یک بار دیگر بگویم. ایران کشوری است که نوزده هزار سانتریفوژ دارد که ده هزار آن فعال است.تاسیسات زیرزمینی در فوردو دارد. آنها تاسیسات اراک را دارند که پولوتونیوم تولید می کند. آنها همه نوع تحقیقات و توسعه را دارند و این توافق تحقیق و توسعه بیشتر در زمینه سانتریفوژ را تایید می کند. حقیقت این است که این مسئله راه را برای آنها هموار می کند و زمان مناسبی برای آنها فراهم می کند تا در موضعی قرار گیرند که زمان گریز هسته ای صفر داشته باشند و دقیقا این چیزی است که رئیس جمهور نیز گفته بود تا سیزده سال آینده به آن خواهند رسید.
 
وی در ادامه در اظهاراتی بی اساس، مدعی شد: آنها این توافق را پذیرفتند و به اجرای این توافق ادامه می دهند و در آن موضع قرار خواهند گرفت. این در حالی است آنها نیاز واقعی ندارند. برخی می گویند آنها واقعا نیاز دارند فناوری ایزوتوپ پزشکی را دنبال کنند. شاید آنها برای این کار از پانصد سانتریفوژ استفاده کنند. فکر کنید. ایران کشوری است که یک راکتور دارد. کشوری است که می تواند اورانیوم غنی شده را برای تامین انرژی آن بخرد. آنها می توانند به صورت ارزان آن را در بازار تهیه کنند اما در عوض تمام جامعه خود را در معرض تحریم های شدید قرار داد که به خانواده ها آسیب زد. آنها سالها این کار را برای آنچه که نیاز واقعی به آن ندارند، انجام دادند و فقط برای یک مسئله به آن نیاز دارند و همه ما این را می دانیم. علتش این است که آنها می خواهند در موضع تبدیل شدن به کشور مسلح به سلاح هسته ای قرار گیرند.اجازه دهید یک بار دیگر بگویم. همه سناتورها بجز یک نفر از این روند(بازبینی توافق) حمایت کردند.

سناتور جمهوری خواه کنگره گفت: مردم آمریکا این حق را دارند تا بدانند مقامات ما و ما در این توافق مهم در کجا ایستاده ایم . من می دانم افراد در حمایت و مخالفت از این توافق قویا صحبت کردند اما من امیدوارم در نهایت صحبت ها درباره مانع تراشی در رای گیری درباره توافق ایران خاتمه یابد. ما به حوزه های انتخاباتی خود گفتیم که می خواهیم این توافق را بازبینی و درباره آن رای دهیم اما در اظهارات مجدد می گوییم ما قصد داریم در رای گیری درباره آن مانع تراشی کنیم و واقعا نمی خواهیم افراد درباره آن رای دهند.من امیدوارم همه ما بتوانیم با رای دادن درباره این توافق نظر خود را بیان کنیم.ما معتقدیم این به نفع کشور است.

باب کورکر گفت: ما دلایلی برای رای دادن به آن داریم. ما قانونی را تصویب کردیم که به ما اجازه می دهد بحث کنیم و سپس رای دهیم. من با اشتیاق آنچه را که رهبر معظم گفت، خواندم. من فکر می کنم وی در حال در پیش گرفتن جانب احتیاط است و تردیدی نیست وی قرار است این توافق را به پارلمان بفرستد و به آنها اجازه دهد رای دهند و درباره آن بحث کنند. من امیدوارم در اینجا به شهروندان کشور ما همین احترام شود و انتظار دارم سناتورها و اعضای کنگره فرصت رای گیری درباره سیاستی که این کشورها در خصوص آن مذاکره و توافق کردند، داشته باشند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار