فراز و نشیب های تولید قارچ در کشور/ وقتی چراغ تولید خاموش می شود

تولیدقارچ در کشور به دلیل عدم ثبات بازار و نوسانات قیمت ها فراز و نشیب های بسیاری را تجربه کرده و این امر نتیجه ای جز کاهش ظرفیت تولید را نداشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کشورمان در تولید قارچ رتبه هفتم جهانی را در کارنامه خود به ثبت رسانده و در کنار سایر رقبا به امر صادرات می پردازد، این در حالیست که کشور چین به عنوان بزرگترین تولید کننده قارچ در دنیا مطرح است.

در حال حاضر تولید قارچ با وجود فرازو نشیب های بسیارتوانسته سالانه حدود 105 الی 120 هزارتن قارچ در کشور به ثمر برساند و بخشی از آن را به کشورهای عراق و حاشیه خلیج فارس صادر کند .

گفتنی است تولید کنندگان این واحدهای تولیدی این روزها با حداقل ظرفیت به امر تولید می پردازند و در این بین نوسانات شدید قیمت ها،کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان خود بر کسادی بازاراین محصول دامن زده است.

این گزارش حاکی از این است که از چند ماه گذشته وزارت جهاد با انجمن تولید کنندگان قارچ برای وضعیت ثبات قیمت ها تصمیمی مبنی بر افتتاح صندوق تضمینی قارچ راگرفته است تا تولید مازاد را به سمت صنایع تبدیلی هدایت کرده تا از این طریق از زیان مصرف کننده وتولید کننده جلوگیری کند.

اما نباید فراموش کرد که این طرح متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات معلق مانده و موجب شده که تولید کنندگان همچنان چشم انتظارحمایت از سوی دولت باشند.

محمد حسن افشار رئیس هیئت مدیره انجمن تولید کننده قارچ کشور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: براساس آمار وزارت جهادکشاورزی سال گذشته 105 هزار تن قارچ در کشور تولید شده و در سال جاری این رقم به 120 هزارتن خواهد رسید.

وی گفت: در برخی اوقات تولید کنندگان به سبب نوسانات شدید قیمت ها موفق به پر کردن سالن های خود نیستند که به همین دلیل با افزایش قیمت قارچ مواجه هستیم و از سویی با خرید کامپوست و پر کردن سالن های خود ،قیمت ها روند نزولی را پیش خواهند گرفت و همین امر موجب می شود تا واحد های تولیدی با حداقل ظرفیت کار کنند.

افشار در ادامه بیان کرد: عمده ترین صادرات قارچ کشور به عراق است که متاسفانه به خاطر دیدگاه خاص مردم عراق که در تابستان از مصرف قارچ امتناع میکنند تنها در شش ماه نخست سال2 هزارتن قارچ به ارزش ریالی 6 میلیون دلار به کشورهای امارات و همسایه شمالی صادر شده و از سویی با توجه به خنک شدن هوا پیش بینی می شود میزان صادرات به عراق ماهیانه 8 هزارتن و به کشورهای حاشیه خلیج فارس 2 هزارتن برسد.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولید کننده قارچ با اشاره به موانع صادرات افزود: با توجه به اینکه قارچ کالایی فاسد شدنی است صادرات آن باید از طریق هوایی صورت گیرد که متاسفانه به دلیل عدم حمایت دولت در پرداخت سوبسید و هزینه های بالای حمل ونقل این امر امکان پذیر نیست.

وی خاطر نشان کرد: هرچند که کیفیت قارچ چین در مقایسه با کشور ما از کیفیت پایینی برخوردار است اما نیروی کار ارزان و حمایت دولتش در پرداخت سوبسید باعث شده تا این صنعت رونق یابد و از بزرگترین تولیدکنندگان قارچ در دنیا به شمار رود .

افشار در ادامه بیان کرد: تولید300 هزارتن قارچ در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده، که لازمه این امر افزایش صادرات است و در حالیکه واحد ها به دلیل نوسانات قیمت ها با حداقل ظرفیت کار می کنند ومیزان تولید آن ها جوابگوی بازار داخلی نیست که باید چاره ای برای این صنعت اندیشید، از طرفی دولت نیز به سبب مشکلات بعد از تحریم محدودیت هایی در زمینه اعتبارات تولید کنندگان دارد .

رئیس هیئت مدیره انجمن تولید کننده قارچ تصریح کرد: قیمت قارچ از ابتدای سال جاری نوسانات بسیاری را تجربه کرده، به گونه ای که در حال حاضر با توجه به ایام محرم قیمت قارچ فله درجه یک 5 هزارتومان است و گفتنی است با توجه به قیمت تمام شده محصول، معدل زیان تولید کنندگان بابت هر کیلو قارچ 4 هزارو 200 تومان است.

قصه پرغصه تولید کنندگان قارچ به سبب نوسانات شدید قیمت ها و عدم ثبات بازار تمامی ندارد به گونه ای که آنها با وجود فرازو نشیب های تولید نمی توانند تصمیمی برای خرید کامپوست و پرکردن سالن های خود داشته باشند، اما نباید فراموش کرد که افتتاح صندوق تضمینی قارچ و حمایت های دولت می تواند آبی بر آتش نوسانات قیمت در بازار باشد که متاسفانه همچنان این طرح به سبب کمبود اعتبارات معلق مانده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۰۹ آبان ۱۳۹۴
سلام
من لیسانس مکانیزاسیون کشاورزی هستم،
ودر زمان برداشت گندم بعنوان ناظر فنی کمباین فعالیت می کردم دولت امسال ناظرین گندم رااستخدام کرد ولی برای ناظرین برداشت هیچ مصوبه ای اعلام نشد اونوقت چرا ؟
لطفا پیگیری کنید .
باسپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۰۶ آبان ۱۳۹۴
وزارت جهادکشاورزی به تولید کنندگان راهنمایی کندراهگشامیشودوتولیدکننده ومصرف کننده بلاتکلیف نمی مانند
آخرین اخبار