گرامی داشت حافظ در اینستاگرام بعیدی نژاد + اینستاپست

بعیدی ن‍ژاد با انتشار پستی اینستاگرامی روز حافظ را گرامی داشته است.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمید بعیدی نژاد با انتشار پستی اینستاگرامی، از "گوته" فیلسوف آلمانی و روز حافظ گفته است. گوته در عین حال که شاعری عمیق و حساس است، سیاستمداری مجرب و کارکشته و دانشمندی مبتکر و بزرگ محسوب می شود. اگر چه به مکتب خاصی تعلق ندارد، لیکن شاهکاری از خود به جا گذاشته است که نه تنها بر تمام ادبیات آلمان سایه افكنده، بلکه چون تاجی بر تارک ادبیات اروپایی می درخشد.

وی نوشت: امروز بيستم مهرماه روز حافظ است و حافظ مريدان زيادي در ايران و جهان دارد كه گوته يكي از آنهاست. نقادان ادب جهان ،" گوته" اديب بزرگ آلماني را یکی از ارکان چهارگانه ادب جهان نام داده اند كه با كتاب خود "فاوست" خود را جاودانه كرد. وي از جمله اثر مهمي به نام دیوان غربي شرقی دارد كه یکی از بزرگ ترین آثار ادبی آلمان و اروپا به شمار می آید. گوته اين كتاب را با الهام از فلسفه شرقي و حافظ نوشته است.


وي همواره با شیفتگی و دلبستگی درباره حافظ سخن ميگويد كه از جمله، اينها كلام اوست : ای طبع سخنگوی من، اکنون که از حافظ ملکوتی الهام گرفته ای، به نیروی خود نغمه سرایی کن و آهنگی ناگفته پیش آر، زیرا امروز پیرتر و جوان تر از همیشه ای... حافظا ، آرزو دارم از شیوه ی غزل سرایی تو تقلید کنم . همچون تو قافیه پردازم و غزل خویش را به ریزه کاری های گفته ی تو بیارایم.

نخست به معنی اندیشم و آن گاه بدان لباس الفاظ پوشانم . هیچ کلامی را دو بار در قافیه نیاورم ؛ مگر آن که با ظاهری یکسان معنایی جدا داشته باشد . آرزو دارم همه ی این دستورها را به کار بندم تا شعری چون تو ای شاعر شاعران جهان سروده باشم ای حافظ. 
ای حافظ ، ای حامی بزرگوار ، ما همه به دنبال تو روانیم تا ما را با نغمه های دل پذیرت در نشیب و فراز زندگی رهبری کنی و از وادی خطر به سوی سرمنزل سعادت بری .

حافظا ، خویش را با تو برابر نهادن جز نشان دیوانگی نیست . تو آن کشتی ای هستی که مغرورانه باد در بادبان افکنده است تا سینه ی دریا را بشکافد و پای بر سر امواج نهد و من آن تخته پاره ام که سیلی خور اقیانوسم . در دل سخن شورانگیز تو گاه موجی از پس موج دگر می زاید و گاه دریایی از آتش تلاطم می کند ، اما این موج آتشین مرا در کام خویش می کشد و فرو می برد . با این همه ، هنوز در خود جرات اندکی می یابم که خویش را مریدی از مریدان تو شمارم ؛ زیرا من نیز چون تو در سرزمینی غرق نور زندگی کردم و عشق ورزیدم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.