گزارش فاکس نیوز:

آیا شورای حکام امروز صدق گفتار ایران را تایید می‌کند؟

فاکس نیوز در گزارشی به جلسه ساعت 13 امروز، به وقت تهران، شورای حکام درباره توافق هسته‌ای ایران پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ فاکس نیوز در گزارشی به قلم "جودیس میلر" و "چارلز دوفلر" مدعی شد: باید دید آیا دروغ‌ها و فریبکاری ایران در گذشته باز هم تکرار شده است؟ شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز در جلسه‌ای به چگونگی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای می‌پردازد. اعضای این شورا امروز در جلسه‌ای در مقر این سازمان –وین - گزارش اخیر "یوکیا آمانو،" مدیر کل آژانس، در خصوص مسائل گذشته و حال برنامه هسته ایران را بررسی می‌کند.

پایگاه اینترنتی آژانس بین المللی انرژی اتمی، در این باره نوشت: این جلسه ساعت 10 و 30 دقیقه به وقت اروپای مرکزی (13 تهران) و بدون حضور خبرنگاران برگزار خواهد شد. جلسه امروز به دلیل اینکه آخرین گام در لغو احتمالی تحریم‌های اقتصادی ایران محسوب می‌شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. درصورتیکه بازرسان هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مُهر تایید بر پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای زنند و اطمینان دهند این کشور دیگر به دنبال ساخت بمب هسته‌ای نیست، حدود 100 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران آزاد خواهد شد. به دنبال آن تحریم‌های نظام بانکی و صادرات نفت ایران نیز لغو می‌شود.

کارشناسان آژانس معتقدند محدودکردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران دست‌کم برای 10 تا 15 سال آینده ارزش این موضوع را دارد تا تحریم‌های این کشور لغو شود. در گزارش بازرسان آژانس آمده است: ایران اطلاعات و دسترسی مناسب و کافی از فعالیت‌های هسته‌ای گذشته و حال خود در اختیار آژانس قرار داده است بطوریکه اعضای شورای حکام آمادگی دارند پیش‌نوسی قطعنامه‌ای را درباره تعهد ایران به توافق هسته‌ای 23 تیر امضا کنند؛ هرچند موضوع راستی آزمایی ایران برای آنها هنوز به طور کامل حل نشده است.

در واقع غرب به ویژه آمریکا درگیر چالشی مهم با ایران شده‌اند. از طرفی به موفقیت‌های بزرگی درباره محدود کردن دسترسی ایران به فناوری هسته‌ای دست یافته‌اند و شاهد پایبندی تهران به مفاد توافق هستند. از طرف دیگر نگرانی‌های عمیقی درباره اینکه ایران مجاز است به چه سطح از اورانیوم غنی شده دسترسی داشته باشد و اینکه می‌توان تا چه اندازه تجهیزات فعالسازی سانتریفیوژها را در اختیارایران گذاشت تا به ساخت بمب اتمی منتهی نشود. 

آن دسته از مقامات غربی که هنوز دیدگاهی نامطمئن نسبت به توافق هسته‌ای و برنامه جامع اقدام مشترک –برجام – دارند، مدعی هستند نباید ایران را بابت فریبکاری‌های گذشته و مخفی کردن اطلاعات درباره غنی‌سازی اورانیوم و آزمایشات مقدماتی برای ساخت بمب اتمی بخشید. اگر به روی خطاهای گذشته ایران چشم بپوشیم، این کشور مطمئن می‌شود اگر در آینده هم دست به فریبکاری و پنهان‌سازی اطلاعات بزند، مورد مجازات قرار نخواهد گرفت؛ همانطور که در گذشته نیز مجازات نشد. این افراد در ادامه مدعی شدند باید قبل از لغو تحریم‌ها به این مسائل توجه داشت و مجازات‌هایی برای ایران تعیین کرد. آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش اوایل دسامبر (نیمه ابتدایی آذر) مدعی شد هنوز بازرسان آژانس سوالات زیادی از فعالیت‌های اتمی ایران دارند که از سوی مقامات این کشور بدون پاسخ باقی مانده است؛ اما از همکاری فعلی ایران در بازرسی از نیروگاه‌های هسته‌ای ابراز رضایت کرد.

این جلسه با سخنرانی آمانو آغاز می‌شود که متن سخنان او ساعاتی پس از اتمام جلسه بر روی پایگاه اینترنتی آژانس قرار خواهد گرفت.

همچنین آمانو در ساعت 13 و 30 دقیقه به وقت اروپای مرکزی (16 تهران) دریک کنفرانس خبری شرکت خواهد کرد.


آمانو چهارشنبه شب -11 آذر - ماه گزارش نهایی مربوط به مسائل گذشته و حال برنامه هسته‌ای ایران (پی پی آی) یا به قول غربی ها ابعاد نظامی احتمالی (پی ام دی) را منتشر کرد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار