دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هرمزگان خبر داد:

قاچاق سوخت غیراقتصادی شده است / کشف ۷۰ میلیون نخ سیگار قاچاق

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان هرمزگان گفت: اقدامات هوشمندانه موجب کاهش قاچاق بسیاری از اقلام در هرمزگان شده و از جمله قاچاق سوخت را غیراقتصادی کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، عزیزالله کناری بعدازظهر یکشنبه در نشست کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان هرمزگان به تشریح عملکرد این کمیسیون در شش ماه نخست سال جاری پرداخت و بیان داشت: با توجه به تبعات منفی بسیار بالای قاچاق کالا و ارز برای اقتصاد داخلی کشور و همچنین شرایط و موقعیت استان هرمزگان به عنوان یک استان ساحلی و مرزی با بیش از هزار کیلومتر مرز مشترک آبی با کشورهای ساحل جنوبی دریای عمان و خلیج فارس، کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان هرمزگان با مدنظر قرار دادن تمامی ابعاد این موضوع، شیوه مبارزه را با تاکید بر انجام کار اطلاعاتی و مبارزه هوشمندانه از طریق شناسایی سرباندها و مسیرهای اصلی عبور قاچاق و برخورد با محموله‌های بزرگ قرار داده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس طی شش ماه نخست سال ۹۴ با انجام مبارزه هوشمندانه و هدفمند، شاهد رشد قابل توجهی در کشف اقلام متعدد قاچاق در هرمزگان بودیم به گونه‌ای که در برخی اقلام این رشد به بیش از دو هزار درصد نیز رسید و بیش از ۲۰ برابر رشد داشته است.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان هرمزگان در ادامه از کاهش قاچاق سوخت در این استان خبر داد و تصریح کرد: اقدامات هوشمندانه موجب کاهش قاچاق بسیاری از اقلام در هرمزگان شده و از جمله قاچاق سوخت را غیراقتصادی کرده است.

کناری افزود: میزان کشفیات قاچاق سوخت طی شش ماه اول سال جاری در هرمزگان به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۹۱ درصد کاهش یافته است و از حدود ۱۹ میلیون لیتر کشفیات سوخت قاچاق در نیمه نخست سال قبل به حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر در سال جاری رسیده است و آرامش نسبی در سواحل و روستاهای ساحلی آلوده به قاچاق سوخت در هرمزگان حاکم است.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری هرمزگان همچنین به آمار کشفیات برخی دیگر از اقلام قاچاق در هرمزگان در شش ماه اول امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و گفت: میزان کشفیات سیگار قاچاق از ۳۵ میلیون نخ در شش ماه اول سال گذشته به بیش از ۷۰ میلیون نخ در سال جاری افزایش یافته که عمده این کشفیات مربوط به چند عملیات شناسایی مسیرهای عبور و کشف محموله‌های کلان است.

وی خاطرنشان کرد: میزان کشفیات البسه قاچاق از ۶۷۰ هزار ثوب به یک میلیون ثوب، تجهیزات ماهواره‌ای از ۵۷ هزار دستگاه به ۷۲ هزار دستگاه، گوشی تلفن همراه از صفر دستگاه به ۱۳ هزار دستگاه، کفش از سه هزار جفت به بیش از ۶۸ هزار جفت، لوازم آرایشی از ۳۷ هزار قلم به ۱۸۳ هزار قلم و مشروبات الکلی نیز از ۲۱۵ هزار بطری به ۲۵۶ هزار بطری طی شش اول سال جاری در هرمزگان افزایش یافته است.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان هرمزگان اضافه کرد: قاچاق دام سبک نیز با صدور مجوز صادرات، حذف شده و روند صادرات عادی آن با تعرفه صفر در حال انجام است.

شناسایی سرباندها و کنترل مسیرهای اصلی موجب افزایش موفقیت در مبارزه با قاچاق می شود

جاسم جادری استاندار هرمزگان نیز در این نشست با بیان این که استان هرمزگان در مبارزه با قاچاق ماموریتی ملی دارد، عنوان کرد: نیازمند هوشیاری بیشتری در امر مبارزه با قاچاق در هرمزگان هستیم و به دلیل تلاش های بسیار خوبی که از سال گذشته تاکنون صورت گرفته شاهد جدیت و تلاش گسترده در مبارزه با قاچاق در هرمزگان بوده‌ایم.

وی خواستار تجدید نظر در سیاست‌های مبارزه با قاچاق شد و افزود: نباید وقت خود را روی مسائل جزئی صرف کنیم و اگر شناسایی سرباندها و کنترل مسیرهای اصلی قاچاق را در اولویت قرار دهیم، موفقیت‌های بیشتری به دست خواهیم آورد.

استاندار هرمزگان همچنین بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های مردمی در مبارزه با قاچاق تاکید کرد و بیان داشت: مردم مرزبانان بسیار خوبی هستند و نیاز است به سمت عمومی کردن مبارزه با قاچاق برویم و از کمک مردم استفاده کنیم.

جادری تصریح کرد: رسیدگی به پرونده‌های کلان و اساسی قاچاق نیز باید در اولویت باشد و نباید توان خود را صرف پرونده‌های ریز کنیم.

وی با اشاره به اهمیت توجه به دو مقوله آموزش و پیشگیری در مبارزه با قاچاق، اظهار داشت: اجرای کامل طرح جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز در هرمزگان نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار