مصوبه دریافت جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری شرکت‌های دانش‌بنیان ابلاغ شد

ضوابط دریافت جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری و استقرار واحدهای صنایع پیشرفته و شرکتهای دانش‌بنیان به تصویب هیات وزیران رسید و ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با اعلام این خبر افزود: یکی از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان، عدم امکان دریافت جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری برای فعالیت در شعاع 120 کیلومتری تهران و سایر شهرهای بزرگ دارای محدودیت استقرار بود که به دلیل ویژگی‌های خاص این شرکت‌ها، مشکلی جدی در مسیر فعالیت این شرکت‌ها بود. بر همین مبنا از سال 1386 که ویرایش نخست لایحه حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تهیه می‌شد، این موضوع مدنظر قرار داشت و برای حل این معضل یک ماده ویژه پیش‌بینی شده بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه در سال 1389 طی ماده 8 قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، مصوب شد که شرکت‌های دانش‌بنیان مجازند مرکز فعالیت خود را در محدوده شهر تهران و دیگر شهرها با رعایت مقررات زیست محیطی مستقر کنند، ولی ضوابط اجرایی آن از سال 1389 تاکنون بصورت دقیق مشخص نشده بود.

ستاری افزود: البته در سال 1388 و 1392 با پیگیری‌های وزارت صنعت برای تسهیل ارائه جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری به واحدهای صنایع نوین، مصوباتی در هیات وزیران به تصویب رسید، اما به دلیل تعیین نشدن رده‌های زیست محیطی، در اجرا با مشکلاتی مواجه شده بود.

رده‌بندی زیست محیطی کالاهای دانش‌بنیان

ستاری با اشاره به برگزاری جلسات کارشناسی متعددی بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست در دو سال گذشته، اظهار کرد: این نشست‌ها نتایج خوبی به دنبال داشت و خوشبختانه برای حوزه‌های تولید کالای دانش‌بنیان بر مبنای میزان آلایندگی، رده زیست محیطی تعیین شد.

ستاری به سرفصل‌های اصلی رده‌بندی فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: فناوری زیستی، فناوری نانو، اپتیک و فتونیک، الکترونیک، کنترل و سخت‌افزارهای رایانه‌ای، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای کامپیوتری، تجهیزات پیشرفته ساخت، تولید و آزمایشگاهی، داروهای پیشرفته، وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی، هوافضا، انرژی‌های نو و محصولات پیشرفته (در حوزه‌های علوم شناختی، گیاهان دارویی و کشاورزی، نفت، گاز و پالایش و پتروشیمی، آب، خاک و هوا، معدن، فناوری‌های دریایی، ساختمان و راه‌سازی) از جمله این سرفصل‌ها هستند.

امکان استقرار شرکت‌ها در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد

ستاری با بیان این که بر اساس این مصوبه، شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای صنایع پیشرفته مجازند بر اساس رده‌بندی در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد مستقر شوند و جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری دریافت کنند، این موضوع را مزیت بسیار مهمی برای پارک‌های فناوری و مراکز رشد دانست و افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای صنایع پیشرفته بر مبنای رده‌بندی زیست محیطی، مجازند در محدوده شعاع 120 کیلومتری تهران و سایر شهرهای دارای محدودیت استقرار، در کاربری‌های صنعتی و کارگاهی داخل شهرها یا مکان‌های صنعتی مجاز، استقرار پیدا کنند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، ضمن اشاره به این که شرکت‌های دانش‌بنیانی که در حد آزمایشگاهی و سفارشی و قبل از تولید انبوه فعالیت می‌کنند، مشمول رده‌بندی نمی‌شوند، گفت: این شرکت‌ها می‌توانند در کاربری‌های مجاز تمام شهرها مستقر شوند و جواز تاسیس و پروانه بهره برداری دریافت کنند، اما شرکت‌های دانش‌بنیان که دارای تولید انبوه و صنعتی هستند، باید طبق رده‌بندی زیست محیطی مستقر شوند.

ستاری با بیان این که بر اساس ماده (5) این مصوبه، شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای صنایع پیشرفته از سوی کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان که دبیرخانه کارگروه در معاونت علمی و فناوری مستقر است، مشخص می‌شوند، تاکید کرد: متقاضیان باید در سامانه ارزیابی شرکتهای دانش‌بنیان (www.daneshbonyan.ir) ثبت نام کنند و مصوبه کارگروه، درباره هر شرکت متقاضی به سازمان صنعت، معدن و تجارت هر استان ابلاغ می‌شود.

ستاری با اشاره به این که بر اساس ماده 6 مصوبه، رده‌بندی برای فعالیتهای دانش‌بنیان که رده‌بندی زیست محیطی آن، تاکنون مشخص نشده در کمیته‌ای به مسؤولیت سازمان حفاظت محیط زیست تعیین می‌شود، ادامه داد: برخی از واحدهای صنعتی، پیش از تاریخ ابلاغ این مصوبه احداث شده و دارای جواز تاسیس هستند، اما هنوز پروانه بهره‌برداری نگرفته‌اند و درباره تقاضای آنها بر اساس ماده 6 این مصوبه، در کمیته‌ای به مسؤولیت سازمان حفاظت محیط زیست تصمیم‌گیری خواهد شد.

حل مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار حفظ محیط زیست

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به ماده 7 مصوبه، گفت: بر اساس این ماده، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است در خصوص تامین آب برای صنایع از وزارت نیرو استعلام کند و سقف مصرف آب اعلام شده از سوی وزارت نیرو برای هر منطقه را جهت صدور جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری برای صنایع پیشرفته که در فرایند تولید نیازمند آب هستند، رعایت کند.

ستاری افزود: بر اساس ماده (8) مصوبه، استفاده از اراضی زراعی و باغی در خارج از محدوده شهرها و شهرک‌ها، منوط به اخذ مجوز از کمیسیون ماده (1) قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها مصوب 1374 است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور در پایان ابراز امیدواری کرد با اجرایی شدن این مصوبه که سال‌ها در انتظار تصویب آن بودیم، ضمن حل شدن مشکلات شرکتهای دانش‌بنیان آسیبی به محیط زیست وارد نخواهد شد.

بر اساس این گزارش، شرکت‌های متقاضی می‌توانند تقاضای خود را در سامانه www.daneshbonyan.ir وارد کنند و بر روی این سامانه همه مقررات مربوط به این موضوع وجود دارد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار