کرمان؛

گنبد تاریخی جبلیه موزه سنگی با کتیبه های سنگی

گنبد جبلیه تنها بنای تاریخی سنگی استان کرمان است که هم اکنون محل نگهداری انواع کتیبه های سنگی استان شده است

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری استان کرمان با اشاره به این کهگنبد جبلیه، در منتهی الیه شرقی کرماندر نزدیکی دو قبرستان صاحب الزمان و سید حسین کرمان قرار دارد گفت: این بناعجیب از سنگ و گچ بنا گردیده که دست تطاول روزگار در تخریب آن کوتاه آمده‌است.

جهانشاهی افزود:این گنبد هشت ضلعی که به گنبد گبری نیز شهرت دارد تماما از سنگ است و عرض پی آن نیز در پایه به ۳ متر می‌رسد.

وی با بیان اینکهدر هشت طرف آن هشت در بهعرض ۲متر قرار گرفته که اخیرا برای مستحکم ساختن بنا و جلوگیری از تخریب آن درگاه‌ها را با سنگ مسدود کرده‌اندو فقط یکی را باز گذاشته‌اندخاطرنشان کرد:قسمت بالای گنبد از آجر ساخته شده‌است و در داخل گنبد ظاهرا گچ بری‌ها و تزئین کاریهایی وجود داشته که قسمت بالا ریخته و قسمت پائین را تخریب کرده‌اند.

جهانشاهی یادآورشد:تاریخ بنای آن به اواخر دوره ساسانی و یا اوایل دوره اسلامی باز می گرددوساختمان گنبد از استحکام بالایی برخوردار است و علت آن را در استفاده از شیر شتر به جای آب می دانند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری استان کرمان بااشاره به اینکهایرانیان معتقدند که این محل آتشکده یا مقبره یکی از زرتشتیانبوده است گفت: کتیبه های در این گنبد نگهداری می شود از جملهمی‌توان به کتیبه مسجد آبدر اشکان رابر بافت اشاره کرد. این کتیبه یکی از قدیمی‌ ترین کتیبه‌ های استکهبر روی قطعه سنگی طبیعی و به خط کوفی اجرا شده است.

وی افزود:کوچکترین سنگ قبر کشف شده در استان کرمان نیز در این گنجینه نگهداری می‌شودکهاین سنگ در سال ۱۳۷۷ توسط احمد ایلاقی کشاورز دهستان قائم‌ آباد کشف و تحویل سازمان میراث فرهنگی استان کرمان شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: گنبد ، جبلیه ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار