میخائیل اولیانوف: وزرای ايران و 1+5 احتمالاً 28 سپتامبر در نيويورک ديدار می‌کنند

رئیس اداره کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد ممکن است وزرای ایران و گروه 1+5، ششم مهر درباره توافق هسته‌ای تبادل نظر کنند.

میخائیل اولیانوف: وزرای ايران و 1+5 احتمالاً 28 سپتامبر در نيويورک ديدار می‌کنندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، میخائیل اولیانوف، رئیس اداره کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه، اعلام کرد ممکن است ایران و گروه 1+5، بیست و هشتم سپتامبر (6 مهر) در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، درباره برنامه اقدام هسته ای ایران تبادل نظر کنند. 

میخائیل الویانوف در مصاحبه با این خبرگزاری گفت: «طرح هایی برای رایزنی های فنی کارشناسان در وین در تاریخ بیست و دوم سپتامبر (31 شهریور) وجود دارد. همچنین قرار است بیست و هشتم سپتامبر نشستی میان ایران و گروه 1+5 در سطح وزیران در نیویورک برگزار شود؛ اما ممکن این برنامه تغییر کند.»

میخائیل یولیانوف در بخشی دیگر از سخنانش اعلام کرد:" به لحاظ فنی ، ایران هیچ تهدیدی برای اروپا نیست زیرا موشک های ایران کمتر از دو هزار کیلومتر برد دارد و هیچ نشانه ای از تلاش تهران برای افزایش برد موشک های خود به چشم نمی خورد."

وی افزود: "حتی اگر تهران بخواهد برد موشک های خود را افزایش دهد بدون کمک خارجی قادر به این اقدام نخواهد بود. در همین رابطه بهتر است به خاطر داشته باشیم که سال ها تحریم علیه ایران مانع از انتقال فن آوری موشکی به این کشور شد . چند ماه دیگر این تحریم ها لغو می شود؛ اما محدودیت های جدی در این زمینه مطابق با توافق جامع بر سر برنامه هسته ای ایران همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند."

وی ادامه داد: "انتقال فن آوری موشکی تنها مطابق با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل برای هر مورد به مدت هشت سال امکان پذیر خواهد بود و گمانه زنی در خصوص تهدید موشکی ایران حربه ای از جانب آمریکا برای مختل کردن توان هسته ای روسیه است."

وی خاطر نشان کرد: دلیل کافی برای باور این مسئله داریم که گمانه زنی درباره تهدید موشکی ایران، حربه آمریکا برای اجرای پروژه ای است که هدفی جز مختل کردن توان هسته ای روسیه و درگیر کردن متحدان اروپایی در رویارویی نظامی طولانی مدت با این کشور ندارد که منعکس کننده منافع آمریکاست. 


میخائیل اولیانوف همچنین اعلام کردک مسکو و تهران همه تلاش خود را می کنند تا به سرعت توافقنامه ای در زمینه خارج کردن اورانیوم غنی شده از ایران امضا کنند. 

اولیانوف در مصاحبه اسپوتنیک گفت: « همکاری فشرده در زمینه (خارج کردن اورانیوم غنی شده از ایران) بین شرکت روس اتم روسیه و سازمان انرژی اتمی ایران ادامه دارد.» 

وی افزود: «هر گونه تلاش ممکن در حال انجام است تا این توافقنامه در سریع ترین فرصت ممکن امضا شود.» 

وی تصریح کرد: « سازوکاری مؤثر برای حل و فصل مسائل مناقشه انگیز در ارتباط با دسترسی آژانس به تاسیسات در ایران ایجاد شده است. این بدان معناست که در عمل، هر دلیلی که موجب تردید آژانس در خصوص ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران شود، یا هر گونه مخالفت ایران با درخواست آژانس برای دسترسی بازرسان به تاسیسات مورد نظر آژانس،‌ رفع شده است و روند موافقت با دسترسی به تاسیسات هسته ای ایران کمتر از یک ماه به طول خواهد انجامید.» 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار