همدان؛

ضرورت كاهش ميزان مصرف قند و شكر در پيشگيري از ابتلا به بيماري‎هاي غير واگير

مدير نظارت بر مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي دانشگاه، ديابت را نخستين عامل در بروز سكته‌هاي قلبي دانست و كاهش ميزان مصرف قند و شكر در پيشگيري از ابتلا به اين بيماري‎ها را ضروري برشمرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛دكتر محمد كاظم‌زاده با اشاره به سياست  اولويت كاهش مصرف قند و شكر از الگوي تغذيه‎اي مردم، گفت: آمار نشان مي‎دهد سرانه مصرف قند و شكر در كشور ما نسبت به وضع جهاني بسيار بالاست به طوري كه برآورد مي‎شود هر ايراني به طور متوسط سالانه مقدار 29 تا 30 كيلوگرم قند و شكر مصرف مي‎كند كه 10 كيلوگرم بالاتر از ميانگين جهاني است.

وي با يادآوري اينكه ديابت از پرهزينه‎ترين بيماري غدد در جهان است، افزود: در هر 10 ثانيه دو نفر به ديابت مبتلا مي‎شوند، در هر هشت ثانيه يك نفر جان خود را از دست مي‎دهد و يك و نيم ميليون نفر بر اثر اين بيماري قطع عضو مي‌شوند.

دكتر كاظم‌زاده، تغيير الگوهاي زندگي و محيطي را از مهمترين علل افزايش ابتلا به ديابت در ايران برشمرد و اظهار كرد: حدود 4 ميليون ايراني به ديابت مبتلا هستند و اين درحالي است كه نيمي از افراد از بيماري خود بي‌اطلاع هستند.

وي با بيان اينكه سن ابتلا به ديابت در ايران 10 تا 15 سال كمتر از ميانگين جهاني است، گفت: سن ابتلا به ديابت در دنيا 55 تا 65 سالگي است در حالي كه در ايران اين سن به 45 تا 50 سالگي كاهش مي‎يابد.

مدير نظارت بر مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي دانشگاه با اشاره به افزايش سكته‌هاي قلبي در كشور و عوامل تشديد كننده آن افزود: چهار عامل در بروز سكته‌هاي قلبي به صورت مستقل عمل مي‎كند كه نخستين عامل آن ديابت و عوامل بعدی به ترتيب چربي خون، فشار خون و مصرف سيگار است.

دكتر كاظم‌زاده تصريح كرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور كاهش مصرف قند و شكر برنامه راهبردي ويژه‎اي را در نظر گرفته كه در آن صنايع غذايي را به كاهش اين اقلام در محصولات خود ملزم كرده است.

وي با تأكيد بر كاهش مصرف اين مواد از سوي مردم از آنها خواست تا شيرين‎كننده‌هايي از جمله عسل، توت خشك، خرما و ميوه‎ها را جايگزين قند و شكر كنند.

انتهای پیام/گ



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.