جايزه ملی مصطفی (ص) رستاخيز علمي جهان اسلام را رقم خواهد زد

معاون علمي و فناوري رياست جمهوري جايزه ملی مصطفي (ص) را عاملي براي ايجاد اقتدار، امنيت پايدار و جامعه اي سالم دانست .

به گزارش خبرنگار  علم و فن‌آوری‌  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان : در اولين دوره اهدا جوايز مصطفي كه در تالار وحدت برگزار شد،سورنا ستاري در اين مراسم از ١٢ قرن علم اوري جهان اسلام گفت: همانگونه كه مستحضريد پس از ظهور اسلام به علم توجه خاصي شد و مسلمانان به عنوان يكي از مفاهيم مهم به علم آموزي توجه ويژه داشتندو ١٢قرن متوالي از فلسفه تا پزشكي تمدن بزرگ علمي را افريدند.

وي ادامه داد: با وجود اينكه در ٢،٣ قرن اخير جهان غرب يكه تاز علم بوده اما تمام علوم و فناوري امروز را مديون جهان اسلام هستيم. همچنين بدون حركت علمي و حركت برروي مرزهاي دانش نميتوانيم امنيتي پايدار را رقم بزنيم.

ستاري أهداف اين جايزه را روشن نگه داشتن چراغ علم بيان كرد و افزود:اين جايزه در پي اهدا ،١٢قرن رستاخيز علمي جهان اسلام را رقم خواهد زد و اقتدار،امنيت پايدار و جامعه اي سالم به همراه دارد.

معاون علمي و فناوري رياست جمهوري تصريح كرد: ما از جمع حكمت شرق و غرب، حكمت متعالي ساختيم. ٢،٣ قرن است علم را از ياد برده ايم و جهان و علم و را شرقي غربي كرده ايم، تقليد را جايگزين تحقيق كرده ايم اما اكنون با رشد تفكر علمي و عقلي زمان احيا علم و فناوري است.
وي با اشاره به هدف اهدا جايزه مصطفي اظهار داشت: هدف اين جايزه توسعه علم و فناوري است كه در بسياري از كشورهاي اسلامي جامعيت لازم را ندارد.ما درصدد انيم كه جهان أسلام به محيطي براي ابداع علم تبديل شود و راهي براي توليد ثروت از نيروبي انساني مستعد متخصص دلسوز باشد.
ستاري در پايان افزود: جايزه ي مصطفي دربرگيرنده ي اين پيام است كه كشورهاي اسلامي بايد منادي استفاده ي بشر دويلاتهم از علم و فناوري باشد. اميدواريم با ايجاد شبكه ي فعال علمي به ظرفيت سازي و همكاري في ما بين كمك شود.

توسعه وقف و نذر علمي، يكي از مأموريت هاي جايزه مصطفي
صفاري نيا دبير شوراي سياست گذاري جايزه و رييس پارك علم و فناوري پرديس با اشاره به چشم انداز جايزه بيان كرد:چشم انداز جايزه ي مصطفي تبديل شدن اين مراسم به يكي از نمادهاي شايسته و مهم علمي در سرتاسر جهان است. دبيرخانه در طي تلاش سه ساله اي كه براي برگزاري هرچه بهتر اين دوره داشته تلاش كرده است تا با استاندارهاي جهاني پيش رود.

وي ادامه داد: اين مراسم يك هفته به طول مي انجامد و برنامه هايي نظير سخنراني هاي علمي و تخصصي برگزيدگان در دانشگاه ها،نشست مشترك با اعضاي فرهنگستان علوم و بازديدهاي علمي در نظر گرفته شده است.

صفاري نيا در خصوص ماهيت جشنواره اينگونه توضيح داد: اين جايزه همچون بسياري از جوايز علمي جهان يك جايزه مردمي است و تامين كنندگان را ٢٧٠ فرد حقيقي و حقوقي از خيرين شامل مي شوند.

وي در پايان توسعه وقف و نذر علمي را مهمترين هدف اين جايزه دانست و از احداث مجتمع تجاري درماني مصطفي با همكاري انستيتو پاستور خبر داد.

تاثیر در توسعه مرزهای دانش ،مهمترین شاخص انتخاب برگزیده

ظهور رییس کارگروه جایزه ی مصطفی از شرایط تعلق جایزه ی مصطفی به محقق گفت:در هر دوره چهار جایزه در چهار زمینه ی علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات ،علوم و فناوری زیستی پزشکی و علوم و فناوری نانو می تواند اهدا شود.افرادی که این جایزه به آنها تعلق می گیرد می بایستتابعیت یکی از 57 کشور اسلامی را داشته باشنداما از لحاظ سن، جنس و مذهب محدودیتی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: افراد نمی توانند خود را نامزد دریافت این جایزه کنند بلکه باید از طریق یک موسسه علمی جهانی و یا دانشمند برجسته معرفی شوند که در این دوره 200 موسسه و تعدادی دانشمند همکاری داشتند و سرانجام 100 پرونده مورد بررسی قرار گرفت.

ظهوری روند انتخاب اثر برگزیده را توضیح داد: پس از بررسی های اولیه در دبیر خانه، پرونده های واجد شرایط به چهار گروه داوری در چهار زمینه تحویل داده شد و بر اساس ضوابط افراد برجسته به گروه داوری نهایی ارجاع داده شد که هییت داور نهای از 7 نفر ایرانی و غیر ایرانی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: داشتن زندگی نامه ی علمی برجسته و حسن شهرت علمی و رفتاری، نوآورانه ،بدیع و موثر بودن اثر در توسعه مرزهای دانش و برخورداری اثر از نفوذ جهانی و کاربرد مشخص به نفع بشریت از ضوابط انتخاب اثر برگزیده محسوب می شوند. با در نظر گرفتن این ضوابط و اولویت بندی هیئت داوران نهایی ،در شورای سیاست گذاری بررسی های لازم صورت گرفت و 2 نفر از سنگاپور و اردن در زمینه های علوم و فناوری نانو انتخاب شدند.

ظهوری در پایان گفت:در فرآیند برگزاری این جایزه 60 نفر داور و مشاور علمی و 5 سازمان علمی و فناوری همکاری داشتند و در مجموع 4 کارگروه و 8 هیئت علمی در 2 سال گذشته 80 جلسه برگزار کردند تا به نتیجه نهایی رسیدند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار