ايران آماده عضويت در سازمان همکاري شانگهاي مي شود

پایگاه اینترنتی لوبلاگ نوشت مقامات بلندپایه ایرانی اعلام کردند با برداشته شدن تحریم ها، ایران آماده عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای می شود.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان  ؛لوبلاگ در گزارشی به قلم جاشوآ کوسه افزود ایران در سال دو هزار و هشت درخواست خود را برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای ارائه کرد، اما با توجه به قوانین موجود در منشور این سازمان مبنی بر ممنوعیت عضویت کشورهای

تحت تحریم های سازمان ملل متحد ، امکان عضویت برای ایران وجود نداشت. این تحریم ها روز شنبه و در نتیجه پایبندی تهران به مفاد توافق هسته ای اش با قدرت های جهانی از جمله آمریکا، چین، و روسیه برداشته شد.

سازمان همکاری شانگهای مشتاق عضویت ایران در این سازمان است. دمیتری مزنتسف دبیرکل سازمان همکاری شانگهای ماه گذشته اعلام کرد: «این سازمان برای ایران در نهایی کردن تلاش های مرتبط با برنامه هسته ای آرزوی موفقیت می کند، زیرا بدین ترتیب، روند قانونی برای برداشته شدن تحریم ها در سریع ترین زمان ممکن اجرایی خواهد شد.» او همچنین گفت: «بر این باورم که سازمان همکاری شانگهای پس از اجرایی شدن این روند، درخواست ایران را برای عضویت کامل در این سازمان بررسی خواهد کرد.»

در همین حال، مقامات ایرانی اعلام کردند با برداشته شدن تحریم ها، عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای از اولویت های آنها محسوب می شود.

حسین جابر انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در کنفرانسی خبری اعلام کرد: «برداشته شدن تحریم ها زمینه را برای عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و برداشته شدن دیگر محدودیت هایی که جمهوری اسلامی در سیاست خارجی منطقه ای اش با آنها رو به روست، هموار می کند.

مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو نیز در وبلاگ خود نوشت: «ایران به مدت چندین سال عضو ناظر در سازمان همکاری شانگهای بود و به تقویت روابط با این سازمان علاقمند است. برداشته شدن تحریم ها سبب ایجاد فرصت هایی جدید برای عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای شده است.»

چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان عضو سازمان همکاری شانگهای هستند. هند و پاکستان سال گذشته به عضویت کامل این سازمان در آمدند. این سازمان همچنان اهدافی مبهم را دنبال می کند و به نظر می رسد چین (عضو با نفوذ این سازمان) در تلاش برای جهت دهی به این سازمان به عنوان نهادی برای توسعه و ابزاری برای حضور چند جانبه اش در آسیای میانه است. اما روسیه، بیشتر این سازمان را ابزاری برای تضعیف هژمونی(سلطه جویی) جهانی غرب از طریق ایجاد نوعی باشگاه ضد غربی می داند. سنایی در وبلاگ خود این ایده دومی را تأیید کرده است.

او سال گذشته در مصاحبه با یک روزنامه روسی اعلام کرد: «ایده سازمان همکاری شانگهای با نقطه نظر ایران در ارتباط با موضوعات منطقه ای و نظم جهانی منطبق است. ایران در سیاست خارجی خود دو اصل اساسی را دنبال می کند.» او همچنین گفت:«نخست آن که، ایران ایده جهان تک قطبی را نمی پذیرد. دوم آن که، ایران با هر گونه دخالت قدرت های خارجی در امور منطقه ای مخالف است. مشکلات منطقه ای باید توسط کشورهای خود منطقه حل و فصل شود. ماهیت و ساختار سازمان همکاری شانگهای بعه طور کامل با این اصول منطبق است.»

اضافه شدن هند و پاکستان به سازمان همکاری شانگهای احتمالا با هدف کاهش رویکرد های ضد غربی این سازمان بوده است. با توجه به شرایط همراه با نوسان ایران در مقابل غرب، باید دید ایران می تواند چه تأثیری بر این سازمان داشته باشد. نشست بعدی سازمان همکاری شانگهای تابستان امسال در تاشکند برگزار خواهد شد.
منبع:شفاف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.