تلاش محققان برای تولید ترکیبات دارویی سودمند از گوجه‌فرنگی

پژوهش جدید مرکز مستقل آموزش و پژوهش در علوم گیاهی و میکروبی John Innes می‌تواند به تولید سطح صنعتی خاصی از ترکیبات طبیعی پزشکی سودمند منجر شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یک گروه از مرکز John Innes در انگلستان روشی را برای تولید مقادیر زیادی از ترکیبات مفید با پرورش آنها در گوجه فرنگی توسعه دادند. هر چقدر یک محصول بازدهی بیشتری داشته باشد، می‌توان از آن برای تولید مواد در مقیاس صنعتی استفاده کرد.

ترکیبات مورد بحث در فنیل پروپانوئیدها موجود هستند. آنها شامل موادی مانند Resveratrolها هستند که باعث طول عمر حیوانات می‌شوند و نیز ماده Genistein که در دانه‌های سویا یافت می‌شود و به نظر می‌رسد برای پیشگیری از برخی سرطان‌ها مفید باشد.

محققان برای دستیابی به گوجه‌فرنگی با چنین ویژگی‌هایی و تولید این مواد به یک گیاه رایج موسوم به thaliana Arabidopsis روی آوردند. این گیاه شامل پروتئین AtMYB12 است که ژن‌های مسوول فعال‌سازی مسیرهای متابولیک را که ترکیبات طبیعی تولید می‌کنند فعال می‌کند. در حال حاضر هر چه این پروتئین‌ها بیشتر باشند، ترکیبات بیشتری تولید خواهند شد.

AtMYB12 نه تنها میزان ترکیبات تولید شده را افزایش می‌دهد، بلکه باعث افزایش میزان انرژی که این گیاه به تولید آنها اختصاص داده نیز می‌شود و آن را به یک کارخانه فنیل پروپانوئیدهای بسیار موثر تبدیل می‌کند.

با در نظر گرفتن گوجه‌فرنگی به عنوان یک محصول با بازده بسیار بالا ، تولید بیش از 500 تن در هر هکتار می‌تواند جایگزین بهتری برای سنتز مصنوعی آزمایشگاهی باشد.

دکتر یانگ ژانگ، رهبر این پژوهش اظهار کرد: پژوهش ما یک ابزار عمومی برای تولید ترکیبات ارزشمند فنیل پروپانوئیدها در مقیاس صنعتی در گیاهان را فراهم می‌کند و به طور بالقوه به تولید سایر محصولات مشتق شده از اسیدهای آمینه معطر می‌پردازد.

این گروه بر این باورند که پژوهش درباره گوجه‌فرنگی ، زمینه‌ای قوی را برای تولید سریع و آسان ترکیبات دارویی فراهم می‌کند و این روش با کمی تغییر همچنین می‌تواند برای ایجاد ترکیبات دیگر استفاده شود.

یافته‌های این پژوهش در مجله Nature Communications منتشر شده است.

منبع: ایسنا
 برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.