"تبلت" همدم همیشگی کودکان امروزی

ارتباطات و فناوری های دیجیتالی هر روز با کودکان عجین تر می شوند و در این بین کودکان از بدو تولد در معرض این فناوری قرار می گیرند.

به گزارش گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اوقات فراغت کودکان امروزی دیگر شباهت و قرابتی با کودکی سال های پیش ندارد. کودکان به جای بازی کردن با هم سن و سالانشان، سرگرم بازی با تبلت و موبایل هستند که گاهی استفاده آنها از این وسایل ساعتها زمان می‌برد و ارتباط آنها را با دنیای اطرافشان قطع می‌کند.

آمار فروش تبلت و موبایل افزایش چشم‌گیری یافته و هنگامی که والدین در خانه از تکنولوژی استفاده می کنند، فرزندان نیز نسبت به استفاده از آن کنجکاو و ترغیب می‌شوند.


این در حالی است که استفاده زود هنگام کودکان از تکنولوژی می‌تواند تبعاتی به همراه داشته باشد که گاهی والدین به علت مشغله‌های زیاد از آنها بی‌خبرند. همین تغییر سبک سرگرمی و اوقات فراغت کودکان دغدغه و مسئله بسیاری از کارشناسان و والدین شده و آن ها را نگران کرده است. 

به طور کلی استفاده از انواع رسانه ها به تلویزیون و اینترنت اختصاص پیدا می کند و کودکان حداقل سه ساعت در روز به تماشای تلویزیون مشغول هستند که استفاده از این رسانه در هشت سال گذشته به بالاترین میزان خود در میان کودکان غیر محصل رسیده است.

دکتر داوودی روانشناش و جامعه شناس در مصاحبه با خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص سرگرمی های امروزی کودکان و استفاده آنان از تلفن هوشمند و تبلت در سنین پایین گفت: کودکان از سنین پایین آشنایی کامل با تلفن های هوشمند و تبلت پیدا می کنند و به جای اسباب بازی های معمول و کتاب های داستانی و سرگرم کننده از این فناوری های استفاده می کنند.


وی ادامه داد: گاهی پیش می آید که والدین گرامی برای سرگرم کردن کودکانشان بدون در نظر گرفتن سن و سال آن ها تبلت و تلفن های هوشمند را به آنان می سپارند و به فکر این نیستند که شاید این موضوع تبدیل به یک عادت شود و چه اثرات منفی می تواند داشته باشد.

وی با بیان اینکه شاید امروزه کتاب و کتاب خوانی کمی برای کودکان کمرنگ شده باشد و بیشتر توجه آن ها به سمت دنیای فناوری و اینگونه سرگرمی ها باشد گفت: والدین معمولا ترس از این دارند که به دست کودکان خود کتاب دهند و آنگاه سوالات فرزندانشان شروع شود مثلا بابا این چیه؟مامان این عکس چی میگه؟

داودی افزود: علت اساسی که والدین به دست فرزندانشان تلفن هوشمند و تبلت می دهند شاید این باشد که می خواهند از دست کودک رهایی پیدا کنند که دیگر کودک از آن ها سوال و جواب نپرسد و به تعبیری مزاحم آن ها نشوند.


این روانشناس در پایان افزود: حال باید توجه داشته باشیم كه اگر برای اوقات فراغت کودکان هدف‌گذاری نشود، به طور حتم این اوقات زاید به نظر می‌رسد عواقب جبران ناپذیری در انتظار آنها خواهد بود.

گزارش از فائزه نوروزبیگی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار