هاروارد بیزینس ریویو: سقوط بهای نفت، اقتصاد جهان را به چالش کشید

پایگاه تحلیلی هاروارد بیزینس ریویو به بررسی اثرات کاهش بهای نفت بر اقتصاد جهان پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ هاروارد بیزینس ریویو در گزارشی به قلم "جف کِهو" نوشت: در گذشته پایین آمدن بهای جهانی نفت، خبر خوبی به حساب می‌آمد، به ویژه آنکه تاثیر آن در پمپ‌های بنزین به خوبی مشهود بود؛ اما بهای کنونی نفت به حدی کاهش یافته که اقتصاد جهانی را با چالش جدی مواجه کرده است.

سقوط کم سابقه بهای طلای سیاه، اقتصاد بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت و شرکت‌های فعال در این حوزه را تحت تاثیر قرار داده است. "جف کِهو،" گزارش‌نویس پایگاه اینترنتی هاروارد بیزینس ریویو، در این باره با "ایان بِرِمِر،" رئیس گروه یوروسیا- بزرگترین شرکت مشاوران تهدیدات دیپلماتیک – مصاحبه کرد که در ادامه بخشی از این مصاحبه آمده است:

س: آیا به نظر شما کاهش بهای نفت یک خطر است؟ چگونه و تا چه اندازه؟

ج: بازارهای جهانی کاملا درگیر موضوع سقوط بهای نفت شده است. البته این موضوع به سود اقتصاد کشورهایی مانند آمریکا، اروپا، چین و هند است. در مجموع مصرف‌کنندگان نفت از پایین بودن بهای آن سود می‌برند؛ اما مشکل اینجاست که صندوق بین المللی پول پیش‌بینی خود را درباره شاخص‌های رشد اقتصادی کاهش داده است. این نهاد بین المللی نگران منابع مالی در چین، بحران مالی در اروپا و رشد ناچیز اقتصادی در آمریکا است.

س: آیا ارتباطی میان سقوط بهای نفت و وقوع یک بحران دیگر اقتصادی در جهان وجود دارد؟

ج: فکر نمی‌کنم اینطور شود. عده‌ای از کارشناسان می‌گویند بطور متوسط هر 7 یا 8 سال، یک بحران اقتصادی در بخشی از جهان بروز می‌کند، آخرین مورد هم به سال 2008 مربوط می‌شود. به عقیده من انتشار اخباری درباره کاهش رشد اقتصادی برخی کشورها، چشم‌انداز منفی در بازارهای منفی و... نمی‌تواند دلیلی بر وقوع یک بحران جامع اقتصادی در جهان باشد.

س: آیا فکر می‌کنید کاهش بهای نفت، کشورها را به سوی قطع وابستگی به منابع سوخت فسیلی سوق می‌دهد؟

ج: این موضوع در عمل امکان‌پذیر نیست. تصور کنید کشوری مانند چین برای تامین نیازهای مردم خود، باید از تمامی منابع موجود از سوخت فسیلی گرفته تا انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کند. کشوری را سراغ ندارم که حاضر باشد دست از سوخت‌های فسیلی بردارد. در هر حال این منابع هنوز بسیار ارزان قیمت و در دسترس هستند.

س: شما رد اجلاس اقتصادی داووس از "چهارمین انقلاب صنعتی" سخن گفتید، منظور از این عبارت چیست؟

ج: در دوران چهارمین انقلاب صنعتی، کارها خارج از حوزه اقتصادی انجام می‌شود. دیگر پیش‌برد امور به اقتصاد بستگی ندارد. فکر می‌کنم تا 10 سال دیگر به طور مشهود دوره چهارم انقلاب صنعتی قابل درک باشد. 

س: چه استراتژی در پیش بگیریم تا با کاهش بهای نفت، اقتصاد متحمل زیان نشود؟

ج: باید این حقیقت را بپذیریم که دنیای امروز از تغییرات ژئوپلتیک و فناوری تاثیر فراوانی می‌پذیرد. ما باید در گام نخست تمرکز خود را از رسیدن به رشد اقتصادی بیشتر به انعطاف‌پذیری اقتصادی با توجه به آخرین تحولات بوجود آمده در جهان، تغییر دهیم. در جهان امروز همه می‌خواهیم مطمئن شویم، جایگاه اندوخته‌های مالی‌مان امن است. باید شرایط بازار دارای ثبات باشد تا سرمایه‌گذاران راضی به واریز پول‌هایشان باشند. به نظر من مردم بیشتر به دنبال بازری باثبات هستند تا بازاری سودآور؛ اما ناپایدار.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار