گزارش آسوشیتدپرس:‌ آمریکا دست‌کم تا مارس 2017 برنامه‌ای برای برکناری اسد ندارد

آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد دولت آمریکا خواستار ماندن بشار اسد بر قدرت دست‌کم تا مارس 2017 است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ به موجب سندی که به تازگی نسخه ای از آن به دست خبرگزاری آسوشیتدپرس رسیده است، در سناریوی دولت آمریكا برای دوران انتقال سیاسی در سوریه، كناره گیری "بشار اسد،" رئیس جمهور این كشور، تا قبل از مارس 2017  پیش بینی نشده است.
 
به موجب این گزارش در جدول زمانی که مقامات آمریکایی درباره بحران سوریه برای خود تعیین کرده اند، تاریخ نامعینی در مارس سال 2017 - اسفند 95-  برای کناره گیری بشار اسد از مقام ریاست جمهوری و خروج نزدیکان و محفل داخلی وی از مسند قدرت تعیین شده است. این تاریخ حدود پنج سال از مدت زمانی که اوباما نخستین بار برای کناره گیری اسد از مسند قدرت در سوریه اعلام کرده بود، بیشتر است.
 
وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته اعلام کرد این جدول زمانی اواخر سال 2015 به عنوان دستور العملی برای "جان کری،" وزیر خارجه آمریکا، و دیگر دیپلمات های آمریکایی در بررسی روند گذار سیاسی در سوریه تعیین شده است.
 
"جان کربی،" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، از این سند به عنوان یک "‌ دستور العمل داخلی در سطح کارکنان " نام برد که ماهیتی مقدماتی و پیش نویس‌ دارد و به مثابه یک موضع رسمی  تلقی نمی شود.
 
کربی همچنین تاکید کرد که این به مثابه پیش بینی دقیق جامعه بین المللی از برنامه های پیش رو برای تاثیرگذاری بر روند گذار سیاسی در سوریه محسوب نمی شود.
 
با این همه بسیاری از مسائل اصلی و نکات پایه که در این سند ذکر شده ، با استناد به مبانی و اصول طرح تصویب شده در سازمان ملل طراحی و تنظیم شده است و دیگر مقامات آمریکایی تاکید کرده اند که این سند دقیقا بازتابی از تفکر و برنامه های اصلی دولت آمریکا درباره سوریه محسوب می شود.
 
یکی دیگر از مقامات آمریکایی نیز که مانند دیگر مقامات نخواست نامش فاش شود به این خبرگزاری گفت هدف تعیین شده مبنی بر برکناری اسد از مسند قدرت در مارس سال 2017 ، حتی ممکن است از این تاریخ فراتر رود.
 
به موجب جدول زمانی تعیین شده، انتخابات برای روی کار آمدن رئیس جمهور و پارلمان جدید در سوریه در اوت سال 2017 برگزار می شود یعنی به فاصله حدود نوزده ماه دیگر.   
در کوتاه مدت سوریه بوسیله دولتی موقت اداره خواهد شد.
 
البته موانع بیشماری بر سر راه اجرای این تازه ترین دستور العمل خارجی برای پایان دادن به پنج سال جنگ داخلی و درگیری در سوریه که تاکنون بیش از 250 هزار کشته بر جا گذاشته و اروپا را با وخیم ترین موج بحران آوارگان از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون روبرو کردهو نیز موجب ظهور خطرناک ترین گروه تروریستی در بخشهایی از سوریه و عراق شده است، وجود خواهد داشت.
 
دست کم یکی از بزرگترین موانع تشدید تنش و اختلافات فزاینده میان ایران و عربستان است که بر حل بحران سوریه نتایج معکوس بر جا خواهد گذارد. چرا که برای جلب توافق این دو کشور به منظور نشستن پای میز مذاکره در وین،‌ لابی های گسترده ای باید صورت بگیرد. در هر حال مشخص نیست تازه ترین تحولات در روابط میان ریاض و تهران چه تاثیراتی بر مذاکرات سوریه خواهد داشت.
 
اگر تنش ها میان ایران و عربستان کاهش یابد و اگر مذاکرات صلح میان دولت سوریه و مخالفان طبق برنامه پیش برود و اگر این گفتگوها موفقیت آمیز باشد، بزرگترین چالش بر سر جدول زمانی آمریکا برای برکناری اسد این خواهد بود که هیچکس دیگر جز واشینگتن  با این تاریخ موافق نیست - به ویژه کسانی که با سقوط اسد از اریکه قدرت مرتبط هستند.
  
اسد سرسختانه از کناره گیری از قدرت خودداری می کند به ویژه تا زمانی که به ادعای وی کشورش با تهدید ملی تروریستی روبرو است. در این جدول زمانی و سناریوی تعیین شده هیچ توضیحی درباره نحوه دقیق کناره گیری اسد از قدرت یا سرنوشت احتمالی وی پس از دوران ریاست جمهوری داده نشده است. 
و حامیان اصلی بشار اسد یعنی روسیه و ایران نیز در برابر همه تلاش های قدرت های خارجی در تعیین رهبر آینده سوریه ، مقاومت می کنند و تاکید دارند این موضوعی است که به تصمیم ملت سوریه بستگی خواهد داشت.
 
روسیه و ایران ممکن است با جدول زمانی مورد درخواست آمریکا مبنی بر خروج اسد از اریکه قدرت، شش ماه قبل از برگزاری انتخابات مخالفت کنند.
 
افزون بر آن مخالفان سوری خواهان برکناری اسد از قدرت در سریعترین زمان ممکن هستند. مخالفان به همراه متحدان آمریکا در منطقه مانند عربستان سعودی، قطر و ترکیه ممکن است این سناریوی زمانی را به مثابه خیانتی به خود تلقی کنند.
 
این در حالیست که آمریکا در چارچوب تلاش برای فرونشاندن خشونتها در سوریه و پیشبرد اهداف استراتژیک گوناگون در این کشور، ملاحظات مختلفی را مد نظر قرار داده و سبک سنگین کرده است. در شرایط کنونی اصلی ترین اولویت آمریکا ریشه کنی و نابودی مقر گروه تروریستی داعش در شمال سوریه است.
 

واشینگتن و متحدانش در پایتخت های اروپایی در ماه های اخیر و در پی تقویت مواضع داعش در منطقه ، از درخواست قبلی خود مبنی بر برکناری فوری اسد از اریکه قدرت کوتاه آمده اند و بیشترین تمرکز خود را بر شکست دادن داعش در منطقه متمرکز کرده اند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار