گزارش نیویورکر: ترکیه، شریک نفتی داعش/ ردپای اردوغان و نزدیکان وی در تجارت نفتی داعش

"نیویورکر" در گزارشی نوشت: شواهدی وجود دارد که از تجارت نفتی داعش با ترکیه حکایت دارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وب سایت "نیویورکر" در گزارشی به بررسی تجارت نفتی گروه تروریستی داعش و ترکیه پرداخت.

در این گزارش آمده است: وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه با برگزاری یک کنفرانس خبری به بررسی تصاویر ماهواره ای پرداخت که موضوع آنها تجارت نفت داعش و ترکیه بود. در این تصاویر ماهواره ای، تعداد زیادی خودرو و کامیون دیده می شود که در جاده های خاکیِ شرق سوریه به سوی مرز ترکیه در حال تردد هستند. "آناتولی آنتونوف" – معاون وزیر دفاع روسیه -- گفت: "تصاویر ماهواره ای گرفته شده از شرق سوریه، گواه محکمی است که از تجارت نفت میان تروریست های داعش و مقامات ترکیه خبر می دهد." وی در ادامه افزود: "مقامات عالی رتبه ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور این کشور – و خانواده وی نیز درگیر این تجارت غیر قانونی هستند."
نگارنده این گزارش می نویسد: از زمان سرنگونی جنگنده روسیه به وسیله نیروی هوایی ترکیه، روابط مسکو و آنکارا دچار تنش شده است. رجب طیب اردوغان روسیه را به کشتار سوری ها متهم کرده است. اردوغان اظهار داشت: "اگر یک جنگنده روسی دیگر وارد حریم هوایی ترکیه شود، این اقدام را تلافی می کند. در مقابل، ولادیمیر پوتین – رئیس جمهور روسیه – نیز اظهار داشت: "ما دلایل کافی داریم که بگوییم سرنگونی هواپیمای سوخوی روسی با هدف تامین امنیت خطوط عرضه نفت داعش به ترکیه انجام شد."

نگارنده این گزارش می افزاید: بیشتر میدان های نفتی سوریه در استان "دیرالزور" دارد؛ کنترل بخش وسیعی از این منطقه به دست تروریست های داعش است. گروه تروریستی داعش در مناطق تحت کنترل خود از راه خراج و تصاحب اموال با ارزشی که در پست های ایست بازرسی از مردم می گیرد، امرار معاش می کند. این درحالیست که بخش وسیعی از منابع مالی داعش از میلیون ها دلار درآمد نفتی تامین می شود.   

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: "در حالیکه روسیه اردوغان را شریک تجاری داعش در بخش نفت می داند، آمریکا با تکذیب آن، رژیم اسد – رئیس جمهور سوریه – را به تجارت نفتی غیر مستقیم با داعش متهم کرده است. به ادعای مقامات آمریکایی، واسطه هایی وجود دارند که با خرید نفت از داعش، آن را به رژیم اسد می فروشند و یا به خارج و کشورهایی نظیر ترکیه صادر می کنند. آنها از شخصی به نام "جورج هاسوانی"  به عنوان یک واسطه میان تروریست های داعش و رژیم اسد نام برده اند؛ از این رو، درصدد تحریم وی بر آمدند. 

نگارنده این گزارش در پایان با استناد به گزارش های منتشر شده، ترکیه را به همدستی با برخی از سرکرده های داعش متهم کرده است و سیاستمداران این کشور را در تجارت سلاح و نفت با داعش همدست می داند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار