"سی‌ان‌ان مانی" گزارش داد:

چرا سیل نفت عربستان و روسیه همچنان جاری است؟

کشورهایی همچون روسیه و عربستان با افزایش تولیدات نفتی خود، درصدد کنترل قیمت نفت "شیل" و از دست ندادن بازار خود هستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از «سی ان ان مانی»؛ سرمایه گذاران بر این باور هستند که تنها راه مقابله با روند کاهشی بهای نفت، توافق بین اوپک و دیگر تولید کنندگان طلای سیاه است تا شاید از این طریق، تغییری در افزایش بهای نفت صورت گیرد.

بهای نفت خام در بازار نیویورک روز جمعه با 12 درصد افزایش، بالاترین قیمت خود را پس از سال 2009 تجربه کرد ولی در روزهای بعد به روند کاهشی خود ادامه داد. یکی از دلایل نوسان بهای نفت، سردرگمی تولیدکنندگانی که عضو اوپک نیستند در کنترل میزان تولیداتشان است. رقبای غیر اوپک هنوز موفق نشده‌اند به هماهنگی لازم با سایر تولیدکنندگان نفت برسند. این هماهنگی می تواند در قالب توافقنامه‌ای بین اعضای اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت باشد.

«دل پینو،» وزیر نفت و انرژی ونزوئلا که اخیراً برای امضای توافقنامه نفتی به روسیه و خاورمیانه سفر کرده، در این باره می گوید: ما در مسیر بسیار خوبی قرار داریم. با توافقنامه‌ای که بین تولید کنندگان نفت امضا می شود، می توان به نتایج امیدوارکننده‌ای در کنترل و افزایش بهای نفت دست یافت.

با این حال، اظهارات روز جمعه «سهیل محمد المزروعی،» وزیر انرژی امارات متحده واکنش‌های متعددی را بدنبال داشت. وی در مصاحبه مطبوعاتی خود پس از سفر به هند گفت: کشورهای تولیدکننده نفت اوپک برای کنترل بهای نفت، آماده همکاری با دیگر تولیدکنندگان نفت هستند. در شرایط فعلی بازار، تمام تولیدکنندگان به دنبال کنترل تولیدات خود هستند و تمایلی برای افزایش آن ندارند. این اظهارنظر وزیر انرژی امارات، تا حد زیادی موجب افزایش تقاضا برای نفت و رشد جزئی بهای آن شد.

هم اکنون سیاست اوپک در راستای خارج کردن تولیدکنندگان نفت شیل از بازار جهانی نفت است. به گونه ای که کشورهایی همچون روسیه و عربستان با افزایش تولیدات نفتی خود، درصدد کنترل قیمت نفت شیل و از دست ندادن بازار خود هستند.

«الکساندر نواک،» وزیر انرژی روسیه نیز چندی قبل پیشنهاد داد که تولیدکنندگان نفت تا 5 درصد از تولیدات خود را کاهش دهند، در این صورت می توان تا حد زیادی بهای نفت را کنترل کرد. این مقام روسی تولید بی اندازه اوپک را علت کاهش بهای نفت عنوان کرده است. این در حالی است که تولید نفت روسیه تا ژانویه 2016 نزدیک به 11 میلیون بشکه در روز بود.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، افزایش تولید نفت عراق، عربستان و ازسرگیری تولیدات نفتی ایران موجب جاری شدن سیل نفت در جهان شده است.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۲۶ بهمن ۱۳۹۴
به جون خودم اگه یه 2یا3سالی قیمت نفت پایین باشه بهترین راهکار برای ایرانه چون در اینصورت همین 22درصد از بودجه که از نفت تامین میشه هم از بین میره و مردم با رفتن نفت از بودجه نفس راحت میکشن بعد از اون نفت بالا بره یا پایین فرقی نداره باید حرف رهبری رو گوش بدیم که فرمودن نباید حتی یه بشکه نفت هم صادر بشه بجای خام فروشی با ایجاد پالایشگاههای پتروشیمی و فراوری نفت خام سود چند ده برابری داشته باشیم
هروقت حرف رهبری رو گوش کردیم ایران موفق بوده ولی هر موقع سخنان ایشان روی زمین موند ضرر کردیم
یا علی(ع)
آخرین اخبار